Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld stänger dörrarna

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sveriges enda Macintosh-tidning har stängt dörrarna till sin webbplats, Macworld.se, för besökare som inte är prenumeranter.

Det finns fortfarande tjänster som är öppna för alla, deras hemmasnickrade forum, MacBarometern och radannonserna.

Kommentera!

[ 22 Oktober 2002, 10:57: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Trist, men samtidigt får man oftast informationen ifrån andra ställen före...som på 99mac.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 10:09

Det var väl inte så roligt. Dessutom är det en märklig strategi eftersom webbversionen säljer tidningar och skapar en bra image, ett "community" om man så vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 10:11

Har inte besökt siten tidigare så för mig spelar det ingen roll och jag känner mig ganska likgiltig.

Det är nog oundvikligt att det stängs siter på det här sättet. Däremot vet jag inte om det är en formula som fungerar i verkligheten (dvs att det ger fler prenumeranter till MacWorld).

Trist att de väljer att stänga ner sin sida för icke prenumeranter. Men andra Mac site på nätet har alltid varit bättre när det gäller att rapportera om mac-nyheter. Vidare tycker jag det är helt åt skogen att de nu helt och hållet slukat upp MacPressen. Vilket skitsnack om att de gått ihop, och att de skulle behålla det bästa från de olika tidningarna. Vad är resultatet, vi har en tidning, med en site på nätet som ser ut precis som innan ihopslagningen. De kunde åtminstånde behållit MacPressens öppna site på nätet.

Fast nu när 99mac fått en egen nyhetssida så tror jag inte någon behöver MacWorld längre. Keep up the good work, Martin!

/M

[ 22 Oktober 2002, 10:27: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Har just varit in och gått igenom de olika hörnen på webbsidan.
Jag tycker den nya sidan ser ganska bra ut. Dock ganska plottrig. Den är lite renare om man är inloggad. Men den kunde gärna ha fått vara lite renare ändå.
Macpressen loggan vid Macworld loggan borde bort helt eller sys in på ett snyggare sätt.
På macbarometern så borde det gå att få priserna med moms om man klickade i det.
Sen är det mycket irriterande att Macpressens forum inte har integrerats. Dvs lagts ihop med IDGs inloggning och blivit en del i Macworld.se. Man ska ju inte behöva logga in igen för att skriva i forumet. Dessutom är IDG forumen snyggare och mer genomtänkta. Skulle också vara bra om någon hade koll på forumet. Som det är nu så lägger folk in allmänna frågor under nyheterna. Såna frågor ska tas bort eller flyttas av en moderator.
Radannonserna känns också utanför Macworld.se sidan så att säga. Ful layout.
Sen borde det vara så att man måste vara inloggad på IDG för att göra inlägg om nyheterna. Dock behöver man ju inte vara prenumerant på Macworld.
Givetvis ska Macworld ha en egen webbfråga inte samma som IDG.se har, det blir ju bara tråkigt.
Kanske kunde man ha lagt reklamen för nyaste numret på höger sida någon stans, så att höger menyn hamnat en bit längre upp och man undvikit jobbigt scrol.
Sedan märkte jag att jag har mitt prenumerationsnummer knytet till en gammal IDG login som jag inte använder längre. Gör så att man kan flytta den till en ny IDG identitet om man vill det.

Ja det var väll allt jag kunde komma på så här på rak arm, ni andra får väll fylla på. Hoppas bara att Joachim Johansson läser det här nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Trist att de väljer att stänga ner sin sida för icke prenumeranter. Men andra Mac site på nätet har alltid varit bättre när det gäller att rapportera om mac-nyheter.
/M

Det mesta som vi är vana sedan tidigare är ju fortfarande gratis. Som t.ex. nyheter, forum, macbörsen, macbarometern m.m.
Däremot har det tillkommit en massa bra saker för de som är prenumeranter. T.ex. att man har tillgång till ett jättestort nyhetsarkiv. Som jag har fattat det hela så kommer även artiklar ur själva tidningen läggas in i ett arkiv som blir tillgängligt för prenumeranter. En mycket bra funktion, som inte fanns innan. Jag tycker att det är helt okej att knyta en sådan sak till prenumeration.

Sista spiken i kistan då.. bye bye..

Jag vet ju inte riktigt vad jag går miste om som icke medlem. På sidan står det bara bla lite mystiskt "Reportage om proffsens tekniska lösningar bakom kulisserna".
Men hade IDG valt en helt öppen lösning så tror jag inte deras web-site hade varit någon konkurrent till deras papperstidning. De riktar sig på sätt och vis till olika målgrupper. De som vill ha en tidning kommer inte att sluta att prenumenera på tidningen bara för att de kan hitta informationen på web-sidan. Men genom att ha en öppen sida, skulle de kunna locka till sig nya potentiella kunder som inte prenumenerar, men via sidan får upp ögonen för deras produkt.

/M

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
[QUOTE]Det mesta som vi är vana sedan tidigare är ju fortfarande gratis. Som t.ex. nyheter, forum, macbörsen, macbarometern m.m.[/quote]Det är bara se två senaste nyheterna som är öppna, resten är bakom lås och bom.

/har nyckel

[ 22 Oktober 2002, 11:15: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 11:16

Det är väl lite symptomatiskt att svenska MacWorlds webbplats ligger på en Windows 2000-server. Netcraft säger i alla fall:

"The site macworld.idg.se is running Microsoft-IIS/5.0 on Windows 2000."

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
[QUOTE]Det mesta som vi är vana sedan tidigare är ju fortfarande gratis. Som t.ex. nyheter, forum, macbörsen, macbarometern m.m.[/quote]Det är bara se två senaste nyheterna som är öppna, resten är bakom lås och bom.

/har nyckel

[/quote]Vad jag har förstått, så är det endast dagens nyheter man kan läsa. Dvs de som är en dag gammal hamnar ju i arkivet. Vilket man måste vara prenumerant för att läsa.

Personligen tycker jag att de gott kunde ha haft det veckovis. Dvs att en hel veckas nyheter gick att se, men att du sedan måste vara prenumerant för att gå längre tillbaka än det.

Jag prenumenerar på Macworld. Jag tänker inte registrera mig eller logga in. Vaffu inte de då?
Jo, förutom att det är trassligt och jag hatar inloggningar....När Macworld låste förra gången så läste jag både Macpressen och Macworld på nätet. Jag hade tidigare prenumererat på Macworld men slutat, bl.a. för att de hade bombarderat mig med "prenumerera nu"-reklam, trots att jag prenumerade.
Funderade på att börja prenumerara på MacPressen istället. Att Macworld låste sin sida (förra gången, alltså) var den sista droppen och jag tänkte "måste stödja de fria nyheterna" och började prenumerara på MacPressen. Ironiskt nog är det den prenumerationen som nu löper som prenumeration på Macworld. Den kommer inte att förnyas.
Dessutom är Macworlds nyheter på nätet bara andrahandsnyheter som finns att tillgå på andra ställen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är väl lite symptomatiskt att svenska MacWorlds webbplats ligger på en Windows 2000-server. Netcraft säger i alla fall:

"The site macworld.idg.se is running Microsoft-IIS/5.0 on Windows 2000."

Det gör 99mac också:
"The site www.99mac.com is running Microsoft-IIS/5.0 on Windows 2000."

De flesta Macsiter körs på Windows2000 eller Linux. Väldigt få verkar köra Macservrar.

Vi är på gång - vi har en G4/933 maskin stående under mitt skrivbord med RAID osv.

Lite problem med att få allt att fungera bara. Ok. Lite mer än lite.

MacWorld stänger inte alls dörrarna. Allt som fanns på vår "gamla" webbplats kommer att vara kvar i en eller annan form och fortfarande vara tillgängligt för alla.

Det som kommer att skilja sig är att prenumeranter kommer att få tillgång till fler funktioner och naturligtvis slippa den stökiga prenumerera-nu-förstasidan. Det ska löna sig att prenumerera.

En liten skillnad från den "gamla" webbplatsen är att nyheterna är öppna för alla i tre dagar. Anledningen är så klart att driva trafik. Vår webbplats tillhör fortfarande en av de allra mest besökta data/it-relaterade webbplatserna i Sverige. Och på IDG är det bara Computer Sweden som är större.

När det gäller forumen som vi tog över från Macpressen, så har de en stor skara trogna användare, som är vana med det gamla gränssnittet. Där ser vi alltså inte någon anledning till att göra några stora förändringar i dagsläget.

Att forumen, och radannonserna, ligger på en OS X-server, gör det också lite knöligt att integrera med resten av webbplatsen.

Att vi ligger på NT-servrar i övrigt är helt enkelt av den anledningen att det puliceringssystem vi använder är en del av ett större system som hanterar produktionsflöden både på webben och i tryck. Detta system är gemensamt för hela IDG, och det skulle bara vara korkat att dra på sig talibanhatten och uppfinna hjulet på nytt.

Visst skulle jag också köra allt på OS X-server, men avvägningen mellan att sköta tekniken bakom eller att förse tidningen och webbplatsen med innehål, så har jag valt det senare.

Allt är alltså same, same but different.

/ Joachim Johansson, webbredaktör, macworld.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-24 00:07

Pengar styr allt ?
Se bara Netscape skaparen. Han förstod redan då att sprida allt gratis och sedan ta betalt när det det blev stort o kommersiellt. Liksom många andra företag på nätet gör på samma sätt. Men jag menar inte att det är negativ, utan de måste klara sig och få ihop ekonomisk.
Det kommer att forsätta så med många gratis hemsidor.

Joachim Johansson skrev:
>En liten skillnad från den "gamla" webbplatsen är att nyheterna är öppna för alla i tre dagar. Anledningen är så klart att driva trafik.

Bra svar. Och bra att Macworld.se är inte så låst som det blev förra gången, det tycks att jag överreagerat.
Tänker dock inte registrera mig.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 10:31

Vad var att vänta annat än detta? Tyvärr fäller Goliat David och vi har förlorat den bästa svenska mactidningen, både som papperstidning och på webben. Länge leve Macpressen!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 11:19
Citat:

quote: Allt är alltså same, same but different.

Du menar kanske "same shit, different name"? Sorry, kunde inte låta bli.

MacWord är ingen dålig tidning, men den har blivit medelålders och tråkig. Jag slutade att prenumerera för två år sedan.

De tester och artiklar jag vill ha finns på annat håll. Gratis. Det "community" jag vill ha finns bland annat på 99mac. Det annonsforum jag vill ha finns på 99mac.

[ 24 Oktober 2002, 23:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 22:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
MacWord är ingen dålig tidning, men den har blivit medelålders och tråkig.

Att läsa om datorer och ineternet i pappersform känns helt otidsenligt. Information av denna typ är aktuell kanske på sin höjd i några dagar, i tidningsform så är det väldigt lång pressläggning. Dessutom så tycker jag att kvaliten på artiklarna är under all kritik. Vem vänder sig tidningen till egentligen? Nybörjaren, proffsanvändaren, kreatören? INGEN?

Nää, jag tror faktiskt att MacWorlds förändring egentligen inte behöver vara till det sämre. Slopa papperstidningen och skapa en snabb och levande webbplats. Ta betalt för webbplatsen, men då får den bli MYCKET bättre än den är idag. En levande snabb tidning skulle jag prenumerera på. Jag har FAKTISKT papperstidningen idag, jag brukar få den som julklapp. Jag tycker tyvärr att den är intetsägande, och jag skall se till att inte fortsätta som prenumerant på denna blaska.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joachim:
En liten skillnad från den "gamla" webbplatsen är att nyheterna är öppna för alla i tre dagar. Anledningen är så klart att driva trafik. Vår webbplats tillhör fortfarande en av de allra mest besökta data/it-relaterade webbplatserna i Sverige. Och på IDG är det bara Computer Sweden som är större.

Det är många tidningar som tar betalt för att man ska få läsa deras nyhetsarkiv, men fungerar det verkligen? Jag skulle i alla fall inte betala för att läsa ett nyhetsarkiv, möjligen för att läsa helt färska nyheter om jag hittade en bra tjänst.

Dessutom missar ni ju alla som skulle kunna länka till er, t.ex. från det här forumet. Om MacWorld har en intressant nyhet är det ju ingen idé att länka längre då länken ändå dör efter ett par dagar.

Men man kan fundera på om det över huvud taget går att ta betalt för nyheter längre. Med tanke på alla gratistjänster på Internet och tidningar som Metro så tror jag det är svårt att få någon att betala för nyheter i telegramform. Möjligen för produkttester, större artiklar och liknande.

Vore intressant att få veta hur ni resonerade och om ni blir nöjda med resultatet, men det är kanske en affärshemlighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 00:02

Steve Jobs sade för ett tag sedan i samband med att Apple började ta betalt för iTools/.Mac att tiden med gratistjänster på internet nu är över. Men hej vad han bedrar sig.

För varje ny betaltjänst poppar det upp tre gratistjänster. Den som försöker kränga samma sak som alla andra och ta bra betalt för det kommer snart att upptäcka sitt misstag. Det kan bli en ganska dyrköpt erfarenhet.

Istället kan man använda gratistjänsten för att driva annan försäljning och andra marknadsaktiviteter. Som att sälja tidningar, seminarier, visningar eller datorer till exempel. Aftonbladet har lyckats ypperligt med att använda webben som marknadsföringsverktyg.

[ 25 Oktober 2002, 00:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 00:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Den som försöker kränga samma sak som alla nadra och ta bra betalt för det kommer snart att upptäcka sitt misstag.

Jo, men gratistjänsterna är oftast inte så utförliga. Med tiden så försvinner dessa, eller så "utvecklas" dom och börjar ta betalt. I fallet MacWorld så anser jag att dom måste sluta med papperstidningen. Vem kommer att köpa blaskan i framtiden? Titta bara här på forumet, det finns inte många läsare av papperstidningen längre. Eller har jag fel? MacWorld måste ta steget till webbaserad tidning, och dom måste göra det riktigt bra om jag skall vara beredd att betala något för det.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 01:15

Några fundringar om MacWorldPressens "stängning":

IDG har ju redan "låst" CS så varför blir ni förvånade nu?! (Det är väl bara en tidsfråga innan DN.se och SvD.se går samma väg med tanke på deras småskraltiga ekonomi.)

Sedan får man ju hoppas att kvaliten på respektive webb kommer att öka! Det finns ju en uppenbar koppling mellan kvalitet och kostnad i tryck. Metro kan aldrig kan lägga samma resurser som DN på research och korrektur etc. Detta förhållande borde också slå i genom på webben, titta bara på våra kära ryktessajter (ingen nämnd, ingen glömd) - 100% gratis men oftast 99% luft!

Jag kanske är medelålders och tråkig, men i princip är det väl självklart att en tidning har sin primära form i den gamla hederliga analoga pappersbunten i åtminstonde något decennium till - på gott och ont. Webben är dock ett utmärkt distributionsmedium för tryck, jag tror att tidningsbuden kommer att decimeras framöver till förmån för utmailade PYO.pdfer

stavning

[ 25 Oktober 2002, 01:17: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Problemet är att när MW köpte MP har det blivit ett krav: försöka vända sig till alla. Det går inte.

Även om MW har blivit bättre sedan uppköpet saknar jag MacPressen.

Nyheter bör vara gratis. Man får tänka på att MacWorld i sitt fall försöker ta betalt för nyheter som de publicerat gratis mellan 1997 och maj 2001 och för nyheter mellan april - oktober 2002 som tidigare varit gratis (genom att låsa nyhetsarkivet).

Tur att jag har mina MW från dessa år sparade.

MacWorld borde bestämma sig för en målgrupp för papperstidningen och komplettera med en kombinerad gratis/betalwebbtidning. Produkttester bör finnas tryckt, likaså tips och tricks. Insändare och Mappen bör läggas på nätet. Den sistnämnda kan det kanske gå att ta betalt för, men diskussionsforumen på nätet gör snarare att Mappen bör vara en gratis forum-del. Annars blir det att man försöker ta betalt för frågor/svar som lätt kan hittas här.

Utbildningsmaterial i form av skolor etc bör ligga på webben (för prenumeranter), men även vara möjliga att beställa i tryckt form.

Artiklar om ljud/video m.m kan också ligga på nätet.

Papperstidningen behövs, men den bör inriktas på tester och recensioner (som sagt).

1
Bevaka tråden