Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I java skriva ut en variabel i ett fast antal teckenrum med värdet längst till höger

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skriva om den här raden skriven i C till Java utan att lyckas alltför väl. Finns det något bra sätt att göra det på?

printf("%12i ", x);
Senast redigerat 2006-04-19 01:13

Kan det här vara något..?
...print(Output.format(("bl a bl a"),x));

Ursprungligen av Mach.83:

Kan det här vara något..?
...print(Output.format(("bl a bl a"),x));

Tack men tyvärr lyckades jag inte med att få det att fungera.

Jag försöker att skriva ut heltal i en lista där siffrorna alltid ska vara högerjusterade. T ex så här:

1
   8
  27
  64
 125

Om du ska skriva ut tal ska det här fungera fint. du måste också se till att ha importerat nödvändig standardklass. Har du en någon som heter "extra"
Exempel som skriver ut en integer (int tal)med bredd 4
import extra.*;
System.out.println(Output.format( tal,4));

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag försöker skriva om den här raden skriven i C till Java utan att lyckas alltför väl. Finns det något bra sätt att göra det på?

printf("%12i ", x);

Nånting i den här stilen:

System.out.printf("%12d", x);

är väl en bra början? Jag utgår från att du kör Java 5, där en ny klass, Formatter, finns. Och så finns det bekvämlighetsmetoderna printf och format på div. ställen, bägge gör samma sak.

Om du inte kör Java 5, byt upp dig bums. Det finns inga skäl att jobba med gamla javaversioner.

Tack så mycket. Nu fungerar det.

Det visade sig att jag körde Java 1.4.2. Jag hade visserligen Java 1.5.0 men jag hade missat att peka om CurrentJDK till den. Nu är det gjort och det fungerar fint.

Och idag finns en ny Java att ladda ned från Apple, den sätter 1.5 till default. Man behöver inte peka om CurrentJDK själv längre (tror jag i alla fall). Och kolla vad du har inställt i Verktygsprogram->Java->J2SE 5.0->Java Preferences, där kan man välja viljen JRE man vill köra med.

1
Bevaka tråden