Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, min Imac startar inte!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 11:13

Skulle behöva lite konstruktiva förslag på hur jag ska gå till väga / vad som kan vara fel.
Har en Imac G5 som är ca 10 månader gammal, använder OS 10.4.

Problemen uppkom igår, då jag kom hem efter att ha varit borta från datorn i 2 veckor. Under tiden har den stått igång. Jag uppdaterade Ipod Updater, surfade lite och behövde därefter starta om datorn för att Ipod Updater skulle kunna uppdateras.

När datorn håller på att startas upp kommer först ljudet, därefter visas äpplet på grå bakgrund men det händer ingenting mer. Efter 4-5 min börjar den bröla som tusan. Låter som det är hdn som jobbar, alt en fläkt.

Det ironiska i det hela är att jag, igår, precis skulle påbörja min backup av mina bilder:(

Tacksam för hjälpsamma svar!

MVH
Henrik Petersson

om den aldrig har brölat förut så är det inget bra tecken ... du gjorde möjligvist inte den senaste 10.4.6 uppdateringen med ny Firmwire ??? kan ha fuk* up systemet ... alternativt så kan det ha blivit någon överspäning i elnätet och förstört något när du var borta ... eller så kan det vara något med uppdateringen ..

Du kan pröva att tvångsstarta OS X ... jag TROR det är att man håller nere "Shift" när den startar ... eller så var det X ... googla på nätet så hittar du mer info om olika startkomandon ... kanske hjälper ...

Apple - its great .. when it works ..

Hejsan..
Prova att återställa alla Mac OSX alla standardinställnigar. Så sum ljudvolym skärm inställnigar osv.
Det gör du genom att hålla in kommando-alt-p-r vid start, och släpp inte förräns du har hört tre stycken "mac start ljud"
tänk på att vid andra gången du hör det så återställs bluetoothinställnigarna, så har du bara bluettothtgb så skaffa ett trådbunden, annars är det illa ute

mvh Alexander

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 20:58

Inget av ovanstående fungerar...har nu testat att starta upp via skiva och använda skivverktyg för att reparera hdn. Inte heller det fungerar. Får upp "Ett fel har inträffat".

Det är så crap om hdn är kass, har mycket värdefullt på den och jag var som sagt i full gång att göra säkerhetskopior igår när den fungerade, innan jag startade om den.

Någon som har fler tips:/? Börjar bli lite desperat här nu..

Jag har haft precis samma problem med min iMac (köpte den ny i augusti). Fick modekortet utbytt några gånger innan de gav upp och gav mig en ny intel iMac. De trodde de var något statisk laddning mellan bakstycket och någon komponent (nätverksaggregatet??).
Jag löste det provosoriskt genom att slänga in en sån där påse man får när man tex köper en ny hårddisk mellan bakstycket och resten av datorn.
När min var paj kunde jag fortfarande starta den i Firewire-läge och "rädda" mina dokument.

Skrev visst samtidigt =D Har du en polare som har mac så testa med firewire-läge för att bli lite lugnare..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 00:22

Tackar för alla tipsen! Ska se om jag kan få någon rätsida på problemet.

Någon som vet numret till någon mac-support dit det inte kostar en förmögenhet att ringa? Så man kan få felet konstaterat iaf.
Hur länge gäller garantin om man köper från AppleStore?

Edit: Kollade villkoren, gäller tydligen 1 år. Så det är lugnt.

Senast redigerat 2006-04-14 00:37

Teckna AppleCare så har du två års garanti och service utöver det första året

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 00:56

Well, är bara en fattig värnpliktig för tillfället. Har således inte råd att teckna AppleCare. Ångrar att jag inte gjorde det från början. Lätt att vara efterklok.

Ursprungligen av heinz_p:

Well, är bara en fattig värnpliktig för tillfället. Har således inte råd att teckna AppleCare. Ångrar att jag inte gjorde det från början. Lätt att vara efterklok.

Du kan teckna Applecare under hela första året, jag väntade till månad 11 på en dator jag köpte.
Vilket jag inte ångrar..

Ta datorn till Macåterförsäljaren, datorn är ju inte ett år ännu.
Du kan ringa Apple också och få ett "casenummer"

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-16 17:14
Ursprungligen av heinz_p:

Well, är bara en fattig värnpliktig för tillfället. Har således inte råd att teckna AppleCare. Ångrar att jag inte gjorde det från början. Lätt att vara efterklok.

Du kan köpa "AppleCare Parts and Labour" 3 års garanti på datorn för en iMac så kostar det €89 = ca 830kr inkl moms (vanlig AppleCare minus telefonsupporten) och kan tecknas fram till din dator är max 51 veckor gammal.
http://www.applekaufen.de/ klicka på AppleCare. (jag köpte själv min AppleCare P&L där)

Det går att köpa i Sverige också via din Apple ÅF, men det är dyrare och marknadsförs inte här än.

"AppleCare Parts and Labour
Das AppleCare Parts & Labour Agreement ist eine günstige Carry-In Lösung für eine Garantieerweiterung auf 36 Monate. Die Garantie ist eine Herstellergarantie, umfasst somit Originalteile, Service und Reparatur durch zertifizierte Apple Techniker und gilt bei den meisten Produkten weltweit, ist übertragbar!"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-16 17:24
Ursprungligen av MikaelF:

Du kan köpa "AppleCare Parts and Labour" 3 års garanti på datorn för en iMac så kostar det €89 = ca 830kr inkl moms (vanlig AppleCare minus telefonsupporten) och kan tecknas fram till din dator är max 51 veckor gammal.
http://www.applekaufen.de/ klicka på AppleCare. (jag köpte själv min AppleCare P&L där)

Årets tips! Tack

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 16:13

Well, allt verkar fungera fint igen. Sitter o skriver från pärlan nu.
Körde en FW-uppstart mot en annan mac och drog över det viktigaste. Därefter körde jag uppstart från CD, formaterade och installerade om OSX.
Mycket märkligt fel jag fick. Nu vet jag iaf hur jag ska göra om/när det händer igen.

Tack för alla nyttiga tips!

MVH
Henrik Petersson

Ursprungligen av heinz_p:

Skulle behöva lite konstruktiva förslag på hur jag ska gå till väga / vad som kan vara fel.
Har en Imac G5 som är ca 10 månader gammal, använder OS 10.4.

Problemen uppkom igår, då jag kom hem efter att ha varit borta från datorn i 2 veckor. Under tiden har den stått igång. Jag uppdaterade Ipod Updater, surfade lite och behövde därefter starta om datorn för att Ipod Updater skulle kunna uppdateras.

När datorn håller på att startas upp kommer först ljudet, därefter visas äpplet på grå bakgrund men det händer ingenting mer. Efter 4-5 min börjar den bröla som tusan. Låter som det är hdn som jobbar, alt en fläkt.

Det ironiska i det hela är att jag, igår, precis skulle påbörja min backup av mina bilder:(

Tacksam för hjälpsamma svar!

MVH
Henrik Petersson

Jag hare xakt samma problem. jag har testat att starta från en extern FW-disk, men då kommer en sån där parkering-förbjuden-skylt upp och fläkten surrar som en galning. Jag har även testat att resetta PRAMet och resette SMU. Det enda jag inte testat är att installera om, men jag är hos mina föräldrar i Strängnäs och tog inte med mig installationsskivorna från Skövde. Finns det nåt annat jag kan göra? hur stor är risken att detta grundar sig i nåt allvarligare fel, så jag borde passa på att utnyttja garantin?

Starta i Single User Mode

Håll ner cmd (äpple) och s-tangenten när du startar datorn.
Vänta tills texten rullat färdigt.
Vid prompten skriver du följande:
fsck -yf och tryck på Retur.
(lägg märke till mellanrummet innan -tecknet.
Får du du OK är det bra, om inte skriv samma sak igen tills du fått OK

Därefter skriver du Reboot och retur, nu bör datorn start upp.

En annan variant är säker start. Håll ner shifttangenten när du startar.
Startar datorn upp, så använd Skivverktyg och kör Reparera Skivbehörighet.

Provade båda och i båda fallen händer samma sak som när jag bara försöker starta upp datorn vanligt, det vill säga, den kommer till den snurrande symbolen och äpplet och efter ett tag börjar den vråla.

Nej, jag är visst dum i huvet idag. Glömde bort att jag kopplade ur tangentbordet tidigare. Provade båda igen och ingen funkar.När jag försökjte med shift-tangenten så stängde den bara av sig när den försökte starta och när jag försökte med det andra fick jag svaret Volume check failed eller nåt i den stilen fyra gånger.

Har du satt i ett minne i datorn själv utöver det som satt i när du köpte den?
Pröva i så fall att plocka ut minnet.

Synd att du inte har din Installationsskiva, du skulle behöva köra Reparera Skiva

Ursprungligen av Pocahontas:

Har du satt i ett minne i datorn själv utöver det som satt i när du köpte den?
Pröva i så fall att plocka ut minnet.

Synd att du inte har din Installationsskiva, du skulle behöva köra Reparera Skiva

Jag ska testa att ta ut minnet.
Jag vet att jag borde ha den och jag ka åka till skövde på lördag och hämta hem den och se om det löser problemet.
Är det minnet blir jag lite sur, för det är redan bytt en gång. Lyckligtvis har jag livstids garanti, men jag har visst aldrig fått ett minne från Macoteket som jag inte behövt byta.

Kanske är värt att notera att det började med att jag inte kunde installera 10.4.7 och sen kunde jag inte starta Safari, så jag reparerade skivbehörigheterna och det funkade fortfarande inte, varken Safari eller att installera 10.4.7. Safari var visst nåt fel med symboler eller nåt. Det var olika fel före och efter jag reparerade behörigheterna, mend et var symboler i båda fallen. Sen startade jag om och den vägrade starta.

1
Bevaka tråden