Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HDD privat - utan förlorad garanti?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-16 17:43

Hej!

Hur sjutton går jag tillväga om jag köpt mig en snabbare 5400rpm hårddisk och vill få in denna i min dator UTAN att anlita en dyr serviceverkstad? Dessutom vill jag naturligtvis att garantin ska fortsätta i datorn. Tretusenåttahundranittiotvåskruvar och jag går inte bra ihop kan jag tänka mig. *L*

Nån från Göteborg som jobbar med detta och känner sig manad att montera åt mig privat, och vad i så fall vill du för jobbet?

Hör av er i ett PM så mailar eller ringer jag er!
Tack på förhand,

Fredrik

Viktigt att veta att det bara är Apples tekniker som gör detta utan att bryta garantin. T ex inte återförsäljare som inte är service centers.

  • Medlem
  • 2006-04-16 21:08

Vad kostar det annars hos ett Service Center? Jag står för disken själv (billigast så)

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Vad kostar det annars hos ett Service Center? Jag står för disken själv (billigast så)

/Fredrik

Jag skulle gissa på 500 plus moms.

  • Medlem
  • 2006-04-16 21:45

hehe..okej - mycket för mig =/

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-18 16:10

Njae...2000 någonting fick jag veta nu. Hua!

/Fredrik

Ps. ingen som var manad?
Ds.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 16:17

Du skrev inte vad det är för dator, det är enklare i en PowerBook än i en iBook.

Men nu jag förstår inte. Om du vill att garantin fortsättningsvis ska gälla måste väl bytet ske hos en auktoriserad verkstad, och inte på köksbänken hemma hos valfri entusiast? Eller vad vet jag, vid eventuellt garantiärende kanske inte garantikontrollanten märker om någon varit inne och petat i datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 17:45
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Men nu jag förstår inte. Om du vill att garantin fortsättningsvis ska gälla måste väl bytet ske hos en auktoriserad verkstad, och inte på köksbänken hemma hos valfri entusiast? Eller vad vet jag, vid eventuellt garantiärende kanske inte garantikontrollanten märker om någon varit inne och petat i datorn.

Dom ser ju att det är en annan HD i den än vad det var från början. Det sitter en liten etikett inuti där det står hur den var utrustad från början. Och det är svårt att öppna en iBook utan att det syns att man gjort det. Jag är tveksam till att det är tanken att den ska öppnas över huvud taget.
Det bästa är att lämna in den till en auktoriserad verkstad.

  • Medlem
  • 2006-04-18 16:52

Tyvärr, det är en iBook = mängder av skruvar. Sen, Leif så undrar jag om det är någon som har befogenheten (utbildningen) att öppna och serva applemaskiner och som kanske gör det i jobbet, men som vill göra detta på sin fritid. Är alla frågetecken uträtade?

Mvh
Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Är alla frågetecken uträtade?

Alldeles, det är jag som inte läser ordentligt.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 20:53
Ursprungligen av Nifo:

...Sen, Leif så undrar jag om det är någon som har befogenheten (utbildningen) att öppna och serva applemaskiner och som kanske gör det i jobbet, men som vill göra detta på sin fritid. Är alla frågetecken uträtade?

Mvh
Fredrik

En sådan person jobbar på ett Apple Service Center. Kostnaden för att få ett diplom på väggen och möjlighet att rota i datorn med garantin i behåll, går på 30-50.000:- ...om året som arbetsgivaren betalar. Det är ingen certifiering man skaffar sig "för skojs skull".

En tränad tekniker behöver nästan två timmar på sig för att byta disken i en ny iBook, så 2.000:- låter som normaltaxa.

Visst kan du göra jobbet själv. Lite noggranhet, 2 japanspacklar att bända upp plasten med, 3-4 iskubslådor att hålla reda på skruvarna, en snattad instruktion och tummen vid sidan av handen, så går det alldeles utmärkt. Risken för upptäckt står du för.
Jag bytte disk på lillsyrrans iBook (utanför garantin) och med ovanstående rekvisita tog det drygt 3 timmar.

  • Medlem
  • 2006-04-18 21:15

Jag klurar på att göra det själv...men huvva om något går fel. Bättre att vänta till sommaren då garantin går ut, dvs om jag inte köpt en MacBook då. 2000:- är antagligen fullständigt normalt, men i min plånbok är det snarare fullständigt bizarrt *skratt* Jaja, sådan är verkligheten.

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 21:19

Här kan du hämta en manual.
http://www.ifixit.com/Guide/

  • Medlem
  • 2006-04-19 12:11

Herre min skapare *springer och låser in mig i en garderob*
Någon från Göteborg som gjort detta och vill vara handledare om det kommer till ett köp?

/Fredrik

1
Bevaka tråden