Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppstickaren Chimera i ny version

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flitiga besökare på Chimeras ftpserver vet redan om det. Chimera, webbläsaren som gett oss Macanvändare nytt hopp, har nämligen nått version 0.5.

Vad som är nytt har ännu inte offentliggjorts, men enligt amerikanska MacNN har stabiliteten under v10.2 förbättrats, samt också Flash-prestandan.

Ladda hem Chimera 0.5 här.

Läs mer om Chimera.

[ 06 September 2002, 13:14: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Intressant! Själv har jag använt mig av Mozilla. Skall bli intressant att testa nya Chimera. Men vad är det egentligen som skiljer sig mellan dessa två browsers? Vilken är snabbast enligt era uppfattningar?

//Sebastian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-05 13:25

Mycket snabbare browser än Chimera finns inte. Den är ju avskalad från annat krafs som e-postklienter, HTML-verktyg etc. Det som har varit problem tidigare har ju varit att den vill bryta ner lite okontrollerat ibland. Ska bli intressant att se om denna är mer stabil.

Annars gillar jag Mozilla också..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 22:44

MEN och det är ett stort men, jag kan fortfarande inte använda Äpple + vänster/höger pil till att navigera fram och tillbaka mellan sidor. Så smidigt och så inte där i Navigator 0.5...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Mycket snabbare browser än Chimera finns inte. Den är ju avskalad från annat krafs som e-postklienter, HTML-verktyg etc. Det som har varit problem tidigare har ju varit att den vill bryta ner lite okontrollerat ibland. Ska bli intressant att se om denna är mer stabil.

Annars gillar jag Mozilla också..

Jeez.. Chimera 0.5 är riktigt riktigt snabbt.

Nu är den helt klar 1:a hos mig.

[ 06 September 2002, 01:15: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Intressant! Själv har jag använt mig av Mozilla. Skall bli intressant att testa nya Chimera. Men vad är det egentligen som skiljer sig mellan dessa två browsers? Vilken är snabbast enligt era uppfattningar?

//Sebastian

Båda använder sig av samma renderingsmotor, Gecko, som man också hittar i Netscape Communicator. Men till skillnad från Mozilla och Netscape som är carboniserade versioner så är Chimera (eller Navigator som programmet egentligen heter) programmerat i Cocoa med alla finesser som hör dit. Förvänta er stöd för services, stöd för transparens och annat smått och gott i den slutgiltiga versionen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Förvänta er stöd för services, stöd för transparens och annat smått och gott i den slutgiltiga versionen.

Sånt som kommer slöa ner chimera duktigt med andra ord

bra är väl om dom håller de så lätt som möjligt

Jag är själv ingen programmerare men är inte dessa funktioner redan inbyggda i cocoa? Allt man behöver göra är att sätta en hake vid "services" så är det aktiverat?
Och jag har förstått det så att services är en egen applikation i OS X, inte en del av varje enskilt program.

Annars skulle ju varje utvecklare vara tvungen till att lägga till dessa funktioner manuellt, vilket skulle betyda att om du har 20 program med services-stöd så har du 20 "service.app" så att säga i ditt system, vilket jag tycker låter ologiskt.

Någon som kan ge klarhet i denna fråga?

Läkare? Nä, jag är rörmokare...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
MEN och det är ett stort men, jag kan fortfarande inte använda Äpple + vänster/höger pil till att navigera fram och tillbaka mellan sidor. Så smidigt och så inte där i Navigator 0.5...

Joho du! Chimera har också kortkommandon för att gå framåt och bakåt, men de är lite USA-normativa... Kommandot för att gå bakåt resp framåt är cmd-[ och cmd-] - på svenska blir det cmd-alt-8 resp cmd-alt-9!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 12:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
MEN och det är ett stort men, jag kan fortfarande inte använda Äpple + vänster/höger pil till att navigera fram och tillbaka mellan sidor. Så smidigt och så inte där i Navigator 0.5...

Joho du! Chimera har också kortkommandon för att gå framåt och bakåt, men de är lite USA-normativa... Kommandot för att gå bakåt resp framåt är cmd-[ och cmd-] - på svenska blir det cmd-alt-8 resp cmd-alt-9!

Där ser man, böjer mig för expertisen. Men...cmd-alt -8/9...hur tänkte de där?
Varför inte behålla pilarna som i tidigare versioner?

På amerikanskt tangentbord är det mer logiskt, eftersom ´[´ och ´]´ ligger på egna tangenter. Prova att växla till amerikansk layout - då ligger de på Å- resp. trema-tangenten! Tanken är väl att man inte ska behöva flytta fingrarna så långt från den alfanumeriska knappsatsen och det är ju inte helt fel tänkt, men det vore kul om man kunde anpassa kortkommandona själv. Men nu har jag vant mig så mycket vid Chimera att jag i stället försöker med cmd-alt-8 i Mozilla också...

Apropå trema förresten - är det bara jag som märkt att diakritiska tecken i Chimera inte går att skriva in i formulärfält? E med accent går t.ex. inte för mig, så det blir att skriva ´ide´ i stället, och det är ju inte rätt... så länge man inte skriver om björnars vintersovplatser, det vill säga

Hm... idè

Eller menar du andra sorts fält?

/chimera 0.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 16:53

Jag får det bara att fungera med amerikansk layout...
Igen förklara vilka knappar man använder med svensk layout. Gärna 3-års nivå för det är någonting jag missar.

En annnan bugg är att om du kopierar en text med ÅÄÖ så blir det skräptecken..

Kör ni 0.5? Jag har varken "´-problemet" eller "ÅÄÖ-problemet" i min version?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-09-07 10:56

Jag har heller inte "é"-problem eller "kopiera-ÅÄÖ"- problem i 0.5.

Däremot så "hänger" det sig när man skriver in ´-tecken tills man matat in ett tecken som kan använda accenter.
(Pröva genom att skriva ´ och sedan trycka "backsteg". Ingenting händer. Tryck sedan e så får du ett é-tecken. Tryck "backsteg" igen och é-tecknet försvinner. Det verkar som om pgm:et väntar på att man fyller i ett "korrekt" tecken efter att man skrivit en accent. Mellanslag fungerar på andra försöket. Backsteg fungerar aldrig efter accent. Gick detta att förstå?)

Förutom denna lilla petitess så är den den nya version av Chimera/Navigator mycket bra!
Den funkar hur bra som helst!
(Prövade 0.4 tidigare, men det var inget vidare.)

Kom en ny "build" idag finns att hämta här!

Testa denna då :

Chimera Knight

Laddar ner den senaste builden av Chimera ( kommer varje natt nästan ) helt automatisk, supersmidig app

/ D

Testar Chimera för fullt än så länge och än så länge fortfarande "WOW" men....ikonerna! Ikonerna!!!
De är ju gravugliga!

Gabit....åäö

  • Medlem
  • 2002-09-11 15:37

ändra typsnitt i preference verkar var buggig..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Testa denna då :

Chimera Knight

Laddar ner den senaste builden av Chimera ( kommer varje natt nästan ) helt automatisk, supersmidig app

/ D

Men du...jag laddade hem applikationen och när den öppnades fick jag bara en massa script errors

Vad har jag gjort för fel, hmmmm?

Gambit

Laddade hem den dära Knight och det blev bara en massa bekymmer. Buggigt som fasiken, tycker jag.
Även Navigator har en del buggar och den värsta såg jag igår när jag skulle stänga av datorn, den ville inte gå och lägga sig, lixom.
Men...fixas dessa buggar är Chimera-Navigator absolut den bästa browsern jag haft!

Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 15:55

Hur är det att bygga sidor för denna? Nån som provat? Layers, CSS och så?

/kajjan

Chimera använder sig av samma motor som Mozilla, d.v.s. den följer standarderna så bra att man blir rent lycklig! Det är alltså inte någon skillnad mot för hur Mozilla visar sidor, annat än kantutjämning av text och hur knappar/menyer ser ut.

Ahh... tankade just hem senaste builden av Chimera, och jag kan äntligen skriva é! *nöjd*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 19:33

Hade gett upp hoppet om att Äpple + vänster/höger pil
skulle börja fungera. Men i senaste nightversionen fungerar det igen! Plus att Navigator börjat fungera med Nordea igen! Yee-ha!

Oj, vilket lyft! Chimera är #1 för mig.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 20:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Hade gett upp hoppet om att Äpple + vänster/höger pil
skulle börja fungera...

Nu lirar också äntligen "back"-knappen på M$-råttan!

Samma här

Nu kunde jag koppla tangentkombinationen till sidoknappen på logitech dual optical råttan

Som sagt :

"Fix bug 160556. Implement various navigation commands here, so that we can map them to back and forward."

1
Bevaka tråden