Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editor med inbyggt ftpstöd?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-15 15:42

Hejsan

jag har switchat för ett tag sen, och det jag saknar nu är egentligen en riktig texteditor med ftpstöd.. Mest för webutveckling.. Jag gillar smultron rent generellt, men den verkar inte kunna öppna och spara direkt på en ftp.. Jag har testat bbedit, men det var det äckligaste program jag någonsin testat..

Finns det inget som motsvarar Homesite för win? Jag vet att det finns ftpprogram som kan montera ftpservrar som enheter på maskinen, men det känns ju jäkligt omständigt..

någon som har något smart tips här?

Mvh
Kenny

jag vet ingen "text editor - med ftp stöd" men varför inte använda Dreamweaver från Macromedia ??? den har ju det du letar efter och MYCKET mer ..

  • Medlem
  • 2006-04-15 15:58

ja men jag vill inte ha det andra..

jag vill bara ha en texteditor med syntaxfärgkodning och ftpstöd inbyggt..
det ju macromedia som tillverkat homesite också, det är lätt den bästa web-kod-editorn som existerar..

Textwrangler är nog vad du söker efter:

http://www.barebones.com/products/textwrangler/

EDIT: Såg nu att du inte tycker om BBEdit, och det är samma företag som gjort TextWrangler men den kostar i alla fall inget. Jag tycker att att just TW är klart godkänd och gör vad den ska utan krusiduller.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-15 17:47

Det skulle vara spännande att höra lite mer varför BBEdit är så äckligt.

skedit testa det.

Den har integrerat ftp/sftp stöd, auyo-kompletering av html taggar. Liknar homsite på alla punkter utom en, ingen inbyggd live rendering.

Icke att förglömma $20 för livstidslicens och en aktiv utvecklare som gärna svarar på frågor och hjälper till.

Även jag gillar TextMate men det inbyggda ftp/stfp stödet klarar jag mig inte utan.

Senast redigerat 2006-04-16 07:01

Mig veterligen så kan Cyberduck editera filer med hjälp av de flesta editors, samma med Transmit.

Favoriten är combon Cyberduck+TextMate för all form av webbutveckling samt design

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-04-15 21:03

Min favorit är SubEthaEdit, den har ju inte ftp-stöd förståss, men till det använder jag Transmitt. Däremot har den Bonjour-stöd. Gillar framförallt förhandsvisningen i SEE.
Men du - vad använder man till windows. Vill hitta en bra motsvarighet till SubEthaEdit.

  • Medlem
  • 2006-04-16 01:05

till windows använder man homesite..

anledningen att jag inte gillar bbedit är egentligen mest utsseendet.. jag ska inte sitta och bara säga att det är skit, för det är säkert bra.. har inte testat så mycket.. men jag gillade inte alls det bara.. smultron är mer "windows-stil" på nått sätt..

grejjen är att jag vill slippa att ha en ftpklient för att komma åt filerna.. om detdär skedit fixxar det är det ju värt att kolla upp..

Många gillar TextMate från http://macromates.com/

Den har inte inbyggt ftp-stöd, men på beskrivningen står att den kan jobba som extern editor till ftp-program, vad nu det innebär

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-16 08:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...på beskrivningen står att den kan jobba som extern editor till ftp-program, vad nu det innebär

Med Transmit, suverän FTP-klient, högerklicka på de filer du vill editera (de som ligger på servern). Välj TextMate eller annan editor.
Funkar bra.

För övrigt verkar TextMate vara fantastikst kompetent! Alla autokompletteringar etc ser ut att funka klockrent. Har själv bara nosat på ytan av TM ännu, men det lutar åt köp.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-16 10:08
Ursprungligen av Micke F:

Med Transmit, suverän FTP-klient, högerklicka på de filer du vill editera (de som ligger på servern). Välj TextMate eller annan editor.
Funkar bra.

Eller ställ in "Edit in external editor" som "Double click action". Grymt smidigt!

Transmit är ett av de få programmen som jag faktiskt har köpt. Tillsammans med SubEthaEdit är det rena barnleken att redigera hemsidor.

  • Medlem
  • 2006-04-16 13:46

det är ju helt sjukt att det inte verkar finnas nått program med inbyggt ftp-stöd.. hur kan hela macvärlden ha missat nått sånt?

jaja, då får det väl bli transmit eller interarchy eller nått tillsammans med smultron då..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-16 15:55
Ursprungligen av kenny:

det är ju helt sjukt att det inte verkar finnas nått program med inbyggt ftp-stöd.. hur kan hela macvärlden ha missat nått sånt?

Nåt finns det väl? Kolla i den här tråden vi skriver i just nu, det kom flera förslag, varav en till och med nästan fungerade med Webdav.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-16 16:58
Ursprungligen av kenny:

det är ju helt sjukt att det inte verkar finnas nått program med inbyggt ftp-stöd.. hur kan hela macvärlden ha missat nått sånt?

jaja, då får det väl bli transmit eller interarchy eller nått tillsammans med smultron då..

BBEdit (som trådstartaren inte var intresserad av) fungerar ypperligt med ftp, även om jag personligen tycker det är smidigare att köra via kopplingen till Transmit.

Ursprungligen av kenny:

det är ju helt sjukt att det inte verkar finnas nått program med inbyggt ftp-stöd.. hur kan hela macvärlden ha missat nått sånt?

jaja, då får det väl bli transmit eller interarchy eller nått tillsammans med smultron då..

Jag skrev det tidigare: skedit har integrerat FTP/SFTP stöd testa den i 25 dagar gratis.

Citat:

Integrated SFTP/FTP/WebDAV

skEdit's integrated SFTP/FTP/WebDAV support allows you to both transfer and edit files on a remote server that supports SFTP, FTP, or WebDAV. In "Transfer Mode", you can do many of the standard file operations, such as upload/download/rename/delete files. In "Edit Mode", you can edit your remote files as if they were local, and have changes be uploaded transparently.

  • Medlem
  • 2006-04-16 16:37

Emacs!
Har inte själv testat hur det fungerar men det finns ftp-stöd. Och shell. och CVS. Och ...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 18:01

emacs funkar som skrivet med ftp, den får du köra i terminalen. Sen finns aquamacs som är emacs aquafierad.

  • Medlem
  • 2006-04-17 08:46

Själv kör jag carbon Emacs som jag tycker fungerar bättre än Aqua Emacs.

http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_open_source/carbonemacspackage.html

Provade snabbt ftp:n och den fungerar bra. Tryck kringla-x och skriv "ftp". (Det finns inte bara ftp, utan också Tetris och psykolog. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-17 09:06

Jag har tipsat om Zend Studio i en annan tråd... den har allt det du söker, men kostar pengar. Den stöder utöver FTP även SFTP (FTP via SSH). Jag tycker att det är ett underbart program, framförallt för PHP-kodning.

Kostar dessvärre $99, vilket gör kombinationen Transmit + SubEthaEdit till reservvalet när min test-version går ut.

http://www.zend.com/products/zend_studio

  • Medlem
  • 2006-04-17 22:29

hehe ja.. jag testade skedit mycket snabbt.. ska ge det ett försök till..

jag är lite gränssnittsbög, och eftersom jag är van vid homesite under xp så är jag lite kräsen just i detta fallet.. jag gillar inte att ha massa lösa fönster överallt.. därför gillar jag smultron, för filerna jag har öppna listas i en box som sitter fast i det vanliga fönstret..

låter kanske lite sjukt, men ja, så är det.. heh

Ursprungligen av kenny:

hehe ja.. jag testade skedit mycket snabbt.. ska ge det ett försök till..

jag är lite gränssnittsbög, och eftersom jag är van vid homesite under xp så är jag lite kräsen just i detta fallet.. jag gillar inte att ha massa lösa fönster överallt.. därför gillar jag smultron, för filerna jag har öppna listas i en box som sitter fast i det vanliga fönstret..

låter kanske lite sjukt, men ja, så är det.. heh

Precis som i skedit då.

Det är bara Site manager fönstret som inte är integrerat men det passerar du snabbt när du väl dubbelklickat på din FTP du ska in mot då försvinner det fönstret och du har ett fönster med en lista till vänster med filerna på ftp servern.

När du öppnat två dokument får du flikar så du snabbt kan hoppa mellan öppna dokument med kortkommando.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-17 22:44

Precis som i BBEdit då.

Ursprungligen av memark:

Precis som i BBEdit då.

Jag gillade BBedit fram tills jag testade skedit. Sedan föll jag för skedi tför en annan orsak också.
Direktkontakten med utvecklaren och $20 för livstidslicens, så billigt är INTE BBedit. Tyvärr måste jag säga. Jag testade bbedit här om dagen igen för att se om något hänt och jisses det känndes gamalt måste jag säga!
bbedit + skedit = dröm.

  • Medlem
  • 2006-04-18 09:29

sist jag testade bbedit (några veckor sedan) så tyckte jag att jag hade en miljon fönster överallt.. precis som alla förbannade ftpklienter till osx, fattari nte varför alla ska trilskas med att ha alla överföringar i ett eget fönster.. nä, tacka vet jag flashfxp, världens bästa klient hörde iofs att den startar i darwine?

men jaja, jag får väl ge dedär textediterarna lite mer tid då..

är det någon som testat homesite fressten? jag vill ha ett fönster, med tre partier i.. ett parti för min filstruktur, inkl alla ftper och lokala diskar, under den vill jag ha fillistan i vald katalog, och till höger vill jag ha mina dokument..

Jodå jag har testat Homesite och gillar dess upplägg närmre än skedit kommer du inte Homesite på OS X.
Nej nu måste jag sluta hylla skedit.

  • Medlem
  • 2006-04-18 13:20

fan vad skönt, äntligen en som verkligen förstod vad jag menade :).. jag tycker homesite är oslagbart faktiskt.. det är nästan på den nivån att jag är beredd att köra xp virtuellt bara för att få köra homesite.. hehe

nu kör jag iofs windows med bootcamp, men jag pallar inte boota om för webutveckling..

Ursprungligen av kenny:

fan vad skönt, äntligen en som verkligen förstod vad jag menade :).. jag tycker homesite är oslagbart faktiskt.. det är nästan på den nivån att jag är beredd att köra xp virtuellt bara för att få köra homesite.. hehe

nu kör jag iofs windows med bootcamp, men jag pallar inte boota om för webutveckling..

Virtuellt, sa du?

http://www.parallels.com

Se dock mina "first impressions" på http://www.tbef.se/blog/2006/04/12/xp-on-the-macbook-pro-ii/

--Tage

1
Bevaka tråden