Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filnamn blir versala när de flyttas pc->mac på USB-pinne

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett SanDisk USB minne på 512 MB som jag flyttar mellan jobbets PC och min Mac. Sitter just nu och knåpar på en hemsida och när jag flyttar Dreamveaver filerna från PC:n till Mac:en så ändras många av filnamnen från småbokstäver till stora. Detta gör det alltid, till 100%.

Är det någon som har en aning varför det gör så???????

Detta ställer till stora bekymmer när namnen ändras så stämmer inte länkarna längre.

HJÄLP!!!!!!!

Hälsningar:

Ginnies

Det är inte så att du jobbar på filerna på USBminnet? För även om findern kan hantera filer i både HFS och FAT32 kan macprogram kanske misshandla filerna om du jobbar med dom i en FAT32 volym USBminnen är ju FAT32 eller FAT16 formaterade.

Jag växlar mellan mac och PC dagligen och har inte sett växligar mellan gemern och versaler

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-19 19:21

Samma sak händer för mig, eller iaf att OSX visar vissa filnamn med enbart stora bokstäver. Om jag inte minns fel läste jag någonstans att OSX hanterar alla "korta" filnamn på en FAT-volym med stora bokstäver, dvs. upp till 8+3 tecken. Men jag kan minnas fel

Ursprungligen av nilrog:

Samma sak händer för mig, eller iaf att OSX visar vissa filnamn med enbart stora bokstäver. Om jag inte minns fel läste jag någonstans att OSX hanterar alla "korta" filnamn på en FAT-volym med stora bokstäver, dvs. upp till 8+3 tecken. Men jag kan minnas fel

Hej nilrog!

Du kan ha rätt i det du skrev att det blir bara de kortare filnamnen som ändras. Ska flytta över hemsidan igen i morgon för att testa.

Om det är som du tror, har du någon lösning på detta??

Kan man på nåt vis ändra "FAT-volymen" på USB minnet. Kanske en dum fråga för en insatt, men jag förstår verkligen inte dessa begrepp.

Jag har OSX Panther, om det kan vara det som tjorvar till det.

/Ginnies

Ursprungligen av DrBoar:

Det är inte så att du jobbar på filerna på USBminnet? För även om findern kan hantera filer i både HFS och FAT32 kan macprogram kanske misshandla filerna om du jobbar med dom i en FAT32 volym USBminnen är ju FAT32 eller FAT16 formaterade.

Jag växlar mellan mac och PC dagligen och har inte sett växligar mellan gemern och versaler

Hej DrBroar!

Nu är jag inte alls insatt i de benämmningar du nämner. För mig är det rena grekiskan.
Nej, jag jobbar inte direkt mot USB minnet. Flyttar bara över filerna till Mac:en, för att fortsätta jobba med dem där. När filerna lämmnar PC:n är de i gemener - på USB minnet är de fortfarande gemener - men så fort som de landar på Mac:ens hårddisk bli de versaler SAMTIDIGT som de ändras till versaler på USB minnet?? Hur konstigt som helst.

Kan jag formatera USB minnet till nåt "bättre" format som kanske skulle fungera i flyttandet med filer?

Vilket märke, format och stolek har du på ditt USB minne?

/Ginnies

FAT32 är windows filsystemet mellan Win95B fram till XP och mycket vanligt fromat på disketter ZIP skivor etc och även USB då alla windows kan läsa FAT32. Högerklicka på ditt usbminne och välj visa info så ser du hur minnet är formatterad. (eller markera den på skrivbordet och välj Apple+I). Fat32 kan ha upp till 255 tecken.

Dessutom är det ju olika tecken som är "förbjudna" för olika filhanterare. I OS X är filer som startar med "."osynliga och ":" får man inte använda då det används på samma sätt som "\" i windows där detta inte fungerar i filnamn.

Risken är att DreamWeaver skapar långa filnamn som är tillåtna i Windows men inte i Mac och att då findern i mac döper om dom för att få bort tecken som ":" och i den vevan byter mellan gemener och versaler. (prova att byta namnet namn.txt på en fil till nam:n.txt eller .namn.txt på en mac eller nam\n.txt på en PC

Ursprungligen av DrBoar:

FAT32 är windows filsystemet mellan Win95B fram till XP och mycket vanligt fromat på disketter ZIP skivor etc och även USB då alla windows kan läsa FAT32. Högerklicka på ditt usbminne och välj visa info så ser du hur minnet är formatterad. (eller markera den på skrivbordet och välj Apple+I). Fat32 kan ha upp till 255 tecken.

Dessutom är det ju olika tecken som är "förbjudna" för olika filhanterare. I OS X är filer som startar med "."osynliga och ":" får man inte använda då det används på samma sätt som "\" i windows där detta inte fungerar i filnamn.

Risken är att DreamWeaver skapar långa filnamn som är tillåtna i Windows men inte i Mac och att då findern i mac döper om dom för att få bort tecken som ":" och i den vevan byter mellan gemener och versaler. (prova att byta namnet namn.txt på en fil till nam:n.txt eller .namn.txt på en mac eller nam\n.txt på en PC

Hej DrBroar!

Jag har inga konstiga tecken i filnamnen. Det är bara skriven text (gemener) utan mellanslag och utan Å,Ä och Ö.

När jag kollar vad det är för format på USB minnet står det "Macintosh PC Exchange (MS-DOS)"
Vad betyder detta? Kan det vara nåt konstigt format som gör att detta fungerar dåligt?

Bifogar en jpg bild med inforutan från minnet. Är detta något konstigt med detta?

Tack för hjälpen med detta!

/Ginnies

  • Medlem
  • 2006-04-20 10:30

Zippa hemsidan så kanske du slipper probelmet tills vidare. Långa filnamn tror jag inte är något problem direkt.
Man behöver ju inte utmana ödet med superlånga filnamn.

Ursprungligen av Jipod:

Zippa hemsidan så kanske du slipper probelmet tills vidare. Långa filnamn tror jag inte är något problem direkt.
Man behöver ju inte utmana ödet med superlånga filnamn.

Hej Jipod!

Har testat nu i kväll och det är precis som du säger. Filnamn med 8 tecken eller färre byter till versaler. Detta gäller både namn på filer och mappar. Så länge som namnen är långa går allt bra. Väldigt märkligt.

Hade du nåt tips eller förklaring till detta?? Har detta hänt för dig tidigare?

/Ginnies

1
Bevaka tråden