Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det ngn som vet hur man öppnar och rengör MightyMouse? Kulan brjar sega, och det bör vid detta laget ha kommit in rätt mycket skit underifrån.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 22:17

det går inte att öppna den utan att ta sönder den vad jag förstått...
min kula la av helt ett tag.. men det vara bara att hålla på med den, ganska hårt, åt alla håll och kanter, och hålla musen uppoch ned under hela tiden... satt kanske en halvtimme samtidigt som jag kollade på tv. när jag kopplade in den igen så fungerade den fint. och gör fortfarande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 23:41

Du kan lägga en handduk på ett bord och rulla musen uppochner över den ett litet tag så blir styrbollen lite renare.

Då det helt uppenbart är en "skitfälla" så är det lite frustrerande att den inte går att öppna upp, men de vill väl att man ska köpa nytt misstänker jag! Ska testa era tips.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 09:32

Har samma problem, går inte att scrolla nedåt, men åt sidorna och uppåt funkar. Finns det inget supertips på hur man får den ren?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 19:58

Jag gav upp på att öppna musen, kändes för riskabelt allting. Så till slut tog jag ett par kalsonger ( ) av 95% bomull och 5% elastan och blötte ner de lite. Sen gnuggade jag som en galning med musen uppochner (detta låter som nåt helt annat hör jag!). Efter en hel del gnuggande så funkar musen igen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-02 14:01
Ursprungligen av steflund:

Är det ngn som vet hur man öppnar och rengör MightyMouse? Kulan brjar sega, och det bör vid detta laget ha kommit in rätt mycket skit underifrån.

Det är svårt att öppna den, utan att den går sönder. Men om du vill ge dig på att öppna den så finns en beskrivning här. Om du vill prova Apples rekommendationer för att rengöra skrollkulan, kolla här.

Jag tog fram min mighty mouse som jag haft undanstoppat eftersom skroll-kulan krångla efter en kort tid. Nu när jag själv testat rengöringstipsen så funkade bäst för min del med att först ta en luddfri handduk och vända på musen upp och ner och gnugga lite försiktigt. Om det inte löser problemet så trycker jag ner kulan lite bestämt och rullar kulan i en cirkelrörelse.

Senast redigerat 2007-07-03 09:02

Det räcker faktiskt att vända musen uppochner och skrolla frenetiskt. Då ramlar skräpet bort. Jag har kört utan hjälpmedel, bara rulla kulan i uppochnerläge.

Själv brukar jag fukta en bit hushållspapper med vodka och gnugga scrollkulan. Det tar bort all beläggning och scrollkullan blir som ny igen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 16:39
Ursprungligen av Infinity:

Själv brukar jag fukta en bit hushållspapper med vodka och gnugga scrollkulan. Det tar bort all beläggning och scrollkullan blir som ny igen.

Provar snapps och lite malt whiskey!
har ingen vodka hemma så man få köra på fingrejerna :/

Tror inte öl skulle funka så bra dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 14:21

Förlåt men vad gör ni med musen, äter middag på den? Har själv två Mighty mouse och ett stort antal hos kollegor och ingen har klagat på en smutsig scrollkula.

Ursprungligen av acke:

Förlåt men vad gör ni med musen, äter middag på den? Har själv två Mighty mouse och ett stort antal hos kollegor och ingen har klagat på en smutsig scrollkula.

Hos mig ramlar det ner skräp hela tiden... utan att jag äter.

Ursprungligen av acke:

Förlåt men vad gör ni med musen, äter middag på den? Har själv två Mighty mouse och ett stort antal hos kollegor och ingen har klagat på en smutsig scrollkula.

Vi är av kategorin människor som inte har bäbishud på händerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 12:16

Gav mig på att dissikera musen. Övergav det när jag insåg hur mycket våld man måste ta i med. Monterade ihop musen och pillade in en tunn tunn synål runt scrollkulan och skrapade loss beläggningen som satt fast på själva plasthöljet runt om. Nu går scrollen perfekt igen.

/Sam

Demontering av mightyn

Jag kan också avråda från att montera isär mighty mouse, då jag försökte fick jag limma ihop den efteråt. Och jag var försiktig. Iof fungerar den fortfarande bra, men det känns lite trist att ha varit tvungen att limma ihop den.

Ursprungligen av RockyMontana:

Vi är av kategorin människor som inte har bäbishud på händerna?

Jag erkänner att jag tvättar händerna ofta. Men min Mäktiga Mus behöver heller inte rengöras speciellt frekvent. Fullkomligt avskyr möss/tangentbord där man kan se avlagringarna, urk.. Fattar inte folk vad hygien är?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-08-19 19:21

Success!! De måste ligga precis som när man öppnar den.... en magnet åt vart håll ovanför de små grå plattorna.

Gammal metod?

Har alltid använt isopropanol och sämskskinn för rengöring av tangentbord, möss mm. Sämskskinn luddar inte och Isopropanol brukar inte påverka sådant som plaster etc = en bit skinn lätt fuktat med propanol, vänd råttan uppåner och rulla runt kulan några ggr. Har jag fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 10:38

Koppla ur mighty mouse ur usb-porten. Greppa musen i sladden. Gå till papperskorgen. Öppna locket. Släpp ned mighty mouse. Stäng locket. Gå och köp en riktigt mus.

Jag fattar inte att inte apple gör något åt den där idiotiska designen. Man får ju skrubba scrollbollen en gång i veckan, fast det kanske bara är jag som har lortiga labbar?

Mighty Mouse

Ursprungligen av rhesus:

Koppla ur mighty mouse ur usb-porten. Greppa musen i sladden. Gå till papperskorgen. Öppna locket. Släpp ned mighty mouse. Stäng locket. Gå och köp en riktigt mus.

Jag fattar inte att inte apple gör något åt den där idiotiska designen. Man får ju skrubba scrollbollen en gång i veckan, fast det kanske bara är jag som har lortiga labbar?

Jag har haft min iMac med Mighty Mouse i snart 2 år, jag fick tipset här på 99 forum att vända den upp och ner och scrolla runt lite, jag scrollade på musplattan och nu fungerar min perfekt! Gjorde samma sak med min dotters Mighty Mouse, nu fungerar den också, man känner sig som ett proffs

Magic Mouse verkar lovande, inget scrollhjul och tjusig dessutom. Någon som har erfarenhet av den?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag har haft min iMac med Mighty Mouse i snart 2 år, jag fick tipset här på 99 forum att vända den upp och ner och scrolla runt lite, jag scrollade på musplattan och nu fungerar min perfekt! Gjorde samma sak med min dotters Mighty Mouse, nu fungerar den också, man känner sig som ett proffs

Magic Mouse verkar lovande, inget scrollhjul och tjusig dessutom. Någon som har erfarenhet av den?

finns en tråd om den, sök lite så hittar du den.

en gång i veckan? neh, så ofta får inte jag göra rent min. men lite då och då. vet inte hur ofta

Snaps och whiskey är inte tillräckligt rena produkter, utan kommer at ge en beläggning, liksom öl. Prova isopropanol istället.

Ursprungligen av Infinity:

Snaps och whiskey är inte tillräckligt rena produkter, utan kommer at ge en beläggning, liksom öl. Prova isopropanol istället.

Apoteket har Isopropanol-A i små flaskor.
Förbaskat bra att ha hemma till all möjlig elektronikrengöring.
Kontaktytor på SD-minneskort t ex eller äldre TV-spel...

Förr använde jag decilitervis när man satt som tekniker i Närradiostudion (alla rullbandspelares tonhuven skulle rengöras).

Kör INTE med T-sprit i riktigt fina lägen då det lämnar en vit mjölig beläggning efter sig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 19:33

Hehe jadå, skoja bara.
Har suttit med en fuktad trasa, sen prova jag ha sånt där allrengöringsmedel på den.
Inget av dom hjälpte.

Kan fortfarande inte scrolla neråt med musen :/

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-04 19:51

Bra mus men den lilla kulan har helt fel design.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 20:10

Kulan är åt h-vete. Jag börjar fundera på om jag ska öppna den ändå :/ Dyr jävla mus när man måste vara mus-kirurg.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-12-24 22:23

är inne på min 4de mighty mouse nu alla har krånglat med att scrollen har lagt av vid nedåt scroll. blev ruggigt frustrerad nu när den senaste gjorde det så jag plockade fram en handduk och fuktade den lite o gnuggade mot scrollen med musen upp och ned. höll på i ca 3 min o så hoppade det igång, blev så sjukt glad. plockade sedan fram resten och fortsatte med de nu när jag fått hopp om att det funkade. Har fått igång alla nu o är fruktansvärt glad. Antagligen bra handduk, eller bara ett julmirakel på julafton

Jag tycker det är skitdåligt att det ska vara såhär.. Hur svårt kan det vara? Scrollhjulet på iPod funkar ju perfekt..

Bevaka tråden