Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externdisk, Ethernet + FireWire

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tittar på extern hårddisk för att kunna lagra alla mina bilder på

Då jag inte har hårddisken kopplad till bärbara datorn så är min tanke att jag skall kunna nå
den genom Internet eller LAN.
men mitt största problem är att jag absolut inte hittar någon hårddisk som
har Ethernet och Firewire interface, allt jag hittar är Ethernet och USB2.

Det luktar mycket skumt, det finns massor av externa hårddiskar som klarar av
Firewire, men sen när Ethernet kommer in i bilden då försvinner Firewire

Klart priset kanske går upp när man talar om Firewire men de är det värt

Känner ni till någon extern hårddisk eller kabinett som kör Ethernet och Firewire?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 14:10

Är också intresserad av FW / ethernet kombinationen men har inte lyckats hitta någon. Posta gärna ett inlägg om du hittar någon.

MVH
Fab

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 14:46

De flesta ethernet-diskar kör linuxfilsystem såsom ext3 eller reiserfs och kan därmed inte läsas direkt i os x, så då är det ganska meningslöst att ha firewire ändå... Det fanns en plugin som funkade med 10.3 för att läsa ext3-diskar men den har inte uppdaterats för 10.4...

Den nyaste firmwaren till Linksys NSLU2 (där man använder externa USB-diskar) klarar däremot FAT32, så till den kan du använda en USB2/FW kombodisk och köra FAT32 som ju även kan användas i macen!

Ursprungligen av asker:

De flesta ethernet-diskar kör linuxfilsystem såsom ext3 eller reiserfs och kan därmed inte läsas direkt i os x, så då är det ganska meningslöst att ha firewire ändå... Det fanns en plugin som funkade med 10.3 för att läsa ext3-diskar men den har inte uppdaterats för 10.4...

Den nyaste firmwaren till Linksys NSLU2 (där man använder externa USB-diskar) klarar däremot FAT32, så till den kan du använda en USB2/FW kombodisk och köra FAT32 som ju även kan användas i macen!

Du verkar ändå rätt kunnig på det här, alltså är USB2 är filsystemoberoende för att fungera mot klienten? medans firewire är mer som en direktanslutning från hårddisken till datorn

Både firewire och usb 2 är filsystemsoberoende. Det enda chassina (njae, kretsarna i chassina) egentligen gör är att konvertera usb>ide eller fw>ide. Kretsarna har ingen aning om vad de överför, så man kan använda vilket filsystem man vill.

Firewire är alltså inte en direktanslutning.

Ursprungligen av irrelogical:

Både firewire och usb 2 är filsystemsoberoende. Det enda chassina (njae, kretsarna i chassina) egentligen gör är att konvertera usb>ide eller fw>ide. Kretsarna har ingen aning om vad de överför, så man kan använda vilket filsystem man vill.

Firewire är alltså inte en direktanslutning.

Okay, så långt har jag förståt.
I så fall måste det ligga något OS (Firmware) i USB2/Ethernet diskarna.
om vi nu tar en USB2/Ethernet disk, och kopplar den över USB2 kommer den att visas som en Masstorage disk eller? och i såfall vad visas det att den kör något filsystem, för ens operativsystem på datorn måste ju förstå filsystemet, och i detta fall då de flesta diskarna kör EXT3 så måste någon konventering ske och hur visas det då.

Ethernetanslutningen är inte svår att förstå. Där agerar bara disken (chassit) som en SMB-server med utdelningar eller som FTPserver

De diskarna där det finns både usb2 och ethernet så lagras det hela med i det filsystemet man har formaterat den i. Diskar med endast ethernet kan lagra med "vilket filsystem som helst", eftersom datorn inte behöver kunna läsa direkt från disken, utan bara överföringsprotokollet (smb, ftp, nfs, osv...).

Kopplar man in den direkt till datorn så kommer det upp som en vanlig usb-disk, ja.

Sen så använder inte alla lösningar EXT3 eller liknande. Min router klarar av att dela ut smb t ex.

1
Bevaka tråden