Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man byta batteri under drift?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Möjligheten att byta batteri under drift är det möjligt på MacBooken? Jag provade förut men det verkar inte så.

Med Powerbook G4 måste du sätta maskinen i vila innan du kan göra det.
Men du måste vara rätt snabb vid själva bytet.

Någonstans snackades det om att det lilla backupbatteri som fanns på Powerböckerna har försvunnit på MacBooken och att hotswaping därför blir ännu svårare — eller omöjligt.

Här är diskussionen jag tänkte på.

Det fungerar väl om man har nätadaptern i? Det gör det på min iBook i alla fall.

Nu har jag kikat lite mer på det. Om man låter datorn somna och sen tar ur batteriet så stängs den av eller nått. Men sen när man startar den igen med powerknappen så har den gjort så att den sparat minnet till hårddisken så att man hamnar i samma session igen. Det tar inte många sekunder för den att starta ifrån det här läget.

Ursprungligen av _rickard:

Nu har jag kikat lite mer på det. Om man låter datorn somna och sen tar ur batteriet så stängs den av eller nått. Men sen när man startar den igen med powerknappen så har den gjort så att den sparat minnet till hårddisken så att man hamnar i samma session igen. Det tar inte många sekunder för den att starta ifrån det här läget.

Rätta mig om jag har fel, men det där kan vi väl tacka Safe Sleep för. Eller i alla fall komma ihåg det när vi förbannar oss över att datorn inte somnar direkt när man slår igen locket.

Edit: Ungefär det stod i Escobars fina genomgång, som jag inte orkade läsa först.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-19 19:29

Coolt, det funkade kanonbra! Varför kan man inte sätta datorn i detta "hibernation-läge" själv i menyn eller snabbknapp...?

Ursprungligen av Jetwash:

Coolt, det funkade kanonbra! Varför kan man inte sätta datorn i detta "hibernation-läge" själv i menyn eller snabbknapp...?

http://www.andrewescobar.com/archive/2005/11/11/how-to-safe-sleep-your-mac/ verkar vara det ni letar efter.

1
Bevaka tråden