Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF03: Håll din egen Keynote

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs presenterade i dag sitt eget program - Keynote - för Mac-användarna.

Keynote är ett nytt program från Apple som gör skapandet av presentationer lite enklare och med mer Mac-känsla, enligt Apple själva.

Många jobbar i dag med Powerpoint när de gör presentationer. Nu finns programmet som Apple utvecklade för Steve Jobs keynote-presentationer och nu har du gjort det tillgängligt för alla.

Jobba med olika teman och övergångar, med knivskarpa texter och eleganta diagram och tabeller. Allt i ett enkelt gränsnitt, enligt vad undertecknad kunde se i Quicktime-strömmen.

Du kan använda dina befintliga presentationer med Keynote. Importera i stort sett vilken filtyp som helst till Keynote ? inklusive Powerpoint, PDF och Appleworks-presentationer. Du kan även kopiera och klistra in data från Excel-dokument i dina Keynote-diagram och tabeller. Och, när du är klar kan du spara och exportera dina Keynote-presentationer till Powerpoint, Quicktime eller PDF.

Pris: 1.195,00 kr inkl moms

Läs mer på Apple.se

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-08 20:57

Varför i hela friden är det 4-6 veckors leveranstid på Svenska Applestore medans det bara är 1-2 dagar i Applestore US?

*iBjorn väntar ivrigt och sliter sitt hår när han funderar hur han ska få råd med PowerBook med superdriven, undrar om någon vill köpa en bättre begagnad njure... *

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Varför i hela friden är det 4-6 veckors leveranstid på Svenska Applestore medans det bara är 1-2 dagar i Applestore US?

Hmmm. Kan mycket väl vara så att T0/1 (där ju inte Svenska är med) ska testas och översättas innan vi kan köra det (så att inte Licensavtal blir på Holländska, typ... )

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-08 21:26

Kan kanske vara att dom vill testa lite mer först, dom kanske är oroliga att såna där utändska grunkor som å,ä,ö blir &_&%&8<e`h

Fast det känns lite knasigt då jag kör engelsk jagga bara för att slippa släpande av svenska programversioner...

Nåväl ordern ligger på Applestore, så vi får se när den kommer. Sedan måste jag bara svälja min egen stolthet... Jag har ofta (högljutt) hävdat att överarbetade Powerpointer gör mer skada än nytta i en presentation.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 21:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
... Sedan måste jag bara svälja min egen stolthet... Jag har ofta (högljutt) hävdat att överarbetade Powerpointer gör mer skada än nytta i en presentation.

Det kommer att uppstå en ny switchvåg: "Våga Vägra Keynote"

Mitt minne är kort, men hur var det med Keynote-försäljning? Var det enbart via Apple Store, eller hur förhöll det sig?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Varför i hela friden är det 4-6 veckors leveranstid på Svenska Applestore medans det bara är 1-2 dagar i Applestore US?

Översättningen kanske inte är ready?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-08 21:58

Nope, det är exakt samma artikelnummer i min order som på Applestore US.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Nope, det är exakt samma artikelnummer i min order som på Applestore US.

Kollade med mina fd kollegor hos Apple i Cork:

Artikelnumret som du ser hos Apple Store är samma på alla Apple Stores. Det som Apple "går på" är vilken Store du har använt (om du exempelvis beställer en maskin förutsätter man ju oftast att du vill ha Svenska eller Engelska).

I teorin borde du kunna ringa till vår Svenska Apple Store och handla en T0/1-version av Keynote.

Jämför med FCP som ju även finns på Tyska och Franska, men där Svenska Apple Store oftast säljer Engelska (men Tyska och Franska kan beställas via telefon...).

Det kan ju vara värt ett försök...?

Good Luck!

Nu har jag suttit en halv dag med Keynote och testat lite. (förvisso en Engelsk version, men ändå!)

Det mest imponerande är importen av PowerPoint-dokument. Upptäckte ett par saker dock:

*bilder som är länkade följer inte med (de måste vara embedded)

*bilder som har beskurits eller liknande i med hjälp av Powerpoints verktyg importeras utan beskäring (man får glatt göra om detta i Keynote). Oftast beskär jag mina presentationsbilder redan i Photoshop, så då får man inte problemet med att göra om det hela i Keynote.

*vissa textramar (sådana som man har formaterat manuellt i PowerPoint) beskär texten något.

Programmet är snabbt. (vi snackar inte iCal här! ) 3D-effekterna är grymma och mina gamla presentationer blev riktigt användbara efter att jag hade "hällt i" ett gäng effekter...

Återkommer när jag har lekt mer!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 01:02

Fick mitt livs första kernel panic igår när jag använde Keynote. Fick ett till idag. Ruggigt!

Fler användare på Apple support discussions berättar att samma sak har hänt dem. Det verkar som om det bara är iBook 500-användare som drabbats av detta.

/Fredrik (med en iBook 500 och Jaguar 10.2.3)

PS. Annars är Keynote helt underbart! Hoppas Apple kommer med liknande programvaror som ersätter de andra Office-programmen. DS.

[ 13 Januari 2003, 01:11: Meddelandet ändrat av: Fredrik Lange ]

Apple har lagt upp en del Apple Care dokument för Keynote, för intreserade finns bl a Keynote manualerna att hämta hem i pdf-format.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Lange:
Fick mitt livs första kernel panic igår när jag använde Keynote. Fick ett till idag. Ruggigt!

Det verkar som om Keynote har det lite jobbigt om man inte har ett bra grafikkort.

Men i diskussionen hos Apple ordnade det sig om man kastade bort preferensfilerna: "com.apple.Keynote.plist" både i System:Library och den i ~/Library.

För att se om det funkar prova att öppna Presentation Tips.key och se om det går att visa den.

Ställ in skärminställningar innan man startar Keynote.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 02:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Men i diskussionen hos Apple ordnade det sig om man kastade bort preferensfilerna: "com.apple.Keynote.plist" både i System:Library och den i ~/Library.

Jag testade detta, men det resulterade bara i att iBooken djupfrystes (utan kernel panic-meddelande) i stället.

Tills nån buggfix eller information kommer från Apple tror jag att jag ska bespara min stackars dator det som Keynote utsätter den för.

/Fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Lange:
Jag testade detta, men det resulterade bara i att iBooken djupfrystes (utan kernel panic-meddelande) i stället.

Tills nån buggfix eller information kommer från Apple tror jag att jag ska bespara min stackars dator det som Keynote utsätter den för.

/Fredrik

Innan du lägger programmet på hyllan så testar du väl att köra skivverktyg och bl a reparera rättigheter samt fsck (alternativt Safe mode/starta om och håll ned Shift-tangenten)?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 02:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Innan du lägger programmet på hyllan så testar du väl att köra skivverktyg och bl a reparera rättigheter samt fsck (alternativt Safe mode/starta om och håll ned Shift-tangenten)?

Körde fsck efter varje krasch, inga problem. Tack för tipset med reparera rättigheter, ska köra och se vad det ger.

Alltså, det känns lite läskigt att återskapa scenarion som man vet kommer sänka datorn. Hur mycket stryk tål den liksom? Det skär lite i hjärtat varje gång

Jag vill ju helst inte riskera att orsaka nån permanent skada bara för att jag är en klåpare som till varje pris måste mixtra med allt.. hehe.

Men i längden tror jag inte Keynote kommer hamna på hyllan, det är ett väldigt läckert program..

/Fredrik

Fick min legala kopia idag från Apple Store. Detta trots att det preliminära leveransdatumet var om ca 4 veckor. Mycket trevligt!

Redan?! Apple överraskar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tompab:
Fick min legala kopia idag från Apple Store. Detta trots att det preliminära leveransdatumet var om ca 4 veckor. Mycket trevligt!

Argghhh, jag fick leveransbesked att den skeppades i Lördags, jag vill ha mitt NU. Nåväl det var betydligt bättre än dom 4-6 veckor som först sades...

Sen får vi se om det slutar med ett till besök på Applestore, jag tror inte min gamla iBook 300 grejar grafiken...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Det verkar som om Keynote har det lite jobbigt om man inte har ett bra grafikkort.

Ajaj, jag som tänkte köra det på min Pismo. Elände. Då får jag väl köra vidare på mitt hembyggda i stället.

Just det, nu när ni provat, utnyttjar Keynote att man har dubbelskärm på nåt bra sätt? Det var för den sakens skull som jag en gång skrev mitt eget, för att ha en bra förtitt så jag vet hur nästa bild ser ut.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Ajaj, jag som tänkte köra det på min Pismo. Elände. Då får jag väl köra vidare på mitt hembyggda i stället.

Fråga på någon större amerikansk webplats, någon av de som fick ett ex kanske har testat på en Pismo.

Jag läste bara diskussionen hos Apple där ett fåtal hade fått kp med maskiner som hade lite sämre grafikkort.

Men en hyfsad maskin ska man nog ha när det här är "minimi-kraven" från Apple:

Systemkrav
+ Mac OS X 10.2 eller senare (Mac OS X 10.2.3 rekommenderas).
+ PowerPC G3-processor.
+ 256 MB fysiskt minne (RAM) och 8 MB bildskärmsminne.

[ 15 Januari 2003, 07:23: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Som alltid, vill jag testa programmet innan jag köper. Finns det någon demo att ladda ner någonstans?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Som alltid, vill jag testa programmet innan jag köper. Finns det någon demo att ladda ner någonstans?

Nope.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Som alltid, vill jag testa programmet innan jag köper. Finns det någon demo att ladda ner någonstans?

Det sägs att det är bra ... men att det är en sann v1.0-programvara. Exporten till PPT funkar, men inte mycket mer ...De funktioner/finesser som är "häftiga" funkar INTE att exportera. Genomskinlighet och skuggor funkar inte. Ska man ha det får man jobba med PNG-format.

1
Bevaka tråden