Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook tappar kontakten med trådlösa nätet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iBook från sommaren 2005 som nu har börjat bete sig lite märkligt.

När jag flyttar datorn till ett annat rum så tappar den helt plötsligt kontakt med nätverket och stänger ute mig från Internet (buhuuu). Jag har fortfarande kontakt med routern ett litet tag, men jag tappar kontakten med modemet på ngt sätt..

Sedan blir jag inte klok på felmeddelandet som kommer "Airport kunde inte ansluta till xxx" med alternativen "försök igen" och "ok". Vad är det för hjälp? Dåligt!

jag har installerat mer minne i maskinen men det gjorde jag för länge sedan.. har för mig att det var problem för en del..

Flyttar jag mig ut (närmare routern) så fungerar det igen...

vad kan ha hänt?

ru4real?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-17 11:03

Kolla att antennkabeln är ordentligt intryckt i Airportkortet under tangentbordet.

Ursprungligen av Gunnar B:

Kolla att antennkabeln är ordentligt intryckt i Airportkortet under tangentbordet.

Ok..
tack

Jag tar bort tangentbordet.. skruvar bort metallplattan..och sen...??

ru4real

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-18 17:43

Jag har en iBook vår/försommar 2005 och där behöver man inte skruva bort någon metallplatta. Airportkortet sitter direkt under tangentbordet. Det som sitter under plåten är minnet.

Det gäller att se till att den där fyrkantiga lilla klossen i änden av kabeln är ordentligt intryckt i sin kontakt. Det är förvånande hur hårt den ska tryckas. OBS! inget övervåld eller verktyg. OBS!

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag har en iBook vår/försommar 2005 och där behöver man inte skruva bort någon metallplatta. Airportkortet sitter direkt under tangentbordet. Det som sitter under plåten är minnet.

Det gäller att se till att den där fyrkantiga lilla klossen i änden av kabeln är ordentligt intryckt i sin kontakt. Det är förvånande hur hårt den ska tryckas. OBS! inget övervåld eller verktyg. OBS!

Vilken sida sitter det på... jag ser en kabel till vänster... är det den?

ru4real?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-18 22:47

Vänster?
På min sitter kabeln upptill och på en bekants gamla iBook G3 så satt kabeln till höger.
Jag är förvirrad.

Vi får nog be någon annan här om hjälp.

iBook G3 och iBook G4 använder olika AirPort-kort. Därför sitter kabeln lite annorlunda. Det ska dock bara vara en kabel så det ska inte gå att ta fel.

Förlåt... jag förstår att jag verkar oerhört trög här.. men..
När jag tar bort tangentbordet så sitter det en liten tunn kabel precis till vänster.. Nära kanten.. förstår nu att denna kabel inte är till airporten.. För.. den går inte att rubba.. än mindra trycka in hårdare.. Jag måste förmodigen ta bort metallskyddet... Plocka bort minnet.. men sen då? Det finns ingen kabel att trycka in hårdare..

Sigh
ru4real?

Ehhh... Jag ser fortfarande namnet på min router i Airporten.. men den tappar kontakten med Internet.. Som jag fattar det så är det inte fel på det trådlösa kortet.. vad kan vara fel då?

ru4real?

1
Bevaka tråden