Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontorsnätverk, köpa eller göra själv?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har köpt nya arbetsstaioner och en server på kontoret (det blev Dell ).
Jag vart satt på att fixa installationer och ordna med inloggning och behörigheter osv., vilket inte riktigt är kompetent till att göra.

Igentligen vore det ju smidigt att följa hjälpen och göra det själv, då kan man ju snabbare fixa nått som strular, eller iallafall förstå vad som strular. Men det känns som om rätt mycket kan gå fel och att det kommer ta lång tid. Jag har inte hittat någon tokenkel beskrivning av hur man gör sådant här, och jag känner mig alltid obekväm i Windowsmiljö...

Det är ett par skrivare, 4 arbetsstationer(XP), en server (server2003) + några kontorsgrannar som vill kunna använda skrivarna och surfa på vårt ADSL.
En domän med användarkonton tror jag kan fixa behörigheter osv., men jag vet inte hur.
Vi vill kunna jobba hemifrån. Exchange för synkning av kalendrar osv.
Jag vill kunna uppdatera antivirus och scanna efter virus från servern, köpte Symantec för det, men även där måste man kunna sina fix tyvärr.
En del är gjort, OS finns på arbetsstationerna och servern, och vi har väl en hyggligt bra bild av vad vi vill kunna göra.

Vad borde det kosta att få hjälp av en it-konsult med att installera det åt oss? Hur lång tid borde det ta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-11 14:13

Vem gjorde det förut då? Det måste ju finnas en på kontoret som vet hur den befintliga infrastrukturen är uppbygd, både logiskt och fysiskt. Sånt bör (ska) ju dokumenteras.

Alternativt borde ju inköp på företaget ha koll på kostnader från externa IT-konsulter sedan tidigare. Annars är det väl bara att kontakta ett par bolag lite godtyckligt, och be dem skicka in offerter.

Nja, den person som fick det att funka sist jobbar inte kvar.
Vi vill inte basera våran "setup" på det gamla bara, den är rätt gammal och troligtvis inte så optimerad för nyare system.

Att vänta på offerter från olika firmor känns som om det kan dra ut på tiden. En bra gissning från någon här på 99 hade suttit fint

Efter att ha diskuterat lite så lutar det åt att göra så långt vi kan på egen hand, å sen när jag kör fast så tar vi in hjälp.
Någon som har tips på en bra svensk instruktionsbok för SBS 2003?

Det vart "Microsoft Small Business Server 2003 Unleashed", på engelska tyvärr, konstigt att det inte fanns svenska varianter?!

Det började rätt illa med det egna försöket, nästan hela dan idag gick åt till att konstatera att Dell hade skickat ett ADSLmodem som inte funkade som det skulle (nån "EUmodell" tydligen).
Dlink 300T var det, se upp för de med EU i serienummret...
Dlink-supporten sa föresten att Telia slutat med inloggning, kan det verkligen stämma?
Bara att koppla in och sätta DHCP på auto enligt dom...

Skönt att vara hemma med macen iallafall

Det stämmer, Telia slutade med det för två-tre år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 14:16
Ursprungligen av kitesurf:

Vad borde det kosta att få hjälp av en it-konsult med att installera det åt oss? Hur lång tid borde det ta?

Firman där jag jobbar tar liknande uppdrag, fast oftast i större skala. Vi tar ca 1000:-/timme för dylika tjänster vilket jag tror ligger på snittet i branschen. Det borde ta 1-2 dagar att sätta upp det du ber om vilket innebär 8-16.000 + moms i runda slängar. Där har du en indikering på vad det kostar

Tack!

1
Bevaka tråden