Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på HD låda

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-12 22:10

Jag behöver tips på extern Hårddisk låda. Gärna tyst och via FireWire. Har länge tänkt på denna

Vad använder ni för lådor? Jag behöver en till mac mini, billigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-13 00:01

Jag tar mig friheten presentera en låda som inte uppfyller något av dina önskemål; den stödjer inte FireWire, den är antagligen inte tyst, jag använder den inte själv (ännu) och dessutom är den ful. Den ligger på min inköpslista ändå för att den kan fungera både som nätverkshårddisk och USB-hårddisk.

Den placeras med fördel i en garderob tillsammans med andra fula men nödvändiga saker som switchar och modem. Om man sedan behöver ta med sig sina filer kommer USB-funktionen väl till pass. Som nätverksdisk stödjer den bara Fast Ethernet (100 Mbit/s), så det är väl inget för den som har högra krav på överföringshastighet.

MaPower MAP-KC31N för en 3,5-tums IDE-hårddisk:
890 kr på NetOnNet, 895 kr (inkl moms) på Dustin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 00:17
Ursprungligen av Matteus:

Jag behöver tips på extern Hårddisk låda. Gärna tyst och via FireWire. Har länge tänkt på denna

Vad använder ni för lådor? Jag behöver en till mac mini, billigt.

Har suttit idag och letat extern HD till min Mac mini också! Har redan en Cupertino Combo som jag stoppade in en 160GB HD på 5400rpm i. Det enda man hör är hårddiskens snurr om man örat till! Men nu behöver jag en snabbare HD och just nu lutar det åt en LaCie mini på 300GB med inbyggd USB o FW hub. Totalkostnaden blir billigare än om man köper den du länkar till och en 300GB HD separat.

  • Medlem
  • 2006-04-13 13:08

Har ni inga krav på superdesign,så rekommenderar jag ST Lab (Finns hos PC kungen, gbg). Ligger på ca 370:- ink moms, och då har den firewire. Köpte just en sådan och langade in in barracuda 200gb 3.2" - funkar så najs så.

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-13 20:11
Ursprungligen av Nifo:

Har ni inga krav på superdesign,så rekommenderar jag ST Lab (Finns hos PC kungen, gbg). Ligger på ca 370:- ink moms, och då har den firewire. Köpte just en sådan och langade in in barracuda 200gb 3.2" - funkar så najs så.

/Fredrik

Det låter nice. Kan du ordna lån länk eller några bilder?

  • Medlem
  • 2006-04-14 01:02
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-14 08:41
Ursprungligen av Nifo:

Det ser ju bra ut. Hur är denna lådan? Låter den mycket eller är den knäpptyst? Fanns det med någon WF kabel? Jag har tänkt att ha en 3,5 tums 200 gb Hd i den som Mac os skall ligga på. Tar uppstarten längre tid om man kör system på extern skiva?

Tacksam för svar om vad du tycker

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-14 10:24

Nice. beställde 2st 900:- med frakt & PF, då jag bor långt från GBG, skulle också vilja veta svar på Matteus fråga.

  • Medlem
  • 2006-04-14 22:23

Hej!

Lådan är ganska enkel. Det ingick inte STOR - STOR firewirekabel, utan liten (typ videokamera) till stor. Köpte därför en extra kabel med stor firewire i båda ändarna. Tror denna kontakt kallas för sexan, osäker där. Tror du får skjuts om du kör med den som OS disk. Det ingår även ett ställ att ha hårddisken vertikalt med. Sen hur bra det är för disken vet jag inte.

Men jag är nöjd. Ljudet blir som disken. Ingen fläkt sitter i lådan i alla fall.

Lycka till!

Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-17 18:11

Som ni kanske har läst i nya trådar så har jag fått problem med min HDD. Ja..ni kan ju själva läsa. Hoppas det funkar bättre för er och att det är driven det är fel på och inget annat.

Mvh
/Fredrik

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-18 00:01
Ursprungligen av Nifo:

Som ni kanske har läst i nya trådar så har jag fått problem med min HDD. Ja..ni kan ju själva läsa. Hoppas det funkar bättre för er och att det är driven det är fel på och inget annat.

Mvh
/Fredrik

Är det din HD Låda som kronglar eller kan det vara enbart hårddisken. Jag har tänk att köpa den lådan imorgon, blev lite tvekasm. Har det något med intel att göra. Går det att köra under intel eller behöver man något extra?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 16:28
Ursprungligen av Nifo:

Som ni kanske har läst i nya trådar så har jag fått problem med min HDD. Ja..ni kan ju själva läsa. Hoppas det funkar bättre för er och att det är driven det är fel på och inget annat.

Mvh
/Fredrik

Se min postning här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=687310#post687310

  • Medlem
  • 2006-04-18 13:29

Ingen aning. Testade mot annan iBook i butik idag. Samma problem. Gick och fick HDD-lådan utbytt och jag ska snart testa den. De trodde inte det kunde vara fel på disken. Funkar inte detta så erbjöds jag byta till en AluDisc mot tillägg (antar jag).

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-18 13:34

Nej - Det fungerar INTE =(

Provade nu att överföra lite filmer till HDD'n vilket gick bra (såklart). Satt den datorn sen i vila, lät HDD'n varva ner och startade upp alltihop igen. Provade att accessa filerna men får felkod -600 i Qucktime. Mer vanligt är att filerna ej ens får en chans att laddas.

Dynga! Nu sumpar jag den här driven och köper den andra (tror jag).
På PC'n funkar det bra sade jag va? Såg att DELL hade bra pris på sina bärbara nu... **

**mmm..då var vi där igen...krångel med mac. Jag har ju snudd på bara haft krångel med mina Macar. Sen om det är HDD'n som inte följer nån standard (ehm...), det låter jag vara osagt. Men som sagt - funkar prima i Win XP!

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-18 14:23
Ursprungligen av Nifo:

Nej - Det fungerar INTE =(

Provade nu att överföra lite filmer till HDD'n vilket gick bra (såklart). Satt den datorn sen i vila, lät HDD'n varva ner och startade upp alltihop igen. Provade att accessa filerna men får felkod -600 i Qucktime. Mer vanligt är att filerna ej ens får en chans att laddas.

Dynga! Nu sumpar jag den här driven och köper den andra (tror jag).
På PC'n funkar det bra sade jag va? Såg att DELL hade bra pris på sina bärbara nu... **

**mmm..då var vi där igen...krångel med mac. Jag har ju snudd på bara haft krångel med mina Macar. Sen om det är HDD'n som inte följer nån standard (ehm...), det låter jag vara osagt. Men som sagt - funkar prima i Win XP!

/Fredrik

Tack för svaret.
Med andra ord så är det inget att rekomendera till mac (lådan)?

  • Medlem
  • 2006-04-18 15:00

Precis! =/

/Fredrik

Jag köpte en sådan här låda till en HD jag hade över.
Bara använt till backup men fungerar fint för det ändamålet.

http://www.pixmania.com/se/se/85590/art/pixmania/extern-lagringsenhet-for.html

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-19 11:31
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag köpte en sådan här låda till en HD jag hade över.
Bara använt till backup men fungerar fint för det ändamålet.

http://www.pixmania.com/se/se/85590/art/pixmania/extern-lagringsenhet-for.html

Fungerar din låda bra? Är den tyst? Jag har blivit lite förvirrad, behöver en bra och tyst låda som jag kan ha operativsystemet på.

  • Medlem
  • 2006-04-18 21:13

Det bidde en AluDisc från ONE Technology istället. Men vet ni hur den går kring problemet - den går inte ner i vila. Antagligen samma lösning på alla externa hårddiskar som kommer i "kit". Rätta mig om jag har fel där. Men men..lade till ca 200 och tog denna istället. Känns mer seriöst.

/Fredrik

Det sitter en liten fläkt i den lådan, så den är inte helt tyst. Möjligt att man koppla ifrån fläkten, men frågan är vad som händer med driftssäkerheten.
Kanske MacMini-driven fr Cupertino.se kan vara ett alternativ (den har också fläkt, men värmestyrd), ellers om du kan hitta en speedmania-disk med 120 mm fläkt (minns ej namnet Ultracool el nåt), det tror jag var en riktigt robust och ganska tyst låda. Maila cupertino och fråga.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-20 00:40
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Det sitter en liten fläkt i den lådan, så den är inte helt tyst. Möjligt att man koppla ifrån fläkten, men frågan är vad som händer med driftssäkerheten.
Kanske MacMini-driven fr Cupertino.se kan vara ett alternativ (den har också fläkt, men värmestyrd), ellers om du kan hitta en speedmania-disk med 120 mm fläkt (minns ej namnet Ultracool el nåt), det tror jag var en riktigt robust och ganska tyst låda. Maila cupertino och fråga.

Det ser ut att jag får skaffa mig en sådan. Huvudsaken är att den e tyst (som mac mini) samt att man kan ha den som startskiva eftersom jag har en snabbare hårddisk som behöver just en låda.

  • Medlem
  • 2006-04-19 12:09

Nej...i min nya låda sitter ingen fläkt, men du pekade nog på Pixmanias dito?
Tja...den jag har nu fungerar fint. Men till skillnad från den andra som inte kunde komma tillbaks ifrån viloläge, så går den här inte alls i viloläge.

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-19 12:10

Jag har två st sådana hdd lådor som i pixmania länken, och har dom kopplade till min mini som för övrigt rullar som server och dom har gått som klockor i snart ett år.
Fläktarna låter i stort sett inget så jag kan mycket väl rekommendera dom lådorna.
Tillägg: Mina diskar går ner i viloläge utan problem, och snurrar upp igen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-19 13:36
Ursprungligen av nubbe:

Jag har två st sådana hdd lådor som i pixmania länken, och har dom kopplade till min mini som för övrigt rullar som server och dom har gått som klockor i snart ett år.
Fläktarna låter i stort sett inget så jag kan mycket väl rekommendera dom lådorna.
Tillägg: Mina diskar går ner i viloläge utan problem, och snurrar upp igen.

Fungerar de lika bra till intelmacarna? Har en mac mini intel, vill använda FW HD som startskiva. Något att rekomendera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-19 15:22

Ser ingen anledning till att de skulle fungera sämre med intel mac än ppc mac, dock äger jag ingen intel mac så jag kan inte lova något. Men rimligtvis borde det inte vara något skillnad.

  • Medlem
  • 2006-04-19 15:55

Underligt detta. AluDisc är väl ändå rätt känt i macvärlden? Varför går de inte i vila då?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-20 14:20

Så här är det tydligen: Bara de enheter som får ström genom bussmatning går ner i vila. Så fick vi löst det - eller? (den förra gick ju i vila, och den var inte matad via porten?)

Kan inte nån reda ut detta en gång för alla?

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-20 15:24

Jag har inga av mina firewire diskar på bussmatning utan båda två har egna ström anslutningar, mina diskar ligger kedjade efter varandra till minin.
Har aldrig haft några problem med strömsparläget på diskarna och ja, jag har det igång.
Att du har problem med strömsparning och din externa disk kanske beror på att din enhet enbart hanterar strömspar lägen när enheten går på bussmatning.. men det är enbart en gissning, försökt få någon kontakt med tillverkaren av chassit?

  • Medlem
  • 2006-04-20 18:33
Ursprungligen av nubbe:

Jag har inga av mina firewire diskar på bussmatning utan båda två har egna ström anslutningar, mina diskar ligger kedjade efter varandra till minin.
Har aldrig haft några problem med strömsparläget på diskarna och ja, jag har det igång.
Att du har problem med strömsparning och din externa disk kanske beror på att din enhet enbart hanterar strömspar lägen när enheten går på bussmatning.. men det är enbart en gissning, försökt få någon kontakt med tillverkaren av chassit?

japp, de var dem som gav mig informationen.

/Fredde

1
Bevaka tråden