Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor, skaffat gamal iMac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-16 22:19

Hej!

Jag har precis kommit över en iMac med följande prestanda:
g3 333mhz, 256 mb inbyggt minne, 8mb bildminne och 6 gb HD. Vad är en sådan värd egentligen? Duger den till att surfa och köra ordebehandling osv. med?

Den hade installerat Mac OS 9.2.2 just nu men är full med massa strunt. Jag är därför väldigt sugen på att tömma den och lägga in något frächt. Sedan fungerar inte MSN och min explorer version har problem att läsa rätt många sidor som det är nu.

Så... Vad tycker ni jag bör lägga in för operativsystem? Jag har aldrig haft någon Mac innan men skulle gärna vilja prova OS X eller vad det heter som ska vara så bra. Fast det kanske inte fungerar alls på min dator?

Avslutningsvis är det något jag bör uppgradera på datorn direkt för att få klart bättre prestanda? Det kanske går att få tag på något begagnat till humana priser?

Tack på förhand!

//blu

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 22:35

Klart att du kan köra OS X på den där datorn! Jag körde OS X 10.3.9 på min iMac med 233mhz G3 och 160mb RAM. Större hårddisk kanske inte skulle skada då OS X tar rätt mycket plats, men det kan du lika gärna köra en extern FireWire ifall du har en sån port i datorn. Glöm bara inte att uppdatera FirmWare till datorn innan du lägger in OS X, ladda ner det från Apples sida.

Mer minne är standardknepet för att bättra på prestandan, OS X äter minne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-16 23:09

Tack för era snabba svar! Roligt att datorn inte riktigt tillhör stenåldern ännu:) Är som sagt helt grön på Mac men har alltid tyckt de verkat spännande. Nu kanske man har en chans att få testa på det lite...

Vilken specifik version av OS X tror ni jag bör köra med? Enligt vad jag förstått så finns det flera olika versioner och något som heter panther och tiger. Vad skiljer dem åt egentligen? Har ingen DVD utan bara vanlig CD-läsare också, ställer det till något problem?

Skulle någon vilja länka till där man uppdaterar till FirmWare. Kan inte hitta det nämligen... Vad innebär själva uppdateringen föresten?

//blu

Din iMac klarar maximalt 10.3.9. Tiger (10.4) kräver att du har en DVD-spelare för att installera, och dessutom krävs firewire.

Skillnaderna mellan Panther och Tiger är inte enorma. Gör du ordbehandling märker du knappt skillnad; eventuellt kan du sakna Spotlight – metadata-/innehållssökning.

Du har inte Firewire, så du är förvisad till den interna hårddisken.

Jag körde panther på en sån, och det var inte vidare trevligt. Men klart, till ordbehandling kan den duga om du har tålamod.

Nu ska vi se...

OS X är ju egentligen OS 10 (X = 10 i romerska siffror). Sedan så har Äppelpojkarna (& flickorna) släppt flera 10.X (alltså 10.0, 10.2, 10.3, osv...). Varje tiondel har fått namn efter ett kattdjur. Om jag inte minns fel så är 10.4 Tiger, 10.3 Panther, 10.2 Jaguar, 10.1 Puma och 10.0 Cheetah (fuskade med wikipedia på de sista). Ungefär som att Windows har arbetsnamn efter amerikanska städer (Chicago är windows 95 t ex).

Firmwareuppdateringen innebär att du kommer att kunna köra nyare operativsystem på datorn.

Jag tror att du kan köra 10.3 utan problem. Vad jag kommer ihåg så kunde man få det på både CD och DVD.

Firmware är den mjukvaran som finns i datorns moderkort; alltså ett primitivt system, som kommunicerar direkt med hårdvaran.

På din iMac måste du till och med uppgradera firmwaren innan du installerar ens OS 9.

Var noga med att inte bryta strömmen medan du uppgraderar FW, och var noga med att dubbelkolla instruktionerna. Det räcker med ett fel, så är hela datorn död för alltid.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384

Jag skulle rekommendera dig att köra Mac OS 8 eller Mac OS 9. Helst Mac OS 9. Datorn kommer att vara mer responsiv och mer rätt programvara kan man göra det mesta. Du har en alltför liten hårddisk för att det ska fungera på ett bra sätt.

Kör du Mac OS 8.0 bör du uppdatera till Mac OS 8.1.
Kör du Mac OS 8.5 bör du uppdatera till Mac OS 8.6.
Kör du Mac OS 9.0 bör du uppdatera till Mac OS 9.1, Mac OS 9.2.1 eller Mac OS 9.2.2.

Börja med webbläsaren. En bra lösning brukar vara en blandning mellan olika webbläsare.
WaMCom (Mozilla) 1.3.1. Du gör den snabbare med denna guide.
iCab.
Opera 6.0.3
Internet Explorer 5.1.7.

Tillägg: Ser nu att du kör Mac OS 9.2.2. Det är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-17 10:33

Trevligt med folk som kan och orkar svara

Återigen kan väldigt lite o mac men var precis inne på "Apple Systeminformation/Enheter skivor" och blev väldigt överaskad

Såg under Intern ATA 1 Hårdisk att det står att jag har en 60gb hårdisk ifrån Seagate. Kan det verkligen stämma, trodde jag hade 6gb. Jag tycker 60gb låter mycket i vart fall. Det kan väl ändå inte ha varit standard?

Såg även att det var dubbla 128 dimm minneskort i datorn. För att maximera hade det bästa varit att byta ett av dem eller båda till 256 minnen istället? Eller går det att ha ännu högre än 256 per kortplats?

Avslutingsvis ställer det till problem om man ska installera OS X om man har 60gb HD på en så pass gammal dator? Har för mig att jag läst nåt om att pationering osv krävs...

En hårddisk på 60 GB ska fungera fint.

Se först till att uppdatera firmware. Det är mycket viktigt. Antagligen är det redan gjort om den nu kör Mac OS 9, men det skadar inte att vara helt säker.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384

Hårddisken måste vara partionerad så att den första delen om 8 GB är en egen partition och att Mac OS X installeras där. Använder du Skivverktyget som medföljer på installationsskivorna till Mac OS X så ska du skapa en partition som inte är större än 7,45 GB. Varför du inte ställer in det på 8 GB är därför att det finns olika sätt att skriva en GB. Du rymmer lika mycket men Skivverktyg använder ett mer korrekt sätt att presentera det.

Ursprungligen av Björn Leander:

Hårddisken måste vara partionerad så att den första delen om 8 GB är en egen partition och att Mac OS X installeras där.

Det krävdes inte på min gamla iMac 233 MHz. Jag hade en hel 46 GB-disk i den.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det krävdes inte på min gamla iMac 233 MHz. Jag hade en hel 46 GB-disk i den.

Jo, men då hade du väl installera Tiger på hårddisken i en annan Mac och sedan flyttat hårddisken?

Dessutom är det inte alltid säker att det fungerar för all framtid om man gör så. Det kan komma upp skumma fel men det kan också fungera fint.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jo, men då hade du väl installera Tiger på hårddisken i en annan Mac och sedan flyttat hårddisken?

Dessutom är det inte alltid säker att det fungerar för all framtid om man gör så. Det kan komma upp skumma fel men det kan också fungera fint.

Jadå, men ska det spela roll?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 00:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det krävdes inte på min gamla iMac 233 MHz. Jag hade en hel 46 GB-disk i den.

Jag struntade i den där varningen när jag installerade panther på en 233 iMac med 30GB disk. Det funkade utmärkt i några månader, sedan möttes jag av en blinkande mapp vid uppstarten... Jag partitionerade disken och installerade om, sen dess har den rullat i drygt 2 år utan minsta problem.

De tidiga iMacarna har lite olika konfigurationer - man särskiljer dem bland annat på om cd-läsarten är av typ släde eller "slot loading". De tidigaste iMacarna hade fläkt, de senare var fläktlösa. Läs mer på www.lowendmac.com. Din 333 MHz-modell bör vara den här: http://www.lowendmac.com/imacs/imac-d.shtml

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-17 22:56

Tack för all information!

Jag har läst lite på forumet och har nu sett att Tiger även finns på CD version. Hade jag kunnat installera det rakt av efter att ha uppdaterat firmware och gjort en korrekt partion? Jag har nämligen varken kunskapen eller möjlighetet att flytta hårdisken till annan mac eller använda mer avancerade tillvägagångssätt.

Efter det jag läst på forumet så ska Tiger vara snabbare än Panther och ha lite mer nyttiga program, dock ska det kräva minst 256 i ram mot Panthers 128. Frågan är då vilket OS som med största sanollikhet hade flytit på bäst med tanke på att jag bara har 256 i ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-18 03:23

Såg nu när jag prövade köra Firmware Update att den var "up to date"

Då åsterstår bara om jag bör köra Tiger eller Panther för bäst prestanda, någon som vågar utala sig där? Tiger kanske är krångligare att lägga in än Panther också? Har iaf sett att Tiger finns att få tag på i CD version som Panther....

Ursprungligen av blu:

Såg nu när jag prövade köra Firmware Update att den var "up to date"

Då åsterstår bara om jag bör köra Tiger eller Panther för bäst prestanda, någon som vågar utala sig där? Tiger kanske är krångligare att lägga in än Panther också? Har iaf sett att Tiger finns att få tag på i CD version som Panther....

För bästa prestanda bör du välja Panther, Tiger kräver mer utav grafikkortet (och datorn i allmänhet) än vad din iMac kan leverera.

Bildskärmen verkar gammal och osynkad. Är det huvudvärksnivå på skiftningarna eller kan man leva med dem?
Det går förstås att ha mycket kul med OSX i en gammal imac om man gillar att nörda sig. Tänk på alla kul saker. SSH-server, mailserver och webserver bara en knapptryckning bort. Och alla kul utvecklingsverktyg som gömmer sig i systemet. Perl, Python, Java etc. Men värt pengarna att be någon att fixa upp en skärm på glid...
Vem har erfarenheten av vad det kostar?

mr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-18 03:46

En annan sak också... Bildskärmen är lite konstig. Kollar jag på skrivbordet med nån vanlig färg som bakgrund tex. så är vissa delar av färgen som tonad, flyttar jag runt tex ett mozilla fönster på skrivbodet så blir toningen annolunda. Bakgrunden är likom inte kantutjämnad på alla ställen, den avskilda färgen är pixlad i en nyans mörkare och en nyans ljusare. Nyansskillnderna finns inte bara på skrivbordet utan finns tex. på sidor också när jag surfar. Någon som vet vad som kan vara felet?

När jag fick datorn så kördes den på 1024 x 768 75hz
Minskar jag ner till 800 x 600 så blir det inte lika påtagligt men problemet består. Kan man behöva nollställa något eller är skärmen eller grafikkortet inne på sista versen? Jag har prövat kallibrera och så men det gör inte bot på problemet. Datorn står heller inte nära någon annan elektronik som kan ge störningar.

1
Bevaka tråden