Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ej kopiera över nätverk - Rättigheter ej ok - Why?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har ett trevligt litet Netgear-nätverk här hemma med (minst) en stationär och en trådlös bärbar. Båda använder Mac 10.3.9. Det funkar utmärkt att koppla datorerna till varandra via "Gå/Anslut till server..." (bara man vet sin användare på resp. dator naturligtvis).
Nu har jag stött på ett oerhört irriterande problem som gör mig galen och som jag gissar inte fanns på OS 9-tiden. Till den ena datorn har jag en lös usb-disk (inställd med "Bortse från ägarskap") och jag hade tänkt kopiera filer till den andra datorn med ännu en disk med "Bortse från ägarskap".

Varför vill det inte fungera att kopiera från usb-disken över nätverket till den andra datorns inbyggda hårddisk? De flesta filerna är skapade av mig och bör således ägas av mig. Kopieringen stoppas av meddelandet "Du har inte rättigheter till alla filer...bla bla bla". Ingen möjlighet till adm.lösenord eller nåt. Mööög! Jag har t.o.m. loggat in som root, men jag gör säker nåt fel...

Tacksam för lite hjälp och idéer... (Att koppla usb-disken direkt till "den andra datorn" går inte då den inte har usb-portar som funkar.)

mvh/A

Har provat koppla datorerna direkt mellan varandra och försökt kopiera mellan de interna hårddiskarna och det är samma problem med rättigheter. Hur ska jag ställa rättigheter och/eller nätverksinställningar utan begränsningar?

Vad använder du för protokoll när du delar ut volymerna?
När du anslutit volymen prova med att kolla Get Info, Ownership and Permissions. Välj sen details. Kolla så att användaren och gruppen är korrekta. Ändra om det behövs och även om du inte ändrat något tryck på Apply to enclosed items.

Har för mig att ibland så måste rättigheterna vara begränsade för att man ska få skriva till volymen över huvud taget. Delar du ut med afp så tror jag det kan vara problemet.

/Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-14 23:08

Om man inte vill krånga kan man ju lägga grejena i brevlådemappen. Den är ju öppen för alla användare i nätverket om man har fildelningen på.

Skumt, har gjort Läsa/skriva för alla i denna volym/hårddisk just för att inte låsa ute nåt. Jag klarade av att kopiera nån enstaka fil, men inte mer...

1
Bevaka tråden