Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook "fulladdad" vid 78 %

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 11:36

Min iBook G4 12" 1.2Ghz har fått batteriproblem. Numera när jag laddar upp den helt så tänds den gröna ringen runt laddar-sladden och då anser datorn att den är uppladdad men menyraden visar typ 78% idag och igår visade den 84%. Detta trots att jag har kört den helt tom och sedan laddat upp helt. Hur ska jag göra? Nolla PRAM? eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 12:03

Nolla PMU är nog bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 12:49
Ursprungligen av Konrad:

Nolla PMU är nog bättre.

hur görs det?

Ett sätt
är att söka på ordet PMU och läsa sista inlägget av fem i den andra tråden, där finns några länkar med beskrivningar hur man gör.
Lycka till
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 15:32
Ursprungligen av leni45:

Ett sätt
är att söka på ordet PMU och läsa sista inlägget av fem i den andra tråden, där finns några länkar med beskrivningar hur man gör.
Lycka till
Lennart

eller så skriver man bara kort ner hur man gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 15:36

Det tog mig tio sekunder att söka på 99mac för att hitta denna länk:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-18 18:36

Jag råkade ut för samma sak på min 2 år gamla iBook nyligen. Testade att nolla PMU:n men märkte ingen skillnad. Så jag testade att köra batteriet tomt och plocka ut batteriet en kort stund. Sen fungerade det bättre och den laddar till 100%. Men batteriet räcker bara lite drygt en timme numera så det börjar väl sjunga på sista versen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 22:25

har nollat PMU nu, datorn sa nåt om att datumet inte stämde att det var typ 2001 eller nåt. Men när jag sedan kollade i menyraden så stämde både klocka och datum ändå. Har något ändrats eller vad har hänt? är datorn bättre nu eller måste jag köpa ett nytt batteri?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-19 07:24
Ursprungligen av Elajtenworld:

har nollat PMU nu, datorn sa nåt om att datumet inte stämde att det var typ 2001 eller nåt. Men när jag sedan kollade i menyraden så stämde både klocka och datum ändå. Har något ändrats eller vad har hänt? är datorn bättre nu eller måste jag köpa ett nytt batteri?

Datorn är nog ungefär lika bra. Men batterier åldras.
När man resettar PMU så nollställer man klockan också, att den visade rätt med ens beror nog på att du ställt in att den på automatik.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-04-19 10:42

Blir inte klok på Apple sidan..

Jag har en Powerbook 1,67 Ghz, 15" skärm, köpt i maj 2005.
Var sjutton resettar jag datorn..
Har varit och kollat på länken som en tidigare deltagare klistrade in.

Har problem med batteriet och har haft sedan årsskiftet, låg på 3.5 timmar från början och nu är det färdigladdat med 78 % och med ca 1 tim och 40 min att köra.. lite snålt tycker jag.

Tacksam för svar ang PMU-'reseten'.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-19 12:48
Ursprungligen av berntm:

Jag har en Powerbook 1,67 Ghz, 15" skärm, köpt i maj 2005.
Var sjutton resettar jag datorn..
Har varit och kollat på länken som en tidigare deltagare klistrade in.

Har problem med batteriet och har haft sedan årsskiftet, låg på 3.5 timmar från början och nu är det färdigladdat med 78 % och med ca 1 tim och 40 min att köra.. lite snålt tycker jag.

Tacksam för svar ang PMU-'reseten'.

Om du bemödat dig med att läsa på länken jag la ut förut så hade du hittat denna:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-04-19 13:11
Ursprungligen av Konrad:

Om du bemödat dig med att läsa på länken jag la ut förut så hade du hittat denna:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Det var det jag gjorde
Jag utgår ifrån att det är punkt 8 eller 9 som gäller min Powerbook 1.67 GHz, men..

Jag har ingen resetkanpp som jag hittar, och om jag skall öppna tangentbordet, så kan det vara trevligt att veta att jag verkligen har rätt modell, så att jag inte möts av en 'överraskning' och att den inte finns någon resetknapp där heller.

Det finns en länk i dokumentet, som berättar vilka modeller detta gäller, men klickar man på den så hamnar man på en 'felsida'.

Garanterat finns det några fler med denna modell av Powerbook, och av dessa har nog någon 'hittat rätt'.

/Bernt

Edit:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-en
Det engelska dokumentet förklarar bättre vilka modeller det gäller..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-19 13:15
Ursprungligen av berntm:

Det var det jag gjorde
Jag utgår ifrån att det är punkt 8 eller 9 som gäller min Powerbook 1.67 GHz, men..

Jag har ingen resetkanpp som jag hittar, och om jag skall öppna tangentbordet, så kan det vara trevligt att veta att jag verkligen har rätt modell, så att jag inte möts av en 'överraskning' och att den inte finns någon resetknapp där heller.

Det finns en länk i dokumentet, som berättar vilka modeller detta gäller, men klickar man på den så hamnar man på en 'felsida'.

Garanterat finns det några fler med denna modell av Powerbook, och av dessa har nog någon 'hittat rätt'.

/Bernt

Då läste du slarvigt, om jag klickar på länken funkar det och så här står det om din dator.
(klicka för större bild).

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-04-19 19:11

Nu har jag resetat och provat.. tyvärr löste inte detta mina problem, jag har mellan 1,35-1,40 på mitt batteri nu.

/Bernt

Det kan vara fullt normalt att du får ut runt 1,5h efter ett års användning, batteriet har en begränsad livslängd som till stor del styrs av användaren själv. Men om laddningen tar stopp i förväg även efter att PMU:n blivit nollställd kan det hjälpa att kalibrera om. Stäng av alla strömspararfunktioner och låt datorn stå igång tills den går i vila. Hjälper inte det så lämna in den till lämpligt serviceställe.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 13:38

nu lyser den jäveln grönt redan vid 68%
Edit: har inte tagit ur laddarkabeln sen jag skrev inlägget, nu blev den orange igen. Vad är det frågan om? Har någon hårdvara i datorn gått sönder? Behöver den formateras? PMU resett verkar inte har gjort någon förbättring. Glappar något kanske? För nu är den uppe i 69% laddning. Blir ledsen om den går sönder.

Hur länge gäller garantin? 2 år va? Det höjdes väl nyligen?

Edi 2: Nu lyser den grönt igen vid 71%.

vad FAN är det med den egentligen?? Är det mjuk eller hårdvarurelaterat? Är det batteriet eller datorn det är fel på?

Senast redigerat 2006-04-21 14:17
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 17:17

Nu kom jag ihåg exakt hur jag gjorde för att min iBook skulle ladda till 100% Det var inte riktigt så som jag skrev ovan.

Jag gjorde som SamuelK skrev, lät datorn gå köra slut på batteriet så att den dog. Sen för att vara riktigt säker på att körde slut på batteriet så startade jag upp den och gick in i Open Firmware och lät den stå där tills den dog igen. Sen pluggade jag in laddaren och lät den ladda upp batteriet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 18:28
Ursprungligen av nilrog:

Nu kom jag ihåg exakt hur jag gjorde för att min iBook skulle ladda till 100% Det var inte riktigt så som jag skrev ovan.

Jag gjorde som SamuelK skrev, lät datorn gå köra slut på batteriet så att den dog. Sen för att vara riktigt säker på att körde slut på batteriet så startade jag upp den och gick in i Open Firmware och lät den stå där tills den dog igen. Sen pluggade jag in laddaren och lät den ladda upp batteriet.

Hur och när gör man detta? kan det skada datorn? Bryter man garantin på nåt vis?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 20:15

För att komma in i Open Firmware startar du om datorn och håller ner: Kringla-Alt-O-F

Då får du tillslut upp en enkel prompt, sen är det bara att lämna datorn där utan laddaren inkopplad tills den dör. Vill du avbryta så kan du skriva: "mac-boot" så bootar den in i OSX igen. När den har dött så kan du plocka bort batteriet en stund (det gjorde jag) innan du börjar ladda upp den igen, ladda helst över natten.

Det här skadar inte datorn eller påverkar garantin, såvida du inte gör någonting annat. Hittar tyvärr inte den sida som jag fick tipsen ifrån.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur länge gäller garantin? 2 år va? Det höjdes väl nyligen?

Nej. För det första är garanti frivilligt för leverantören att lämna. Sen är det reklamationsrätten som höjdes från 2 till 3 år.

Citat:

Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april gäller fortfarande två års reklamationstid.

Citat:

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-19 11:40
Ursprungligen av Konrad:

Datorn är nog ungefär lika bra. Men batterier åldras.
När man resettar PMU så nollställer man klockan också, att den visade rätt med ens beror nog på att du ställt in att den på automatik.

Ja den står på automatik.

Nu vill den inte ladda mer än 83%. Körde slut på den igår och lät den stå hela natten sen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 20:19

Varför måste man köra i OF? Räcker det inte att man kör på som vanligt, eller låter den stå bara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 22:20
Ursprungligen av Konrad:

Varför måste man köra i OF? Räcker det inte att man kör på som vanligt, eller låter den stå bara?

Det var enklaste/snabbaste sättet att tömma batteriet helt och hållet. Om man låter datorn köra som vanligt så går den ner på sparlåga innan batteriet är helt tomt.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 12:18

Problemet LÖST!

Hehe. När jag tog av batteriet som nilrog sa så passade jag på att skriva av serienummret och kolla det på Apples sida då jag sett den lilla texten längst ner att vissa batterier kan explodera/börja brinna. Nu har mitt batteri tack-o-lov inte gjort detta men jag är berättigad ett NYTT batteri GRATIS

LYX!

Så nu blir det att köra på nätsladd ett tag tills det nya batteriet anländer och jag tackar mitt gamla batteri för 16 månaders bruk och 266 uppladdningar

Bild:

Senast redigerat 2006-04-22 12:55
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-22 13:54
Ursprungligen av Elajtenworld:

Problemet LÖST!

Hehe. När jag tog av batteriet som nilrog sa så passade jag på att skriva av serienummret och kolla det på Apples sida då jag sett den lilla texten längst ner att vissa batterier kan explodera/börja brinna. Nu har mitt batteri tack-o-lov inte gjort detta men jag är berättigad ett NYTT batteri GRATIS

LYX!

Så nu blir det att köra på nätsladd ett tag tills det nya batteriet anländer och jag tackar mitt gamla batteri för 16 månaders bruk och 266 uppladdningar

Sicken tur du hade mitt i oturen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 13:59
Ursprungligen av nilrog:

Sicken tur du hade mitt i oturen

ja verkligen....

Har länge misstänkt att jag haft ett av dessa batterierna men aldrig orkat plocka loss det för att kolla.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 13:32

jaha då fick man sitt nya batteri av UPS idag =). Man ser verkligen nyansskillnad på batteriets plast och ibookens plast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 20:50

Min dator var så innan den fucka upp sig helt och logiken byttes. Hoppas det inte är det!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 21:45

Man ska inte inbilla sig att man kan reklamera förbrukningsartiklar efter ett eller ett par års användning. Batterier är förbrukningsartiklar.
Är det inte lika bra att sluta tramsa om det där nu?
Batterier åldras och måste så småningom bytas ut.
Egentligen ganska lätt att begripa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 12:31

Varför kan du inte anpassa bilderna så de passar in på sidan?
Jag vill inte se dina bilder i full upplösning och ingen annan heller.

Bevaka tråden