Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilagor med åäö får konstiga filnamn i PC

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

När jag skickar bilagor till PC med filnamn som innehåller å, ä eller ö så får filen ett konstigt namn. Det innebär att PC-mottagaren ej kan öppna bilagan utan att spara om den (vilket många PC-ägare inte accepterar/klarar/förstår).

Jag använder Mail och bilagorna är dokument från Word (Office 2004).
Jag kör OS 10. 4. 6.

Är det någon här som vet hur man fixar detta?

Jag har kryssat i "Skicka alltid Windows-kompatibla bilagor" i Mail.

Svara gärna till mikael[@]maridea.com

/Justerat mail adress//
Mod

Senast redigerat 2009-01-15 11:45
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-13 13:46

Vetet 17 varför.
Men zippa gärna bilagorna, så kanske det funkar bättre.
Och ett tips: Skriver du din epostadress i klartext som du gjort, så hittas den av spambots och du får en hel massa extra spam.

Detta är åtgärdat i 10.5.6

/kvapil

Ursprungsinlägget är från 2006. Jag har kört Mac sen hösten 2006 och har aldrig haft detta problem, inte någonsin! Jag utväxlar filer dagligen mellan mig och Windows-användare och ofta har dokumenten åäö i namnen. Jag har inställt på skicka Windows-kompatibla bilagor + ren text (alltså inte HTML).
Det är ISO-kodningen som har ställt till det, att Mail blandar ISO 1 och UTF8 vilket inte Outlook och Hotmail klarar av (fast det ingår i standarden att blanda textkodning). Kör man ren text så blandar inte Mail kodningen och då kan Outlook och Hotmail läsa detta enklare. Köra med HTLM-mail fungerar utmärkt mot Yahoo och andra e-post tjänster än Microsofts egna, så problemet ligger hos Microsoft.

Det problem som Mail i Leopard har haft, har varit ett annat problem än detta som är relaterad till textkodningen. Det problem Leopard har haft, är att ändelsen har fått en extra bokstav eller att en bokstav i ändelsen har ändrats.

Det problem som den här tråden handlar om är att filnamnet överlag ser "konstigt" ut, vilket beror på att åäö ersätts med andra tecken, och det handlar om teckenkodning (ISO Latin 1 eller UTF8).

1
Bevaka tråden