Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är värmen i era MacBook, kan ni ha den i knäet eller?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur det är med värmen, jag jobbar en hel del i knäet och undra om man kan ha Macbook i knäet utan att MacBook får värme slag och jag blir stekt i knäet :):)

Man har läst och hört att man bör ha Macbook i position så att man får så god passiv kylning som möjligt för macbook. Vilket innebär att man ej bör ha den i knäet en längre stund om alls.

Ge gärna era synpunkter på det hela, för jag är i tankar att köpa en MacBook Pro 2.0 2GB m.m.
Inköpet bör ske på torsdag Alt fredag denna vecka.:cool:

Jag har en Macbook 2ghz med 2gb ram. Ska du sitta i kalsongerna kan det bli lite hett. Jag har annars inte provat så mkt knäknapprande. Men jag tycker ju helt klart inte ditt köp ska falla på en sån sak. Jag tycker maskinen är underbar hittills.

Ursprungligen av raZmus:

Jag har en Macbook 2ghz med 2gb ram. Ska du sitta i kalsongerna kan det bli lite hett. Jag har annars inte provat så mkt knäknapprande. Men jag tycker ju helt klart inte ditt köp ska falla på en sån sak. Jag tycker maskinen är underbar hittills.

Nä det tycker inte jag heller men jag måste kunna ha den i knäet längre perioder pga att jag reser en del och man har inte tillgång till skrivbord vilket gör att jag är mobil.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-17 11:46

Köp en sån här, funkar kanon med MacBook Pro!
http://www.climator.com/passivecooling.html

Ursprungligen av Jetwash:

Köp en sån här, funkar kanon med MacBook Pro!
http://www.climator.com/passivecooling.html

Har du provat själv eller ? Det skulle lösa mina problem.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-17 17:35
Ursprungligen av Hunter78:

Har du provat själv eller ? Det skulle lösa mina problem.

Japp jag kör med en "kylkudde" med min MacBook Pro, det som är bra med Climators kylkudde är att den innehåller ett ämne i små kuddar (ClimSel) som reagerar på värme och kyler ner plattan.

Klart värd 199kr! Rekommenderas!
http://www.climator.com/passivecooling.html

Ursprungligen av Jetwash:

Japp jag kör med en "kylkudde" med min MacBook Pro, det som är bra med Climators kylkudde är att den innehåller ett ämne i små kuddar (ClimSel) som reagerar på värme och kyler ner plattan.

Klart värd 199kr! Rekommenderas!
http://www.climator.com/passivecooling.html

Du har inga problem med värme ( grillad Lilleman ):) när du kör datorn med kylkudde?
Hur länge håller kylkudden innan man bör ta en paus.
När du kör med din kylkudde använder du några tunga program som stressar datorn eller?
Hur länge varar kylkudde då!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-17 18:33
Ursprungligen av Hunter78:

Du har inga problem med värme ( grillad Lilleman ):) när du kör datorn med kylkudde?
Hur länge håller kylkudden innan man bör ta en paus.
När du kör med din kylkudde använder du några tunga program som stressar datorn eller?
Hur länge varar kylkudde då!

Det är ingen hemlighet att MacBook Pro blir varm, den blir EXTREMT varm ibland, varmare än vanliga PC bärbara, kör även en kylkudde på frugans bärbara Acer.

Så kylkudden hjälper, den bör vila ibland för att få tillbaka effekten, men jag skulle inte kunna ha datorn i knäet utan kylkudden. Innan hade jag en IBM X40, där gick aldrig fläktarna igång om jag körde med kylkudden, körde jag utan den så gick de igång efter 5 minuter.

Det enda som är bra är att fläktarna sällan går igång på MacBook Pro.

Sålänge jag kör med kylkudden så tycker jag inte det är nåt problem med någon bärbar dator.

Ursprungligen av Jetwash:

Det är ingen hemlighet att MacBook Pro blir varm, den blir EXTREMT varm ibland, varmare än vanliga PC bärbara, kör även en kylkudde på frugans bärbara Acer.

Så kylkudden hjälper, den bör vila ibland för att få tillbaka effekten, men jag skulle inte kunna ha datorn i knäet utan kylkudden. Innan hade jag en IBM X40, där gick aldrig fläktarna igång om jag körde med kylkudden, körde jag utan den så gick de igång efter 5 minuter.

Det enda som är bra är att fläktarna sällan går igång på MacBook Pro.

Sålänge jag kör med kylkudden så tycker jag inte det är nåt problem med någon bärbar dator.

Oki tackar, vilken modell använder du av kylkudden det finns C24, C28 och C32.
En annan sak hur länge kan du köra med kylkudden ( i timmar räknat ) innan kylkudden tappar funktion såkallat, alternativs att det bli så varmt att det blir obekvämt att ha den i knäet.
Sedan använder du datorn med tunga program eller, när du kör med kylkudden.

Vart köpte du din kylkudden?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-17 12:14

Har inga problem med värme på min Macbook, går utmärtk att använda i knät. Blir ungefär lika varm som andra bärbara PC. Tänk bara på att mycket användande av dator i knät kan innebära vissa fertilitetsrisker.

Skalets temperatur verkar variera lite från exemplar till exemplar. Min MBP blir skållhet till vänster om och ovanför tangentbordet. Jag har inga smednävar men håller jag fingret där i mer än fem sekunder bränner jag mig lite. Undersidan blir inte riktigt lika varm, men skulle nog smälta genom taket på en igloo rätt snabbt. Det är lite oroande.

Frågan är då istället : Blir den så varm utan belastning eller med max belastning.
För det är inte roligt att den blir så varm om man bara t.e.x. skriver i office 2004 med andra ord utan belastning.

Problemet med mitt exemplar är just att den kan bli så varm av vanlig surfning och lite instant messaging (å andra sidan maxar ju Firefox CPU:n när man håller nere vänster musknapp så...). När jag slänger på sextio Space Designer i Logic är det klart att två hårt jobbande moderna processorer i ett knappt två centimeter tjockt aluminiumskal alstras värme, men det är alltså inte bara då.

Nu har jag precis väckt den ur vila och hela chassit är behagligt svalt, dock hör jag fläkten surra ändå. Vi får se hur länge det håller.

Hur blir det när du kör safari istället, annars låter det inte roligt det här, att man inte ska kunna ha den i knäet.

Jag som hade tänkt köra iworks och iweb och office, men jag börjar bli tveksam till att ha en bärbar då, pga all värme m.m. Eller ? då kan jag glömma WoW.

Som sagt verkar det vara högst individuellt. Vissa maskiner blir lite småvarma, andra betydligt hetare. Lite av en chansning med andra ord. Med tjugo tusen som insats.

Hmm 26195 för att vara mer exakt, Jag undrar vad börjar ditt serienumer på Typ :W8610 eller vad ?

se länk : http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1584

Ursprungligen av Hunter78:

Hmm 26195 för att vara mer exakt, Jag undrar vad börjar ditt serienumer på Typ :W8610 eller vad ?

se länk : http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1584

Grejen är ju att jag har en W8614, så det borde vara löst. Men man kanske ska ta tag i Apple och be om en lösning alt. ny dator. En så extrem värme borde göra sitt på livslängden.

Ursprungligen av hedelina:

Grejen är ju att jag har en W8614, så det borde vara löst. Men man kanske ska ta tag i Apple och be om en lösning alt. ny dator. En så extrem värme borde göra sitt på livslängden.

Garanterat blir livslängden kortare ju högre värme elektronik utsätts för.
Ring Apple det hade jag gjort, man ska kunna ha en bärbar dator i knäet utan att man ska behöva olika värmeskydd m.m. för att kunna använda datorn.

F*n att man inte kan ha en bärbar dator utan att det är nära på man får en grillad Lilleman på köpet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-17 18:53

Vet bara av en modell, kylkudden finns att köpa via Misco bl.a finns länk via climators hemsida. Jag kör jämt med kylkudden sålänge jag har den i knäet, som nu när jag soffsurfar. Funktion tappar den inte eftersom det inte blir varmt i knäet, grejen med plattan är att den inte blir varmare än 28 grader, har man t.ex en vanlig kudde eller nåt annat under datorn så lär temperaturen öka hela tiden.

Ursprungligen av Jetwash:

Vet bara av en modell, kylkudden finns att köpa via Misco bl.a finns länk via climators hemsida. Jag kör jämt med kylkudden sålänge jag har den i knäet, som nu när jag soffsurfar. Funktion tappar den inte eftersom det inte blir varmt i knäet, grejen med plattan är att den inte blir varmare än 28 grader, har man t.ex en vanlig kudde eller nåt annat under datorn så lär temperaturen öka hela tiden.

oki gött.

Har du provat att belasta datorn kraftigt när du använder kylkudden, jag drar slutsaten att det funkar bra!

min har en tendens att bli CookBook Pro emellanåt också... (W8612)

tror ni att det kommer någon lösning som kan göra den svalare eller ska man kontakta apple?

tyckte den blev lite svalare med 10.4.6 men det kan ju vara önsketänkande.

Ursprungligen av +Pine+:

min har en tendens att bli CookBook Pro emellanåt också... (W8612)

tror ni att det kommer någon lösning som kan göra den svalare eller ska man kontakta apple?

tyckte den blev lite svalare med 10.4.6 men det kan ju vara önsketänkande.

Prova med http://www.climator.com/passivecooling.html kanske det blir CoolBook Pro:D

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-17 19:12

Jorå jag har pressat MacBook Pro några gånger, man märker på kylkudden att kylmedlet i kuddarna blir flytande när det blir varmt, det är så den kyler. Sen övergår kylmedlet till fast form när den blir kallare än 24 grader. Så det funkar bra, låter man MacBooken stå utan att man gör nåt speciellt så blir den svalare.

Ursprungligen av Jetwash:

Jorå jag har pressat MacBook Pro några gånger, man märker på kylkudden att kylmedlet i kuddarna blir flytande när det blir varmt, det är så den kyler. Sen övergår kylmedlet till fast form när den blir kallare än 24 grader. Så det funkar bra, låter man MacBooken stå utan att man gör nåt speciellt så blir den svalare.

Det viktigaste är att det inte blir för varm så att det blir obekvämt att ha macbooken i knäet, vilket har varit då jag har haft powerbook 17. Men med kylkudden låter som värmen blir human så man kan använd dator i knäet utan att riskera en förlust av Lilleman.

helt ot, men WFT lilleman. Hunter har du så dåligt självförtroende?

Ursprungligen av Kellogs:

helt ot, men WFT lilleman. Hunter har du så dåligt självförtroende?

Onödigt..

Tycker det var ett väldigt bra, vårdat namn. Vad kallar du din i sånna här sammanhang? Stor-Ålen?

Ursprungligen av Kellogs:

helt ot, men WFT lilleman. Hunter har du så dåligt självförtroende?

Absolut inte men det handlar om att ha ett vårdat språk!

1
Bevaka tråden