Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man laga nätadapter med brutet stift?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 11:41

Hej

Har en nätadapter där stiftet gick sönder, är det någon som vet om sådana går att få tag på.
Det verkar inte var vanliga 3,5 mm utan något annat mått.
Synd att behöva slänga en nätadapter bara för att stiftet gått av.

MWh

Bengt

  • Medlem
  • Håbo
  • 2006-04-20 18:27

Jag hade precis samma problem med en adapter (tefat) till en vit iBook. Jag köpte en 2,5 mm plugg (vanlig stereo-plugg) och lödde på sladden (kostnad: 10 kr på elfa). Som förstärkning kladdade jag på lite epoxylim där sladden går ner i hylsan (blir antagligen bäst med krympsladd, men nöden har ingen lag). Det enda kruxet var att hitta vart + & - skulle lödas på. Om du googlar lite så borde du hitta den informationen... jag hittade en bra länk då men har tyvärr tappat denna.

Vill poängtera att jag var extremt skeptisk i början och är fortfarande lite rädd varje gång jag stoppar in pluggen, men det har fungerat över förväntan. Märk dock att detta var till en iBook med tefat-adaptern, men då orginaladaptern passar till både så _borde_ det funka. Pröva på egen risk!

Lycka till!

Gör inte "ringen" någon nytta förutom att staga upp det hela då? Intressant...

  • Medlem
  • Håbo
  • 2006-04-22 18:34
Ursprungligen av irrelogical:

Gör inte "ringen" någon nytta förutom att staga upp det hela då? Intressant...

I fallet med min vita iBook så är svaret på frågan nej (Iaf utifrån laddningsfunktionen sett..). Det kan vara så att "ringen" används på något sätt till det sköna lyset runt kontakten när den är inkopplad, men det är bara spekulationer från min sida.

1
Bevaka tråden