Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF03: iLife - nya versioner av i-programmen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple program för digitala bilder, digital musik och digital video har ny integrerats och fått ett samlingsnamn - iLife.

Programmen iTunes 3, iPhoto 2, IMovie 3 och iDVD 3 har integrerats med varandra för att samverka och säljs numera tillsammans men finns fortfarande för fri nerladdning (ej iDVD).

Programmen är nu integrerade så du kan från t ex från iMovie hämta bilder direkt från dina iPhoto-album och lägga in musik från ditt iMovie-bibliotek och spellistor. Du kan sedan skapa kapitel i iMovie som iDVD känner igen och automatiskt impoterar.

Pris: 595,00 kr inkl moms. eller gratis nerladdning (ej iDVD) eller med nya Mac-datorer. Tillgänliga för nerladdning i slutet av januari.

Läs mer på Apple.se

[ 08 Januari 2003, 09:54: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-01-08 12:28

Underbart. Nu kommer den funktion jag saknat i iMovie / iDVD. Nämligen att kunna dela in en film i kapitel. Det blir bara bättre och bättre!

En tanke..

Vem skall köpa iLife ?
Man kan ju inte använda iDVD3 utan en Superdrive, isåfall har man ju plötsligt ingen målgrupp längre än de "få" som har köpt en Superdrive utrustad dator sen tidigare.
iLife skulle ju bundlas med nya Superdrive utrustade datorer inte sant?! (el iaf iDVD3).

"System Requirements
To run iDVD 3 you need a SuperDrive equipped iMac, eMac, Power Mac G4, or PowerBook G4 running Mac OS X v 10.1.5 or later (v 10.2.2 or later recommended) and at least 256 MB of RAM."

[ 08 Januari 2003, 12:42: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
En tanke..

Vem skall köpa iLife ?
Man kan ju inte använda iDVD3 utan en Superdrive, isåfall har man ju plötsligt ingen målgrupp längre än de "få" som har köpt en Superdrive utrustad dator sen tidigare.
iLife skulle ju bundlas med nya Superdrive utrustade datorer inte sant?! (el iaf iDVD3).

"System Requirements
To run iDVD 3 you need a SuperDrive equipped iMac, eMac, Power Mac G4, or PowerBook G4 running Mac OS X v 10.1.5 or later (v 10.2.2 or later recommended) and at least 256 MB of RAM."

Jag tror det finns ganska många som vill köpa det. Det har ju sålts bra många iMac och Power Mac med Superdrive plus att om du köper en Pioneer DVR-103,104 el 105 så funkar ju de felfritt med iDvd. I alla fall enligt de rapporter som finns xlr8yourmac.com.

Kommer uppgradering till iDVD 3 att vara gratis för iDVD 2-användare då?

/c

Jürgen, jag tror du missar att en del av de som har superdriven mycket väl sitter med 56-modem och då är det rätt av Apple att ta betalt för hela klabbet inkl. administration och frakt. Vettigt pris för 4 svinbra program och gott att ha för dom med långsam lina.

iDVD3 kommer inte att finnas för nedladdning

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Kommer uppgradering till iDVD 3 att vara gratis för iDVD 2-användare då?

/c

Antagligen inte. Den kommer väl kosta $20 eller nåt som den alltid gjort. Självkostnadspris för skivan och frakt i princip.

Ja som jag sa, de enda som kan komma o tänkas köpa iLife är ju de som redan har en superdrive dator..

Men alla nya får ju iLife bundlat...(el åtminstonde iDVD3)

Vad jag vill komma till är ju att det är synd att Apple inte låter oss som INTE har en superdrive i datorn att kunna köra iDVD. Skulle ju vara sjukt smidigt om man kunde göra en produktion o sen bara gå till en Superdrive/DVD-R utrustad dator el låna en portabel o bränna ut projektet.

Vad är "Tropicana-program"

Det kom reklam från Apple om bl a iLife och det står om iTunes att "iTunes-biblioteket är omedelbart åtkomligt från alla Tropicana-program".

Apple Store - iLife

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-01-08 18:04

Vad spännande, undras vad tropicanaprogram kan vara?
Vem kan vilja köpa iLife? Jag kan vilja, och har redan beställt. Fattade det som om iDVD 3 inte skulle gå att ladda hem från internet. Har jag fel så får jag leva med att ha "förlorat" 600 kr

kan safari vara det första vi ser från tropicana-serien?

:rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ja som jag sa, de enda som kan komma o tänkas köpa iLife är ju de som redan har en superdrive dator..

Men alla nya får ju iLife bundlat...(el åtminstonde iDVD3)

Vad jag vill komma till är ju att det är synd att Apple inte låter oss som INTE har en superdrive i datorn att kunna köra iDVD. Skulle ju vara sjukt smidigt om man kunde göra en produktion o sen bara gå till en Superdrive/DVD-R utrustad dator el låna en portabel o bränna ut projektet.

Men vadå? Det är väl ingen koll på Applestore eller hos din lokale handlare att du köpt en dator med Superdrive från Apple eller inte? iDVD 2.1 funkar med Pioneer DVR-103,104 eller 105. De två första är retaivarianten av Superdrive. Jag vet med 100% säkerhet en person som köpt en DVR-104 till sin mac och den kände direkt igen brännaren.

Jag har en DVR-A05 - den senaste - och datorn, toast och iDVD 2.1 "ser" brännaren utan problem och bränner utan problem. och, jag är en av dom som har beställt iLife

har arbetat mycket i Avid och andra större redigeringssystem och måste säga att iMovie är lysande och får i 3an de uppdateringar jag har efterlyst och för att inte tala om iDVD 3 - ascool!

blir dock nyfiken på FCExpress...

jo - lite kul att ha iLife lådan med originalskivorna...

vilket keynote! kul! hoppas det blir lika positivt när nya PowerMacs kommer...känner det på mig. Nog kommer dom ha firewire 2 på sig och bluetooth...

Tycker att det var ett riktigt bra keynote, om jag ska komma på något som var negativt så är det iTunes. Hade gärna sett ITunes 4 med Rendevouz. Men annars så var allt annat riktigt bra.

Vem vet iTunes 4 kommer kanske snart..

Är det bara jag som känner till det lilla tillägget som gör att iDVD fungerar på vilken Mac som helst med X?

är du student? missa inte 50% rabatt!

Apples samarbete med CSN och Mecenat ger halva priset på nya Keynote, iLife och Final Cut Express.

Samarbetet mellan CSN-kortet, Mecenat-kortet och Apple - som ger innehavare av något av de båda korten (de som tar emot studiebidrag eller studiestöd) får köpa Macar till 10% rabatt - ger även saftiga rabatter på programmen som presenterades vid MWSF!

De tre programpaketen, iLife, Keynote och Final Cut Express, säljs i den specialkonstruerade AppleStore:n till halva priset jämfört med svenska AppleStore. Detta är en jämförelse (alla priser inklusive moms):

Final Cut Express:
Svenska AppleStore: 3 795 kr
Mecenat-butiken: 1 897,50 kr

Keynote:
Svenska AppleStore: 1 195 kr
Mecenat-butiken: 597,50 kr

iLife:
Svenska AppleStore: 595 kr
Mecenat-butiken: 297,50 kr

Dessutom kan alla kunder i AppleStore (även Mecenat-butiken) dra nytta av gratis frakt på ovan nämnda program!

Rabatten gäller inte bara dessa tre program, utan allla Apple-program går för halva priset i Mecenat-butiken.

Att Apple inser att studenter inte alltid har så gott om pengar är väldigt bra! 300 kr, inklusive moms, för iLife är rena självkostnaspriset!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: SockerConny:
Är det bara jag som känner till det lilla tillägget som gör att iDVD fungerar på vilken Mac som helst med X?

Vad då, vilket tillägg?!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-01-09 15:26

En kommentar om hur det kan gå om man köper en Pioneer DVD-brännare.
Jag köpte en DVR-104 till min G4/867.
Det funkade bra. När Pioneer (Pioneer USA) släppte en firmware-uppgradering som det rekommenderade till just min brännare körde jag den. Efteråt blev brännaren som förbytt. Det tog lååång tid för den att "hitta" istoppade tomma DVD-R skivor och den kunde ofta inte läsa de skivor den själv bränt.
Pioneer Sverige kontaktades men de lät veta att DVR-104 inte passar till MAC och att det inte finns nån firmware-uppdatering till DVR-104 som kan köras på MAC. Den finns bara för pc. Jag uppmanades kontakta MAC för support. (Vem MAC är berättade de inte.) Eftersom Apple (jag antar att Pioneer menar Apple) inte sålt min brännare och DVR-104 bevisligen ska funka i min dator (det är nog bara Pioneer Sverige som påstår annat) gav jag inte upp. Stället där jag köpt brännaren försökte också hjälpa mig, men Pioneer tipsade bara om ett firmware-hack som skulle sabba garantin om det misslyckades. Jag skrev ett nytt mejl till Pioneer, stället där jag köpt brännaren samt ARN & Plus. Det tog skruv och Pioneer la sig direkt och tog tillbaka brännaren.
Kontentan blir väl att det inte är helt enkelt att sätta in en DVD-brännare i en Mac i efterhand. Bäst är nog att köpa den med datorn. Pioneer Sverige anser i alla fall inte att deras DVD-brännare kan användas i Apples datorer.
Nu har jag ingen brännare och vet inte om jag vågar köpa en ny. Pioneer verkar i alla fall inte vara ett alternativ.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
Vad är "Tropicana-program"

Jag frågade Nick dePlume (på thinksecret).

Nu har de lagt till den här infon på deras noteringar från expot.

"Last week, the entry for iLife at Apple´s online store referred to the integrated package as "Tropicana applications," prompting questions from readers. Sources confirmed that Tropicana is in fact iLife´s code name, and that the reference on the Apple Store, which has since been removed, was an error."

På Apple Sverige-sidan står det numera

"Och iTunes-biblioteket är omedelbart åtkomligt från alla iLife-program. "

  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 10:55

Vad gäller DVD-brännare från Pioneer så finns det ett forum för DV som heter DV-L och där är det såvitt jag förstått det hela rätt, interna DVD-brännare som ersätter DVD-läsaren eller den inbyggda CD-RW enheten som gäller för problemfriast användning. På dessa enheter skall även alla iDVD versioner fungera som "smäck".

1
Bevaka tråden