Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Gammal" AirPort och ny AirPort Express¿?¿

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bor på bonnvishan har har egentligen ingen glädje av hastigheten med AirPort Extreme, har en ur-AirPort-bas som sitter på routern. Vi har bl a en ny PB 15" och snart även en iBook G4 med AirPort Extreme och har tänkt att köpa och koppla in en Airport Express som "bridge" för förlänga räckvidden lite. Går det?
Eller måste basen också vara Extreme?
Eller kan jag låta enheterna byta plats så att Expressen sitter på routern och den gamla sur-basen får vara "bridge"?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 18:17

Har exakt den uppställnignien hemma. Fungerar hur bra som helst.

Tipps; se till att både din Airport (grafit) och Airpotr Express har fasta IP-adresser i nätverket.
(sätt låga adresser, helst under 30)
Använder du dessutom spärrat ur okända MAC-adresser måste du se till att Expressens MAC-adress finns med i tillåtetlistan på grafiten så ska det inte vara några problem.

Men det verkar inte gå att ha grafiten som repeater. Detta står i handboken:

Flera AirPort-basstationer kan tillsammans bilda ett gemensamt trådlöst nätverk (en process
som kallas för ”roaming”). Klientdatorer som använder AirPort kan då flytta från en basstation
till en annan utan avbrott i anslutningen.
Så här ställer du in roaming:
1 Anslut alla AirPort-basstationer till samma delnät i Ethernetnätverket.
2 Ge alla AirPort-basstationer samma nätverksnamn och lösenord.
3 Ställ in basstationerna så att de fungerar som bryggor genom att följa anvisningarna i
föregående avsnitt.
4 Genom att ställa in basstationens täthet på Hög, Medel eller Låg, beroende på hur långt det
är mellan basstationerna, kan du se till att kommunikationen fungerar optimalt. Se ”Ställa in
basstationernas täthet” på sidan 34.

Lycka till.

Senast redigerat 2004-12-17 18:41
Ursprungligen av proffen:

Har exakt den uppställnignien hemma. Fungerar hur bra som helst.

Tipps; se till att både din Airport (grafit) och Airpotr Express har fasta IP-adresser i nätverket.
(sätt låga adresser, helst under 30)
Använder du dessutom spärrat ur okända MAC-adresser måste du se till att Expressens MAC-adress finns med i tillåtetlistan på grafiten så ska det inte vara några problem.

Lycka till.

Tack för tipsen.
Hoppas jag kan återkomma om det strular.

Var kan jag hitta denna info komplett som PDF?

Ursprungligen av proffen:

Har exakt den uppställnignien hemma. Fungerar hur bra som helst.

Tipps; se till att både din Airport (grafit) och Airpotr Express har fasta IP-adresser i nätverket.
(sätt låga adresser, helst under 30)
Använder du dessutom spärrat ur okända MAC-adresser måste du se till att Expressens MAC-adress finns med i tillåtetlistan på grafiten så ska det inte vara några problem.

Men det verkar inte gå att ha grafiten som repeater. Detta står i handboken:

Flera AirPort-basstationer kan tillsammans bilda ett gemensamt trådlöst nätverk (en process
som kallas för ”roaming”). Klientdatorer som använder AirPort kan då flytta från en basstation
till en annan utan avbrott i anslutningen.
Så här ställer du in roaming:
1 Anslut alla AirPort-basstationer till samma delnät i Ethernetnätverket.
2 Ge alla AirPort-basstationer samma nätverksnamn och lösenord.
3 Ställ in basstationerna så att de fungerar som bryggor genom att följa anvisningarna i
föregående avsnitt.
4 Genom att ställa in basstationens täthet på Hög, Medel eller Låg, beroende på hur långt det
är mellan basstationerna, kan du se till att kommunikationen fungerar optimalt. Se ”Ställa in
basstationernas täthet” på sidan 34.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 18:42

Självklart kan du det!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-17 19:25

Hos mig fungerade inte den nya Airport Express tillsammans med min gamla Airport basstation. Jag hade den allra första modellen (tror jag) som var grå/silver-färgad. Jag var tvungen att köpa en ny basstation för att det skulle fungera.

Vilket det nu gör, fungerar alltså. Kanonbra blev det. Nu har jag full täckning med min PowerBook i hela huset.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:05
Ursprungligen av Eva:

Hos mig fungerade inte den nya Airport Express tillsammans med min gamla Airport basstation. Jag hade den allra första modellen (tror jag) som var grå/silver-färgad. Jag var tvungen att köpa en ny basstation för att det skulle fungera.

Vilket det nu gör, fungerar alltså. Kanonbra blev det. Nu har jag full täckning med min PowerBook i hela huset.

Supermärkligt att det skulle vara så. Jag har också den allra första versionen av Airport och den fungerar utmärkt med Airport Express. Förstår inte vad det kan vara som skiljer.
Har gjort alla uppdateringar efterhand som de kommit.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-18 08:21
Ursprungligen av proffen:

Förstår inte vad det kan vara som skiljer.
Har gjort alla uppdateringar efterhand som de kommit.

Jag har också gjort alla uppdateringar efterhand. Tyvärr kan jag inte förklara hur det hela fungerar, eller inte fungerar, jag är inte så duktig med det "tekniska".

Nej, det är väl bara AirPort Extreme som har stöd för WDS (Wireless Distribution System) där man kan sätta upp länkar mellan två accesspunkter.

Hur är det nu egentligen?
Vi har redan en gammal G4 med Airport-kort som ska ersättas av en iBook med Extreme-kort. Men det är långt mellan basen (den gamla typen) och det ställe där den nya iBooken kommer att stå, med Exsteme-kort. För att förlänga räckvidden tänkte jag sätta en AP Express nånstans mittemellan, går det eller går det inte?

Jag fick det inte att funka.
Gjorde som det står, gick in i Expressen och ställde in den som repeater och startade om den.
Men den står bara och blinkar med den gula lampan.
Gjorde om proceduren efter en reset - samma sak.
Är den kompatibel med en Graphite AirPort Base station eller inte?¿?¿

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 13:31
Ursprungligen av Nurell:

Jag fick det inte att funka.
Gjorde som det står, gick in i Expressen och ställde in den som repeater och startade om den.
Men den står bara och blinkar med den gula lampan.
Gjorde om proceduren efter en reset - samma sak.
Är den kompatibel med en Graphite AirPort Base station eller inte?¿?¿

Texten kommer från en PDF som följde med i originalkartongen till airporten. kan maila den till dig om du vill ha den men den ligger säkert på supportsidorna hos apple.

Men nu har det slutat fungera för mig också. Hade en D-link DI-704P som router och använde AirPorten(grafit) till att distribuera trådlösa trafiken. Men nu har routern brunnit upp(!!!). Nu använder jag AirPorten(grafit) till att vara DHCP-server och då går det inte längre ha Expressen inkopplad. Den lastar ner nätet så fruktansvärt att det inte är någon idé att ha den.
Får nog bli ytterligare en express till att sköta routingen. En ny stor basstation känns lite för dyrt.

Senast redigerat 2005-01-08 13:48

Mig veterligen har det radiochipset som sitter i de gamla AirPort-stationerna inte stöd för WDS, helt enkelt. Inget Apple kan göra något åt.
Nytt chipset från annan tillverkare i AirPort Extreme.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 13:51
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Mig veterligen har det radiochipset som sitter i de gamla AirPort-stationerna inte stöd för WDS, helt enkelt. Inget Apple kan göra något åt.
Nytt chipset från annan tillverkare i AirPort Extreme.

Nä. Stämmer bra det. Men AirPort Express kan förlänga ett befintligt trådlöst nät för då tar den ju bara de signaler som kommer från en annan basstation och skickar den vidare.

Jag har det igång nu. Funkar bra.
Tack alla för hjälp.

Kolla efter en PDF som heter "DesigningAirPortNetworks0190271.pdf" hos Apple.

  • Medlem
  • 2005-01-30 11:21

har du nån direktlänk? jag hittar inte det dokumentet.

  • Medlem
  • 2005-01-30 11:39

jag sitter och försöker hjälpa en swwitcher över telefon. Hennes uppsättning är följande:
APE vid stereon.
APB Graphite med modem
Powerbook 12"
När hon nu omsider har fått ihop systemet envisas APB med att koppla upp sig med modemet, gång på gång. Musik fungerar, internet via APB-modemet fungerar, allt är bra så när som på att modemet kopplar upp sig hela tiden. I AP Administratörsverktyget stängde hon sedan av "Ring upp automatiskt", men då kan hon inte ringa upp alls.

Detta krångel var bland det omacigaste jag har stött på i OSX.

edit: glöm allt jag sa. Nu ringde hon och sa att allt fungerar. Hon försökte koppla upp sig tills det gick, till slut gick det. Är inte det ännu omacigare? Att liksom kunna tjata sig till det man vill?

  • Medlem
  • 2006-04-19 21:33

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75138

Här är "designing airport networks".

Jag har ärvt Graphiten och vill ha den som bakvänd brygga. Jag har en APE i köket kopplad till adsl-modem. På ovanvåningen står en InteliMac med krånglande Airport som jag tänkte koppla till Graphiten med TP-kabel. men jag får ingen kontakt med APE genom Graphiten. Hur ställer man in den? Det funkar inte hur jag än beter mig i AP Admin utility.

1
Bevaka tråden