Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höjde kontrasten - Vilket lyft! =D

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-16 17:37

Vet att någon nämnt detta tidigare, men jag vill ta upp det igen i och med att bilden på IBooken blir så mycket bättre efteråt.

Visste ni att det finns ett reglage för att ställa in kontrasten (nej, inte ljusstyrkan - den känner vi alla till) i OS X? Apple har valt att "gömma" den här inställningen under inställningarna för funktionshinder.

Ta en kik in dit, dra upp kontrasten lite och voila - du kan vips stå ut med bilden på din iBook. Du får inte bort det klassiska "gulsticket" i vitt (begränsning till skärmkvaliten, går dock att fixa lite med vitpunktsinställningen i OS X - men DÄREMOT får du en betydligt mer ren och klar bild.

Jag kan bara inte förstå att Apple har satt kontrasten så lågt från början - bilden ser ju smutsig ut!

Skriv gärna om ni provade och vad ni tyckte. Kanske är jag den enda (?) som inte känt till att man faktiskt KAN ändra kontrasten, hehe.

Påskharen Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-16 18:01

Ögat ser dåligt !
Det kan vara därför Apple gjort standard inställning som passar alla människor ?

Men LCD har olika fabrikater, så det är bra att använda inställning "funktionshinder" för att gå runt detta kan jag tänka mej.

Tack för tipset, jag ska testa det.

Kan faktiskt inte hålla med.
Bara man petar på kontrastreglaget dras tonomfånget ner rejält.

  • Medlem
  • 2006-04-16 18:29

Her inte kollat ton (färg?) omfånget. Jag reagerade bara på hur mycket "renare" bilden blev. Hur testade du, berätta!

/Fredrik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-16 18:32

Tja, det syns ju. Skillnaden mellan vitt och ljusgrått försvinner till exempel rätt fort, vilket tyder på minskat tonomfång...

Ursprungligen av silfo:

Tja, det syns ju. Skillnaden mellan vitt och ljusgrått försvinner till exempel rätt fort, vilket tyder på minskat tonomfång...

Precis

Snudda bara lite vid mätaren och allt blir en gnutta bättre

12" PB av senaste snittet.

Färgerna försvinner inte nämnvärt heller

  • Medlem
  • 2006-04-16 21:06

Exakt - jag har bara gett reglaget en lätt "touch"

/Fredrik

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-16 21:43

Så körde jag förr också, en lätt liten touch, bara ett fåtal pixlar till höger, och tyckte upplevelsen blev betydligt bättre, tyckte det blev mer "tryck" i bilden.

  • Medlem
  • 2006-04-16 22:34

Jag kan nästan köra mellan de två första "stegen". Jag märker ingen större förlust av spektrat.

/Fredrik

Vad händer om man sätter kontrasten där man vill och sedan kalibrerar om mha Inställningar /Skärm / färg / avancerat ?
/

  • Medlem
  • 2006-04-17 00:17

Har funderat på det med, men ej orkat testa.
Någon som förresten fattar det högra reglaget under "expert" mode när man ska kalibrera färgerna i Os X? Fattar nada =/ Högra reglaget är ju logiskt men men

/Fredrik

Tack för tipset! Att gå från vår iMac till vår iBook har tidigare varit som att gå direkt från solbadande utomhus till ett rum med endast en 40W glödlampa

  • Medlem
  • 2006-04-17 11:08

hahaha...förstår det. =/ Kul att du uppskattade tipset!

Mvh
Fredrik

Skillnaden är rent perceptuell eftersom kontrastreglaget bara kapar tonomfånget, skulle skärmen ha påverkats av det hade det varit ett rent under med tanke på att en TFT-panel inte har justerbar kontrast. Men i vetenskapens namn testade jag på min iBook 800 och bilden var lika dålig som vanligt... fast nu med ännu sämre återgivning av ljusa och mörka toner

  • Medlem
  • 2006-04-19 12:11

Illa. Men jag gillar det jag ser. Det funkar för mig...

Hur mycket ökar ni egentligen? *lol*

/Fredrik

Kan man hoppas på förbättring i och med macbooken tro? ibookens skärm verkar ju väl dassig.

Ursprungligen av eskimo:

Kan man hoppas på förbättring i och med macbooken tro? ibookens skärm verkar ju väl dassig.

Det kan vi nog utgå från eftersom 12"-panelen som används nu har hängt med i fem år. Vad de än byter ut den mot borde det bli en rejäl förbättring...

  • Medlem
  • 2006-04-19 15:56

Vi får väl hålla tummarna. När skulle en sådan tingest presenteras?

Mvh
Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Vi får väl hålla tummarna. När skulle en sådan tingest presenteras?

Det senaste enligt AI är att det skjutits upp en månad till...

  • Medlem
  • 2006-04-19 23:11

Äh..är väl egentligen inte i någon kris. En G4 iBook funkar dunder med extra minne och snabb HDD. Ska man pilla färg och form så kan man ju alltid koppla till en CRT eller finare TFT Dessuom är jag rädd för alla "A"-revisioner som Apple släpper. Avvaktar nog ändå.

/Fredrik

1
Bevaka tråden