Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Airport Express

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min Airport Express dog i natt. Förhoppningsvis en snabb död. Men den är likförbannat död. Händer absolut ingenting när jag kopplar in den.

Det roliga är att den är ganska exakt två månader äldre än ett år. Slump? Vill gärna tro det.

Någon annan här som detta hänt för, så vi kan bilda en stödgrupp?
Kollat runt på nätet, och det verkar vara många, eller åtmninstone för många, med döda 1-2 åriga APE.

Får dra en sladd nu, har definitivt inte råd med en ny. Tack Apple, you made my day.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-12 16:59

Om någon orkar driva frågan tycker jag detta verkar vara ett fall där den svenska reklamationsrätten som nu gäller upp till tre år efter varans inköp kan vara användbar. Frågan är hur man som kund kan visa att det är ett fabrikationsfel, men då du inte tycks ensam om detta borde det ju gå.

Min AE håller dock än så länge peppar peppar...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 09:03

Min AE dog efter 12 månader och två veckor! Köpt i USA så jag har ingen chans att reklamera den med derar 90 dagars warranty... Har dock sett att det oftast är en säkring som går sönder, så har plockat isär den och letar nu efter rätt säkring att löda dit. Återkommer med rapport när jag lyckats / misslyckats

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-02-13 18:37
Ursprungligen av asker:

Min AE dog efter 12 månader och två veckor! Köpt i USA så jag har ingen chans att reklamera den med derar 90 dagars warranty... Har dock sett att det oftast är en säkring som går sönder, så har plockat isär den och letar nu efter rätt säkring att löda dit. Återkommer med rapport när jag lyckats / misslyckats

Hur öppnar du den? (Foton???!)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-02-13 18:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Min Airport Express dog i natt. Förhoppningsvis en snabb död. Men den är likförbannat död. Händer absolut ingenting när jag kopplar in den.

Det roliga är att den är ganska exakt två månader äldre än ett år. Slump? Vill gärna tro det.

Någon annan här som detta hänt för, så vi kan bilda en stödgrupp?
Kollat runt på nätet, och det verkar vara många, eller åtmninstone för många, med döda 1-2 åriga APE.

Får dra en sladd nu, har definitivt inte råd med en ny. Tack Apple, you made my day.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Min APE dog - i går natt. Samma icke-reaktion vid inkoppling. Helt död.
S/N: HS50280KQVO
Hur gammal?
- Ett år och 10 dagar sedan inköp (i USA).

- Jag? Sur? Gissa...

Blir nog en ful D-link istället för en snygg men kass Airport Express nästa gång...

  • Medlem
  • 2006-02-17 08:43

Samma här. Min dog i veckan, gissar på att jag haft den i 15 månader eller nåt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-17 08:49

Oj, vad är detta?! Nu blir jag riktigt orolig. Jag har snart haft min Airport Express i ett år, innebär detta att den sjunger på sista versen?! Jag måste nog börja ta hand om den bättre och lyssna mer på vad den vill ha och så.. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 09:44

Efter knappt ett år slutade min också att funka. Den är inte helt död men trots flera resets, hard resets och omkonfigureringar så vägra den att funka. Tyvärr passade jag inte på att lämna in den i tid...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-19 23:57

Passande säkring?

Jag öppnade min Airport Express genom att med en mycket vass kniv skära flera gånger hela vägen runt i skåran där de två halvorna smälts samman. Enligt Hardmac så ska säkringen som troligtvis pajjat vara på 500mA och 250V. Dock tycker jag det står 1500mA på min, eller är det jag som läser det fel? Kan det stämma, det verkar lite mycket (375W istället för 125W)? Och vet någon var man kan få tag på en liknande, elfa verkar tex inte ha...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 20:05

Det står troligen T500mA. T står lustigt nog för trög säkring.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-02-22 11:34

Airport Express Inställningar????

Har precis köpt en Airport Express till min 17" PB. Har gjort alla ints. med hjälp av Inst. Assistenten och t.o.m fått Airporten å lysa GRÖNT, men kommer inte ut på nätet. Jag har ComHem 8mbit ADSL via ett modem..Vilka inställningar ska jag har i Nätverk rspkt, Airport???

Tacksam för svar ASAP!

Ursprungligen av $chumi:

Tacksam för svar ASAP!

Denna tråd kan kanske hjälpa dig.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=63649

Dock ska du inte som i den tråden skriva in ett fast IP i Administratörsverktyget om du inte har det utan där välja DHCP istället, men annars ska det vara samma tillvägagångssätt. Annars kanske det räcker för dig att skriva in rätt DNS-adresser.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 11:42

Har nu bytt säkring i min AE, den nya säkringen brände direkt. Är mao på rätt spår, kommer försöka felöka vidare...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-17 12:04
Ursprungligen av asker:

Har nu bytt säkring i min AE, den nya säkringen brände direkt. Är mao på rätt spår, kommer försöka felöka vidare...

Jag bytte min också mot en kraftigare säkring. Det fick till följd att 3 proppar gick i lägenheten och en doft av bränd elektronik spred sig. Det är alltså något som fel som är trasigt som orsakar att säkringen går.

Jag kan tipsa om att man kan dra igång sin APE igen genom att koppla den till ett vanligt ATX PC-nätagg. APEn ska ha 3.3 och 5v vilket återfinns i de oranga respektiva röda ledningarna i huvudkabelhärvan från ATX-agget.

APEn lever alltså igen, men den är ingen vacker syn

Senast redigerat 2006-03-17 13:30
  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 21:45

Törs man köpa en ny airport express? jag saknar min döda trotjänare väldigt mycket, men vill inte ha en som går sönder strax efter garantin gått ut. Någon som vet om apple har förbättrat den?

/Fredrik

Nyheter från Hardmac: http://www.hardmac.com/news/2006-05-02/#5435

Mitt serienummer stämmer, även datum för inköp. Fler med samma problem som passar in? Skicka mail till hardmac, så de får så många rapporter som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 12:18

min dog inatt , alltså mellan 05:00 och 11:00 för att vara exakt . fan vad olägligt , det blir nog en ful dlink

och ja, serienummret stämmer

Senast redigerat 2006-06-13 12:34
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-13 13:27

Var det inte så att en konding har lagt av? Jag vill minnas att det har stått så i ett antal sidor på nätet om döda AE.

Jo, troligtvis. Men sådant kan inte jag fixa. Får se om jag ska lämna över den till bror elingenjör...

Hardmac har lite nyheter och bilder idag.
http://www.hardmac.com/news/2006-06-21/#5645

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-24 08:43

I natt dog min
Serienumret stämmer...

Hmm.. Är det inte 2 års garanti enligt konsumentköplagen?
Någon som lyckats få sin Airport utbytt på garanti?

Senast redigerat 2006-06-24 10:05

2 år gäller bara om fabrikationsfel kan påvisas vilket i praktiken är mycket svårt. Men om Hardmac samlar tillräckligt med bevis så kanske, men Apple har nog en armade av advokater som kan stoppa det ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 02:01

Kollade min fortfarande levande Airport Express, HS52. Kan sova lugnt alltså.

Angående konsumentköplagen. Det är reklamationsrätt man har, inte garanti. Två helt skilda saker.

Måhända olika saker, men fortfarande en lösning. Eller? Hellre en reklamerad APX än en död....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 00:42

Det går nog att reklamera. Finns inte så många prylar för en användare att ta sönder på en Airport Express.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-27 11:29

Gäller detta bara en gammal version av Airport Express. Går i tankarna om att köpa en men man börjar ju tveka lite när man läser sånt här. Verkar dock som om allas AE är över ett år gammal?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 17:43

Jag är grymt nöjd med min Airport Express. Krånglar aldrig, till skillnad från de D-link och Netgear-grejor jag tidigare har haft att göra med. Dessutom är det en riktigt elegant lösning för skrivardelning och Itunes till stereon. Tre års reklamationsrätt duger rätt bra, det är nog dessutom längre än den tekniska livslängden för en AE numera.

Har du försökt åberopa reklamationsrätten? Om inte; varför uttala dig? Du får gärna försöka om något händer, men bevisbördan är din. Inte helt lätt mot en Apple Support på England, kan jag tala om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 17:54

Jo, jag har använt mig av reklamationsrätten. Och har dessutom praktisk erfarenhet av det dokumenterat här på forumet. Och verkligen, det var inte så svårt att argumentera för reklamation (se länk ovan, inlägg #34).

Edit:
Visserligen ligger bevisbördan i allmänhet hos konsumenten efter att garantin har gått ut, men beviskravet är betydligt lägre ställt vid konsumentköp.

Senast redigerat 2006-06-27 18:04

Bra för dig. Jag har varit i kontakt med Apple, ÅF, Konsumentverket, gud; till ingen hjälp.

Fortsätter tjata, men mitt huvud går nog sönder snabbare än Apples betongvägg som jag dunkar det mot.

Bevaka tråden