Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern FW-hårddisk trilskas!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-16 21:12

Hmm...jag som var så glad...

Har en helt ny extern FW400-HDD med en Seagate Barracuda 200Gb. Denna står ställd till MASTER (då det skulle vara rätt - hade den tidigare på Cable Select). Nåväl..

Titt som tätt som "släpper" tydligen datorn kontakten med disken. Ikonen är kvar, men dokumenten går ej att komma åt. Sen kommer badbollen och man måste göra en rå omstart (hålla inne strömknappen).

Den har även trilskats genom att inte dyka upp igen efter vila (badboll igen oftast) + den råa omstarten. Börjar tröttna. Vad är detta?

Disken är i HFS+ journalförd, Datorn är en iBook G4 12" 1.2ghz.
Börjar få panik...ska klippa film var det tänkt...

/Fredrik

Senast redigerat 2006-04-17 18:55
  • Medlem
  • 2006-04-17 08:54

Nej...nu blir jag mer än förbannad!

Det är när jag försöker accessa den externa hårddisken efter vila som saker verkar skita sig:
Första gången jag försöker gå in på driven, så börjar den rassla och därefter kommer ett "klonk" och disken OCH finder går ej att nå. Tvångsstänger jag av hårddisken, så släpper problemet, men jag får varning att jag inte har matat ut på rätt sätt..ja, ni vet.

Är det fel på prylarna (HDD, Chassi) eller ska den inte stå som MASTER, eller ska det fungera?
Blir grymt ledsen nu när jag äntligen fixat mig en extern HDD för mina filmfiler. =/

/Fredrik

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-17 11:13

Låter som ett energisparproblem. Disken går i vila efter ett antal minuter av inaktivitet. När du sedan försöker att accessa den så tar det ett tag att väcka den (härav badbollen). När datorn har varit i vila och väcks så hittar den inte den externa disken (som har somnat) som den visste fanns före vilan och disken har inte stängts på rätt sätt varvid felmeddelanden dyker upp.

Den lösning jag kan se är att:
1 Stäng av "Sätt hårddisken i vila när det är möjligt" under Strömsparare och
2 Avmontera disken innan du sätter datorn i vila.

  • Medlem
  • 2006-04-17 12:46

Okej, ska göra detta. Problemet är att disken ej ens kommer igång om man väntar. Istället låser sig Finder och hela härligheten. Dina tips är bra, men det känns lite som att gå runt problemet. Det här problemet måste väl många ha, man jag har aldrig läst om det...

Känns veligt att behöva tänka på att avmontera den.

Provade även under NTFS i Win XP home, och där beter sig disken som den ska: Går ner i vila och kommer tillbaka så snällt så. =/

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-17 15:47

Jag får snudd på panik här borta. Är det någon som har läst om detta eller som kan gissa var felet sitter? Den kan inte ens gå i vila och tillbaka. Det låter som att den håller på och "surrar" för att komma tillbaka, och sen lägger den bara ner.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-18 21:17

Det bidde en annan HDD: One Technologies Aludisc på 250Gb. Funkar bra! Varför? Den går inte ner i vila, men tydligen löser de "externdisk" dilemmat på detta vis. Skumt men sant.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 16:28

Jag har en likadan. Det finns en bugg i chipsetet, så du behöver flasha om det. Se bland annat: http://www.linux1394.org/view_device.php?id=689
Här ska tydligen firmwaren finnas också: http://www.ahgogo.net/ProlificFirmware.zip

Dock finns det inget omflashningsprogram för Mac...

  • Medlem
  • 2006-04-20 18:34

då ska vi se... Pratar vi om den nya HDD'n jag köpte eller den förra? AluDisc eller STLabs HDD'n? Tack för tipset i vilket fall...

Mvh
/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-20 18:37

Hmm..var inne på sidan du angav, men jag fattade inte något. Kan vi inte ta det från början? =D

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 08:46

Den första HD-lådan du köpte (STLabs, säljs under många namn - min heter exempelvis Metal Gear Box, finns även som IceBox mfl) innehåller ett chipset som heter Prolific PL3507. Vissa versioner av det är buggiga och behöver flashas om för att bli stabila. Sök t ex på google efter "Prolific PL3507" så dyker det up massvis med info...

  • Medlem
  • 2006-05-27 07:23

Men varför går inte den nya hårddisken i vila..? Det här är underligt.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 10:06

Hur gick ni till väga? Jag hittade roliga firmwares på http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=44 . Jag sitter också på en PL3507, enligt System Profiler. Min s k LC-Power FW&USB2-HD funkar bra tills jag matar ut den och stänger av den. Då vill den inte monteras (och slocknar) förrän jag ryckt sladden...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 10:42

Flashningsprogrammet är visst för windows. Jag flashade om min med hjälp av en gammal windowsburk jag har normalt har nedmonterad och undanstoppad...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 11:03

Funkade det najs se'n? Jag börjar fundera på att köpa en Mapower-låda istället. Så jobbigt att returnera saker bara....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-30 11:15

Jag har en Mapowerlåda. Det fungerar fint. Hårddisken går ner i vila. Dessutom har jag startsystemet på den. Tyvärr stängs inte HDn av vid stägning av dator. Ibland när den vaknar upp från vila kan den hänga sig lite, då får man snabbt stänga av/på strömmen till Lådan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 12:39

Kan Du koppla in en annan FW-enhet till den? Min dör då, nämligen....

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 12:52

Min disk sitter permanent i min NSLU2:a så jag har inte kopplat den till min Mac på säkert ett år... Minns inte om den fungerade felfritt efter uppdateringen, men jag tror den funkade bra.

  • Medlem
  • 2006-05-31 22:27

Oj..där fanns ju en massa versione: a,b,c osv vilken vet man att man ska ha? Behöver nån program för att uppdatera själva disken?

Har varit i kontakt med tillverkaren av Aludisc, men de har inte ens nämnt detta.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 10:34

Nifo, om du läser noggrannt så ser du att det är två versioner av uppdateraren och två versioner av firmwaren, allt beroende på vilken existerande firmware man har. Ladda hem en uppdaterare så kan den säkert tala om vilken chiprevision & firmware du har. Alternativt kanske du kan kolla i Device Manager under windows (som du ju måste köra för att köra uppdatingsprogrammen)...

  • Medlem
  • 2006-06-01 12:13

Ah..läste slarvigt. Tack, Asker!

/Fredrik

har en externhårdisk, en vanlig 3,5" insatt i en låda, och den har jag satt som cabel select. Testa och byt den. För master som du har satt den som, är den ju inte.

  • Medlem
  • 2006-06-01 16:43

Det är vad jag har hört från flera källor, att man ska köra FireWirediskar som master.
Vet dock inte vad den nuvarande står på, dock stod den förra på master - och det hjälpte föga, är jag rädd.

/Fredrik

Ps. Dessutom är det inte ställbart, då jag har sluten box som är meckad från fabrik.
Ds.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 22:15

Jag har en powerbook o har köpt en western Digital som går endast via usbn verkar som inte som usb har tillräckligt med srtöm. Vad kan man göra då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 22:15

Menade ström

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-06 23:15

Ibland levereras disken med en speciell USB kabel som gör att du kan ta ström från två USB portar. Hur är det med din WD disk ??
Köpte en Maxtor 2,5" 160 Gb disk i förra veckan som fungerar ok med en USB port från min MBP

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 23:31

Nej fick en vanlig kabel med bara var kan man köpa en sådan sladd o vad kostar dom ungefär?

Det där med USB2+externt 2,5"-kabinett+bussmatning är inte helt förutsägbart. Fler erfarenheter finns bland annat här:

http://www.99.se/ibook-macbook/212492-koepa-extern-harddisk-till-ibook.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/213301-extern-2-5-harddisk-stroemfoersoerjning.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/227426-3-5-harddisk-stroemfoersoerjning-via-firewire.html

Sen blir det ju lite konstigt att ta upp USB2-relaterade problem i en uttalat specifik Firewire-tråd (som dessutom är 1,5 år gammal). Kanske bättre att fortsätta postandet i någon av ovanstående eller liknande trådar?

P.S. Vad gäller den efterfrågade USB-strömförsörjningskabeln brukar den medfölja när man köper 2,5"-kabinett. Släng ut en fråga på Köpes-forumet om någon som bara använder FW-portarna kan undvara sin USB-kabel mot portokostnad e.dyl. Om nu inte närmsta PC-nasare eller elektroniklada har en i lager förstås.

1
Bevaka tråden