Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla ert trådlösa nätvekskort om det fungerar som det ska, gäller intel macarna

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

intel imacaran har fortfarande hastighets problem med nätverk och bredband!
Hur är problemet med Macbook pro?

Testa att kopiera stor fil/filer typ 700 -1000 MB eller större och samtidigt övervaka hastigheten med trafic meter alt traficstat som Dashboard widget.
Om du kör i 54mbps läge och har max i signalstyrka så ska du ha en överföring på ca 39 – 47 mbps = 3.9 - 4.7 MB/s via det trådlösa nätverket allt under det så funkar inte ert trådlösa nätverket som det ska, enligt tekniska supporten och apple.

Testa ert trådlösa nätverk och se om det fungerar som det ska! Hastigheten bör vara ca 80% till 90% av den teoretiska hastigheten av nätverket hastighet!

Vissa gärna era resultat av test vad ni fick i hatighet!

Var det inte problem med att uppkopplingen bröts då och då? Har själv ingen att testa just det du skriver eftersom jag inte har någon annan lokal dator att ansluta till och att jag har en basstation av äldre (11Mbit-)modell. Personligen har jag aldrig märkt något, men det verkar finnas en hel del som rapporterar problem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-17 00:01
Ursprungligen av Hunter78:

Testa ert trådlösa nätverk och se om det fungerar som det ska! Hastigheten bör vara ca 80% till 90% av den teoretiska hastigheten av nätverket hastighet!

Jasså, apple har super-kort i sina macar?

För t.om. enligt intel så är absolut max på 802.11G nät utan speciella burst-tekniker och liknande för att få ut extra fart någonstans runt 18-19Mbps. Och rent allmänt brukar 22.4Mbps räknas som ett bra gränsvärde för när det inte kommer gå snabbare på 802.11G nät.

Resten tas upp av annat 40-60% av trafiken på ett 802.11G nät är annat än datan du överför.

På samma sätt är det praktiskt omöjligt att få ut mer än 6-7Mbps på ett 11Mbps nät, (oftast inte högre än 4.5-6Mbps).

Sen tycker jag du ska ta och bestämma dig:
"överföring på ca 39 – 47 mbps = 3.9 - 4.7 MB/s"

39Mbps ungefär 4.85MB/s
47Mbps ungefär 5.85MB/s
3.9MB/s ungefär 31MB/s
4.7MB/s ungefär 37MB/s

Dina siffror är alltså helt skumma..

Vet du ö.h.t. själv vad du "varnar" för?

Inte vet jag om traficmeter/trafic stats mäter allt och inte bara ren data, men det är ju datan som i slutändan är viktig och då kan du glömma att komma upp i ~40Mbps på ett 802.11G nät.
Accesspunkter som kommer upp i över 20Mbps i hastighet över det trådlösa hyllas ju allt som oftast för att ha "riktigt hög hastighet på den trådlösa sidan".

Som ett exempel kan jag ta Nätverk & Kommunikations stora AP-test i Feb 2006

Inte ens den SNABBASTE av dessa 4 accesspunkter kommer någonsin över 24Mbps
och då är det renodlade accesspunkter mellan 1300 och 5500kr. och i "normalmiljö" med bakgrundsbrus och så vidare så kommer ingen av dom över 20..

Ursprungligen av bogg:

Jasså, apple har super-kort i sina macar?

För t.om. enligt intel så är absolut max på 802.11G nät utan speciella burst-tekniker och liknande för att få ut extra fart någonstans runt 18-19Mbps. Och rent allmänt brukar 22.4Mbps räknas som ett bra gränsvärde för när det inte kommer gå snabbare på 802.11G nät.

Resten tas upp av annat 40-60% av trafiken på ett 802.11G nät är annat än datan du överför.

På samma sätt är det praktiskt omöjligt att få ut mer än 6-7Mbps på ett 11Mbps nät, (oftast inte högre än 4.5-6Mbps).

Sen tycker jag du ska ta och bestämma dig:
"överföring på ca 39 – 47 mbps = 3.9 - 4.7 MB/s"

39Mbps ungefär 4.85MB/s
47Mbps ungefär 5.85MB/s
3.9MB/s ungefär 31MB/s
4.7MB/s ungefär 37MB/s

Dina siffror är alltså helt skumma..

Vet du ö.h.t. själv vad du "varnar" för?

Inte vet jag om traficmeter/trafic stats mäter allt och inte bara ren data, men det är ju datan som i slutändan är viktig och då kan du glömma att komma upp i ~40Mbps på ett 802.11G nät.
Accesspunkter som kommer upp i över 20Mbps i hastighet över det trådlösa hyllas ju allt som oftast för att ha "riktigt hög hastighet på den trådlösa sidan".

Som ett exempel kan jag ta Nätverk & Kommunikations stora AP-test i Feb 2006

Inte ens den SNABBASTE av dessa 4 accesspunkter kommer någonsin över 24Mbps
och då är det renodlade accesspunkter mellan 1300 och 5500kr. och i "normalmiljö" med bakgrundsbrus och så vidare så kommer ingen av dom över 20..

Konstigt att Apple tekniska support och Apple ingenjör säger annorlunda och påpekade att jag har för dåligt nätverks hastighet samt att Apple jobbar på att fixa det. En ny uppdate kommer i framtiden enligt Apple.
Apples ingenjörer säger att ett rent 802.11G med accesspunkter typ basstation och en dator ska ha ca 40 - 48 mbps i överföring vilket är ca 4.6 - 5.5 MB/s. Jag själv kommer inte upp i mer än ca 2MB/s vilket Apple ingenjörer anser är tok för dåligt, vilket är knappt halva hastigheten fast jag sitter bar 4 -5 meter från basstationen.
Apple ingenjörer säger att man bör komma upp i ca 80 % av hastigheten av ett nätverk hastighet. siffran på just 80% har jag även hört från Intel, netgear, Dlink m.m. Har vid ett tillfälle varit uppe i 3 – 3.5 MB/s överföring men bara i några sekunder.

Ursprungligen av Hunter78:

Konstigt att Apple tekniska support och Apple ingenjör säger annorlunda och påpekade att jag har för dåligt nätverks hastighet samt att Apple jobbar på att fixa det. En ny uppdate kommer i framtiden enligt Apple.
Apples ingenjörer säger att ett rent 802.11G med accesspunkter typ basstation och en dator ska ha ca 40 - 48 mbps i överföring vilket är ca 4.6 - 5.5 MB/s. Jag själv kommer inte upp i mer än ca 2MB/s vilket Apple ingenjörer anser är tok för dåligt, vilket är knappt halva hastigheten fast jag sitter bar 4 -5 meter från basstationen.
Apple ingenjörer säger att man bör komma upp i ca 80 % av hastigheten av ett nätverk hastighet. siffran på just 80% har jag även hört från Intel, netgear, Dlink m.m. Har vid ett tillfälle varit uppe i 3 – 3.5 MB/s överföring men bara i några sekunder.

Här finns en okej intro till 802.11 standarden http://en.wikipedia.org/wiki/802.11 Kollan också på CSMA/CA och lär dig hur trådlösa paketöverföringar går till. Då kommer du lära dig att 802.11 använder CSMA/CA istället för CSMA/CD som 802.3 (ethernet) använder. Eftersom du inte har ett dedikierat överföringmedium kan inte kollisionerna upptäckas (/CD) utan alla paket-kollisioner måste undvikas (/CA) och det innebär att paketen måste verifiera att de blivit mottagna. Det tar upp ungefär hälften av den befintliga bandbredden i 802.11g så då kan resten användas för den riktiga dataöverföringen.

Om Apple-support säger att det ska finnas 40-48 Mbps i överföring så har dom antingen ingen koll eller så kör Apple någonting annat än 802.11g.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-17 19:11
Ursprungligen av Hunter78:

siffran på just 80% har jag även hört från Intel, netgear, Dlink m.m. Har vid ett tillfälle varit uppe i 3 – 3.5 MB/s överföring men bara i några sekunder.

Ballt, jag har väl pratat flertalet gåner med netgears support i sverige och ingen av dem skulle få för sig att säga 80%...

Intel själv säger officiellt runt 18, kan man t.om. hitta på deras whitepapers om 802.11G tekniken i sin hemsida.

D-link har jag väl inte frågat själv, men ja...

3 - 3.5MB/s är 24-28Mbps, i tillfälliga peaks kommer du kanske upp i det, men knappast i sustained rate...

T.om. när alla 108Mbps (som oftast är 2st 54Mbps kanaler m. packetbursting) produkter kom för ett par år sen så restes de till skyarna för att de i OPTIMALA förhållanden gav runt 42Mbps i ren hastighet... Snacka dom måste känna sig lurade nu, dom reportrarna alltså, när apples ingenjörer tydligen kan "fixa" 802.11G tekniken så att 54Mbps-nätverk ger 40-48Mbps i hastighet...

Senast redigerat 2006-04-17 20:05

Den hastighet jag kommer upp i ligger l å n g t under ovanstående, men det beror säkert på min adsl-uppkoppling.

Det intressanta är att Apple inte håller mer, utan menar att man bör ligga mellan 40 - 48 Mbps.

Ursprungligen av Hunter78:

Det intressanta är att Apple inte håller mer, utan menar att man bör ligga mellan 40 - 48 Mbps.

Då har dom nog hoppat ner i ett kaninhål och kommit ut i en helt annan värld.
Det kan dom väl få påstå men då undrar man ju HUR dom kommer fram till det och vilken teknik dom i så fall använder. Med olika former av chanelbonding-tekniker så kan man ju skapa ett mellanting mellan 802.11g och 802.11n och komma upp till 108 Mbps men vad jag vet så sysslar inte Apple med sånt. Inte än iaf.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-17 12:21

Airport funkar finemang på min MacBook Pro.

Ursprungligen av akesson:

Airport funkar finemang på min MacBook Pro.

Gött men har du bra överföring då?

1
Bevaka tråden