Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att byta hårddisk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 23:07

Lyckades i sista sekund ladda över de allra viktigaste filerna till min flickväns iBook. Men nu så verkar det kört. Den klarade inte uppstarten över huvudtaget och hårddisken snurrade på samma sektion i en halvtimme innan jag gav upp. Och nu klarar den inte äns av att starta i hårddiskläge så jag kan föra över de näst viktigaste sakerna.

Det kan väl bara vara hårddisken som är paj va? Eller kan det vara allvarligare (om det nu kan bli så mycket allvarligare)?

Sen till en fråga nu inför vad jag tror blir ett hårddiskbyte... Hur är det egentligen med 7.2k rpm diskar i iböcker? Har sökt på forumet och förstod att det fungerade bra i en powerbook men inte mycket mer. Är det nån som vet att det går bra och i så fall vilken disk är det som rekommenderas?

Gla Påsk i hårdvarumisär!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 23:09

Nu hackar inte äns hårddisken på en sektion utan nu brummar den bara. Ett helt nytt ljud som jag aldrig hört. Men den har aldrig klickat nått, som jag har förstått är det ljudet som varnar för haveri.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-14 23:12

Jag satte in en 100 GB Hitachi Travelstar i sonens iBook, en 5.400-varvare. Den går fint som snus.
Men det är en hel del pyssel med att få isär och ihop skiten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 00:01

Kan det vara så att ett sånt här fel kan bero på nått knas som går att fixa med typ diskwarrior eller så?

Köp sista numret av MacWorld så får du en fin beskrivning på hur du byter HD
Eller köp numret som PDF

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200604/07/20060407143511_MW/20060407143511_MW.dbp.asp

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-15 00:21

Finns gratis här: http://www.ifixit.com/Guide/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 09:47

Har du prövat att blåsa om maskinen, alternativt installera osx på en extern disk? Mest för att se var problemet ligger? Kan du installera på en extern disk, är det ju troligt att det är något med ide-bussen fram till disken som är knasigt på din maskin. Felsökning brukar ju ofta handla om att minimera störningsmoment, yttre faktorer alltså.

En 7200 varvare skulle gjuta nytt liv i din iBook den kommer kännas som en ny maskin.
Jag har bara bytt på min gamla Ti Book från en 5400 till 7200 och det var skillnad som natt och dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 11:26

Finns det nån nerladdingsbar variant på t.ex. disk warrior eller så?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-15 11:43

Det finns att ladda hem här.
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/
Fast det är inte gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 11:52

Uhh! Dom pengarna hade jag inte. Men tack i alla fall! Startade upp datorn med en os x skiva och körde skivverktygen på den nu. Och den säger att den inte kan reparera skivan på grund av en ogiltig nodstruktur. vet nån vad det betyder?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-15 11:55

Det betyder att felet är så komplicerat att Skivverktyg inte kan göra något. Antagligen skulle du kunna fixa det med DW.
Alternativet är att formattera disken och hoppas på att den funkar sen.
Det brukar kunna sådär om man fyller på disken för mycket. Fast om den brummar och har sig så du skrev så låter det som ett mekaniskt fel och inte mycket att lägga tid på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-16 18:45

Tack för alla bra tips och så! Men är det så att om inte ens disk warrior klarar av "locating directory data" så är det kört? Den arbetar som bara den, och kommer inte förbi det steget. Är det helt kört nu eller?

Ursprungligen av pgjores:

Tack för alla bra tips och så! Men är det så att om inte ens disk warrior klarar av "locating directory data" så är det kört? Den arbetar som bara den, och kommer inte förbi det steget. Är det helt kört nu eller?

Troligen, ja. Du kan försöka att alternera mellan DW och Skivverktyg eftersom den ena brukar kunna fixa fel den andra inte klarar och vice versa, men med tanke på hur symptomen ser ut skulle jag nog säga att disken är ungefär så körd som den kan bli. Bara att plocka fram skruvmejslarna (PH 000, PH 00, Torx T-8) samt en iskubsform för skruvarna och byta ut eländet med andra ord...

1
Bevaka tråden