Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strulande DHCP-server i WLAN-router

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 10:49

Min pappa köpte två stycken trådlösa routrar på Clas Olsson, en till kontoret och en hem av fabrikatet Gigabyte. Den webbaserade konfigurationen är minst sagt dålig. Men de är inställda på att dela ut ip-adresser via DHCP i intervallet 192.168.1.2-192.168.1.253. Delnätsmasken är inställd på 255.255.255.0.

Det går bra att ansluta i början. Men när man ska ansluta efter att routern varit påslgen ett tag kommer felet. Det kan visa sig på två sätt. Antingen får man en helt felaktig adress som börjar på 169... samt fel delnätsmask 255.255.0.0 istället för den riktiga. Det andra symtomet är ip-kollisioner som inte går att ta sig förbi. Den vill ge ut adresser som redan är anslutna trots att det finns ca 250 st lediga. Samma fel uppkommer på båda ställena.

Det enda man kan göra för att komma runt felet är att dra ut strömmen ur routern och starta om den den vägen. Att starta om den via webbgränssnittet hjälper inte.

Jag tror att allt är rätt inställt, men det är inte så lätt att ändra inställningar i den då den inte visar vad som är inställt.

Att du får en ip som börjar på 169 och en subnätmask på 255.255.0.0 beror på att datorn inte får något ip från DHCP-servern och tilldelar sig själv en address.

Om det går prova att binda ett specifikt IP till varje dator i DHCP-servern. Det gör att datorn alltid får samma IP och då bör ju risken för kollisioner vara minimal. Det brukar finnas under inställingarna för DHCP-servern att man kan binda en MAC-address till ett ip. Vet inte exakt hur det ser ut i Gigabyte's gränssnitt men det brukar ligga där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 11:17

Den varianten var jag inne på och skulle säkert fungera. Men där man gör de inställningarna finns ingen "OK"-knapp. Att slå på enter hjälper inte och att starta om den fungerar inte heller.

Kan det vara så att det behövs en ny firmware på routern? Har du kollat tillverkarens produkt-sida? För det mesta få finns det ju mer omfattande manualer och information om modellen där. Gigabyte är ju inget stort märke här och jag har aldrig använt det men nån slags information borde väl finnas på deras hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 15:43
Ursprungligen av Kasaen:

Den varianten var jag inne på och skulle säkert fungera. Men där man gör de inställningarna finns ingen "OK"-knapp. Att slå på enter hjälper inte och att starta om den fungerar inte heller.

Kasaen,

Vilken webbläsare har du använt vid konfigurationen av dina routrar!?

Ibland trilskas en del Routrar's användargränssnitt om man kör med Safari, så kanske du bör testa med någon annan webbläsare, typ Internet Explorer eller Firefox...

Sen undrar jag varför folk envisas med att köra med DHCP i sina hemmanätverk!?

DHCP i all ära, men allt som oftast beror folks nätverksproblem just i att de kör DHCP och att klientena har problem med att få sin IP-adress.

Jag rekommenderar, särskilt om man har ett fåtal klienter i sitt nätverk, att köra med fasta adresser i klienterna. Eventuellt kan man ha DHCP-servern igång i sin router för enstaka besökare eller tillfälliga klienter i sitt nätverk.!!

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 15:48

Jag har provat med Safari och Firefox. Efter att ha lusläst manualen så ska det finnas submit-knappar så jag får väl ta dit nån PC och se om det blir bättre med IE.

Ang. DHCP - det är enklast. Inga vidare inställningar måste göras utan det är bara att köra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-18 16:53

Torkel:

Själv tycker jag förstås att de flesta problemen uppstår när folk är för obildade för att förstå att det inte är en bra idé att sätta statiska IP-adresser på datorerna som är inom DHCP-serverns scope.

1
Bevaka tråden