Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Joomla. Fattas grejer?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 10:34

Jag laddade ner Joomla 1.0.8 igår. Vilket iofs var underligt eftersom jag fick alla versioner fr.o.m. 1.0 och upp trots att jag valde den senaste (och voffo ska utvecklare envisas med att ha svårbegripliga nedladdningssidor?).

Till saken:

När jag skapar "items" och kopplar dom till menyerna och sedan testar, så får jag felmeddelande att filen eller mappen inte finns. Det handlar antingen om en mapp som tydligen ska heta "content" och ska ligga högst upp i root, eller en annan som heter "component".

Jag har över huvud taget ingen mapp som heter "content", utom en inuti "mambots". Och jag har en mapp som heter "components" (OBS: Ett "s" på slutet).

Alla andra länkar fungerar som dom ska.

Ett annat bekymmer: Jag har lite svårt att greppa Joomlas hierarki vad gäller "content", "section" och "category". Har letat efter dokumentaion och annan info på deras sajt, men är väl troligen den enda som inte begripit...

Vore gôtt om nån kunde hjälpa till...

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 11:24

Jamen komijjenudå....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 19:48

Problemet löst.
Om nån skulle få samma strul i framtiden, så ska man ändra i "configuration.php", $mosConfig_sef = '1'; ska ha en nolla istället: $mosConfig_sef = '0';
Åsså ska filen "htaccess.txt" vara som den är. Nånstans läste jag att man kunde ändra till ".htaccess" men det var alltså inte kosher.

1
Bevaka tråden