Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor Onetouch II havererad

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trist, en av mina Maxtordiskar, en extern på 300GB, har havererat. Det sorgliga är att på den låg en backup från en dator som havererat vilket betyder att jag förlorat cirka 200GB e-post, dokument och fotografier. Hade varit bra om de hade någon slags försäkring/garanti som gör att man får ersättning som täcker återskapande, t.ex. IBAS eller liknande. Men, ingenting, det enda de gör är byter ut disken så det blir till att betala sånt själv.

Kan vara bra att känna till för dem som använder extern backup, se till att ha bra backup på backupen! Själv ska jag nog köpa mig en bandstation...

Usch, trist! Själv har jag precis beställt en LaCie D2 250 GB för att kunna ha en backup på backupen, men mest som extra säkerhet om det skulle bli inbrott (tänkte förvara den på annan plats). Hade du sådan otur att den krashade direkt, eller körde du på den disken ett längre tag?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Usch, trist! Själv har jag precis beställt en LaCie D2 250 GB för att kunna ha en backup på backupen, men mest som extra säkerhet om det skulle bli inbrott (tänkte förvara den på annan plats). Hade du sådan otur att den krashade direkt, eller körde du på den disken ett längre tag?

Det gick en vecka mellan att datorn kraschade och maxtorn rasade. Hade tänkt föra över backupen till en annan dator eller disk men hade inte tid/plats förrän efter en vecka. Jag lär inte utsätta mig för att ha data på bara en plats framöver, klantigt. Ska bli "kul" att se hur mycket det kostar att få tillbaka datat. Väntar på svar från maxtor om de tror på att plocka isär disken (bryr mig inte om att få en ny på garantin) och hänga den som slav på datorn, kanske kan det funka om det bara är något kort i kabinettet som är paj.

Antar att du testat diskwarrior och sånt - eller är den helt kaputt - fysiskt alltså ?

Ursprungligen av lilledanne:

Antar att du testat diskwarrior och sånt - eller är den helt kaputt - fysiskt alltså ?

Ingen kontakt över huvud taget, det händer ingenting när jag ansluter den. Varken till Mac eller PC. Den blinkar bara blått, snabbt (cirka 5 ggr/sek.) Jag hör att disken drar igång men sen händer det inget mer, lampan bara blinkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-14 17:52

Kan ju vara så att disken är hel. Det är till och med troligt då du inte sagt nåt om konstiga klickljud och dyligt. Så om styrlogiken är trasig kanske det hjälper att byta från firewire till usb2? Eller köpa en ny Maxtor OneTouch II och swappa diskarna och göra den där backupen?

Jag har själv en OneTouch II och gillar den.

Lösningen blev att plocka disken ur kabinettet och sätta in den som slav i datorn, funkade finfint! Jäkligt skönt att få tillbaka allt data, det var en hel del mer viktigt jag glömt att jag hade så det blev en riktig toppenkväll!

Ps någon som vill köpa ett nästan oanvänt maxtorkabinett? Ds

Bra att det löste sig! Det brukar behövas en chock i stil med det där för att man ska lära sig bli en äkta backup- och redundansneurotiker

Ursprungligen av Samuel K:

Bra att det löste sig! Det brukar behövas en chock i stil med det där för att man ska lära sig bli en äkta backup- och redundansneurotiker

Jepp, jag har just suttit och skrivit av alla mina filer på ett gäng kollegieblock så nu känner jag mig trygg! :eek:

På tisdag (efter helgen) ska jag skaffa mig lite ny hårdvara och bättre rutiner...

1
Bevaka tråden