Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vanlig adapter till PB, APE, Lacie hårddisk i england?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 20:20

ska bo i england ett tag och undrar därför lite om adaptrar till nedstående prylar.

jag har för mig att det inte ska vara några problem, dvs att det går bra att använda en såndär enkel svensk-engelsk liten adapter. Men för säkerhets skull...

Det jag vill kunna använda är: Powerbook G4, Airport Express, extern Lacie d2 hårddisk, och batteriladdare till eos 5D.

Jag har sett adaptrar med eller utan säkring....har det någon betydelse vilken jag använder?

  • Medlem
  • 2006-04-13 20:37

Det är samma ström, bara olika kontakter. Dessutom är de prylar du vill använda gjorda för alla varianter på ström, utom kanske 3-fas 380 V... Man behöver inte ens en adapter. Det räcker med att köra in en skruvmejsel i hålet för jord så atyt de andra hålen öppnar sig. Voila!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-13 20:41

(skit två igen...)

Alltså när jag bodde i england så hände det att jag med hjälp av en penna tryckte in "säkerhets spärren" som finns i de engelska kontakterna för att sedan köra in en svensk kontakt. Funkade kanon. vet inte ifall det kan vara farligt men... ja det funkade för mig. Mitt tips är att skaffa en fördelardosa och en engelsk/svenskadapter. Vips så har du några svenska "hål i väggen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 21:24

å fan! tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 18:37

Man förlorar ju vid ovanstående tips jorden till apparaten, men tycker man det är OK så är väl allt bra. Jag har iof gjort sammaledes men idag skulle jag nog gå via omaket med några adaptrar eller ny kablar à 2.50 st eller vad det kan tänkas bli.

  • Medlem
  • 2006-04-17 18:57
Ursprungligen av Jörgen U:

Man förlorar ju vid ovanstående tips jorden till apparaten, men tycker man det är OK så är väl allt bra. Jag har iof gjort sammaledes men idag skulle jag nog gå via omaket med några adaptrar eller ny kablar à 2.50 st eller vad det kan tänkas bli.

Prylarna som ska användas är ju ojordade. Men säkringsbiten får man inte med en skruvmejsel, det är sant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 18:41

Det kan vara bra att köra via en förgreningsdosa som innehåller säkringar - britterna är förtjusta i att placera säkringar i själva stickkontakterna.

Alla dina prylar har väl avtagbara sladdar med 2 eller 3pols kontakter. Lacie har ju en kabel som sitter fast i nätaggregatet, denna har en 5 polik kontakt som ansluts till disken. Sedan har nätagregatet en 2 poligkontakt för vilken nätsladd som helst EU, UK eller US. UK sladdar kan du köpa i vilken radiohandel etc som helst i UK kostar knappast mer än vad adaptrarna kostar

  • Medlem
  • 2006-04-20 13:47

Ofta följer det dessutom med en kabel för brittiska uttag i paket som säljs i Europa, när jag tänker efter. Kolla lådan.

1
Bevaka tråden