Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskwarrior tar dagar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 12:40

Jag har en iMac 20" – den första generationen av den senaste modellen. Det har varit en del strul med hårddisken (250 GB) och nyligen slutade den att fungera helt. Jag satte igång Diskwarrior – som har löst problemen förr – för snart fyra dagar sedan och den håller fortfarande på och jobbar. Hur lång tid kan det ta? Är det någon idé att fortsätta vänta på att Diskwarrior ska jobba färdigt? Eller ska jag ge upp?

Starta om och försök igen, måste hängt sig

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 12:57
Ursprungligen av Pocahontas:

Starta om och försök igen, måste hängt sig

Nja, jag undrar det. Den blå- och vitrandiga horisontella stapeln rör sig – visserligen mycket, mycket långsamt – så det är något som händer i alla fall.

Okej... den rör sig alltså?
Det var det värsta har du kommit någonstans i processen med DW? Har den rapporterat om det är några fel? Har du sagt att den ska ersätta din diskkatalog med en ny?

För har du börja ersatt den gamla med en ny skulle jag rekommendera att inte starta om.
Det har hänt mig en gång (strömavbrott) och den disken var det bara att formattera om.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 16:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Okej... den rör sig alltså?
Det var det värsta har du kommit någonstans i processen med DW? Har den rapporterat om det är några fel? Har du sagt att den ska ersätta din diskkatalog med en ny?

För har du börja ersatt den gamla med en ny skulle jag rekommendera att inte starta om.
Det har hänt mig en gång (strömavbrott) och den disken var det bara att formattera om.

Ursprungligen av acke:

Ok, jag som läste lite fel. Har aldrig varit med om att Diskwarrior tar så lång tid på sig men hört om det. Ju svårare problem ju längre tid. 3 dagar är max vad jag läst mig till. Svårt för mig att ge råd om det här fallet. Vore ju en sak om det var den blåa stapeln var framme men när bara polkastången visar sig...

Jag skulle inte ha tålamod och stänga av och köra igen. Garanterat.

Tack för synpunkter. Nu har jag kollat hur det ser ut. Jag har datorn hemma, så jag var tvungen att sluta jobbet innan jag kunde se hur det står till. Överst är den blåa stången och den har kommit knappt halvvägs. (Dit kom den nästan direkt.) Sedan stå det som rubrik "Rebuilding directory". Därefter står det "Step 5: Locating directory data". Så har det sett ut de senaste fyra dygnen. Jag stänger av och startar om senare ikväll om inget händer snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 15:10

Hoppas det är en iMac G5 och inte en Intel eftersom inte Diskwarrior är kompatibelt med maccar med intel.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 15:57
Ursprungligen av acke:

Hoppas det är en iMac G5 och inte en Intel eftersom inte Diskwarrior är kompatibelt med maccar med intel.

Nejdå, det är en G5:a från hösten 2004.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 16:24
Ursprungligen av Arnold Corns:

Nejdå, det är en G5:a från hösten 2004.

Ok, jag som läste lite fel. Har aldrig varit med om att Diskwarrior tar så lång tid på sig men hört om det. Ju svårare problem ju längre tid. 3 dagar är max vad jag läst mig till. Svårt för mig att ge råd om det här fallet. Vore ju en sak om det var den blåa stapeln var framme men när bara polkastången visar sig...

Jag skulle inte ha tålamod och stänga av och köra igen. Garanterat.

Jag undrar om jag skulle våga göra det.... Din diskkatalog är borttagen och den jobbar med att konstruera den nya, att det tar så lång tid är konstigt. Min DW rekord tills dags dato var 35 min.
Men här är något fel helt klart.
Frågan är vad DW hunnit göra med disken, risken finns att efter omstart att du inte kommer åt disken alls utan omformattering.
Hoppas du har backup på det viktiga du vill ha kvar.

Det längsta jag har kört DW är cirka fyra dagar, fredag förmiddag till måndag strax efter lunch. Det tog lång tid men DW fixade disken.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag undrar om jag skulle våga göra det.... Din diskkatalog är borttagen och den jobbar med att konstruera den nya, att det tar så lång tid är konstigt. Min DW rekord tills dags dato var 35 min.

Nja, är du säker på det. Om jag minns rätt så är det fortfarande två steg kvar tills DW börjar fixa och ändra saker. Än så länge är väl disken orörd. DW håller bara på och söker i katalogen efter filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 17:48

Vilket OS X är det? Och vilken Disk Warrior är det?
Om det är Tiger så ska du ha DW 3.0.3.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 18:06
Ursprungligen av Konrad:

Vilket OS X är det? Och vilken Disk Warrior är det?
Om det är Tiger så ska du ha DW 3.0.3.

Det är Tiger & 3.0.3, så det kan inte vara problemet.

Jag blir lite osäker när jag läsa inlägget igen. Jag reagerade på "Rebuilding Directory".
Just nu kommer jag inte riktigt ihåg de steg som sker.
Men börjar den inte med att ta bort en gamla och sedan leta på datan för att kunna bygga den nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 10:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men börjar den inte med att ta bort en gamla och sedan leta på datan för att kunna bygga den nya?

Nope, den gör en ny sedan frågar den om man vill ersätta den gamla.

Låter logiskt... men så fungerade inte den gången jag förlorade all data på en kunddisk.
Gissa om jag var glad att backupen hade gått på natten innan det hände...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-19 10:48

Jag gav upp i morse, avbröt, stängde av och plockade ur disken. Nu har jag satt in den i jobbets PowerMac G5:a och ska köra DW från den. Kanske går det snabbare? Informationen tycks i alla fall vara orörd, så än finns det hopp...

Senast redigerat 2006-04-19 11:00
1
Bevaka tråden