Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Imac 20" - ljudproblem i hörlurarna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-07 22:29

Nu när jag haft min nya iMac i en vecka och jag tänkte se en film och hela familjen gått o lagt sig så satte jag på mig hörlurar... då upptäcker jag att när jag inte har på någon applikation som avger sig ljud, (iTunes,QT osv) så är det ett missljud i hörlurarna..typ tjuter o sprakar, är det normalt eller är det någon annan som har detta problem. eller är det fel på min dator. Känns faktiskt ganska tråkigt när man slantat upp närmare 18 papp för en dator också upptäcker man detta. Är det någon som har nån lösning på problemet eller är det bara returnera burken ????

Har du testat med ett annat par hörlurar?

  • Medlem
  • 2006-04-12 18:56

samma här…

Ursprungligen av Nadal:

Nu när jag haft min nya iMac i en vecka och jag tänkte se en film och hela familjen gått o lagt sig så satte jag på mig hörlurar... då upptäcker jag att när jag inte har på någon applikation som avger sig ljud, (iTunes,QT osv) så är det ett missljud i hörlurarna..typ tjuter o sprakar, är det normalt eller är det någon annan som har detta problem. eller är det fel på min dator. Känns faktiskt ganska tråkigt när man slantat upp närmare 18 papp för en dator också upptäcker man detta. Är det någon som har nån lösning på problemet eller är det bara returnera burken ????

Tack - att du tog upp det!!!!!! Samma för mig. Min iMac Intel Dual Core - lämnar inte heller ljud ifrån sig via hörlurar! (grrrrr)

Den optiska ger mig ljud i en kanal - men inte den "riktiga".

Vad ÄR det för fel!?!?!?

(har testat att installera om system) Detta bara måste lösas!!

  • Medlem
  • 2006-04-16 13:50

ni verkar ha två olika problem? en som får missljud, en som inte får ljud alls? får man inte ljud alls känns det nog som något är fel? missljudet däremot, undrar om det är samma som jag har.. typ höga frekvenser som typ "tjuter" väldigt svagt men ändå så man hör det tydligt.. det jag har på min reagerar på när jag rör musen också.. det piper mer/olika beroende på hur mycket jag rör musen..

i mitt fall tror jag faktiskt det beror på att jag har datorn kopplad på ett ojordat vägguttag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 19:42
Ursprungligen av kenny:

undrar om det är samma som jag har.. typ höga frekvenser som typ "tjuter" väldigt svagt men ändå så man hör det tydligt.. det jag har på min reagerar på när jag rör musen också.. det piper mer/olika beroende på hur mycket jag rör musen..

i mitt fall tror jag faktiskt det beror på att jag har datorn kopplad på ett ojordat vägguttag.

Har precis samma fel! Jag har iofs inte heller kopplad datorn till ett jordat uttag, men det har ju inte vart ett problem för mina tidigare datorer...men jag ska pröva om det blir skillnad i ett jordat uttag (har inte jordade på mitt rum )

Annars får jag fan ta och snacka med Appru...detaljer är viktiga

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-16 20:37

Funkar utmärkt att lyssna på musik på morgnarna här lurar med en sjusovare till sambo på andra sidan väggen om datorn

  • Medlem
  • 2006-04-16 22:08

Hej igen,
kanske följande kan ge oss svaret. Om jag fattar det rätt så är det en speciell "adapter" som behövs för ett antal hundralappar. (billigt Apple anser jag - skicka med…)

" Reader Replies on Intel CPU iMac Audio: (most recent first)

Audio Output Jack Compatibility
Most reports here commented on optical audio cables, advanced features, surround sound, etc. - a reader recently wrote on problems using analog speaker/headphone connectors.

(3/10/2006)
"I just checked with 3 new iMacs (20in and 17in). You cannot insert the 3.5mm audio jack in the audio port of the iMac. I tried 3 different jacks to no avail.This results in not being able to use external speakers or headsets. Funny this has not come up before.
-Paolo Z."
I've not seen a new Intel CPU iMac yet but the Apple iMac specs page notes a "Headphone/optical digital audio output" and I checked Apple's iMac support page and downloaded the iMac (early 2006) User Manual (PDF). Page 55 covers connecting audio devices and says:

" Using Audio Devices
Your iMac comes with built-in stereo speakers, a combination headphone out/optical audio out port, and an analog audio line-in port.
Headphone Out/Optical Audio Out Port
Connect a pair of headphones to the combination headphone out/optical audio out port and listen to music without disturbing anyone around you. You can also connect your iMac to an AV receiver using an optical audio cable with a miniplug."

Apple's 'Mac 101' page on connecting audio devices mentions a std 1/8in stereo mini plug. (Although 3.5mm is larger (appx. 0.138 inches) than 1/8in (.125), I mic'd a jack here and it measured .135.) I also wrote a reader with an Intel iMac to ask about this and he replied:"

på adress

http://www.xlr8yourmac.com/audio/Intel_CPU_iMac_Audio.html

och

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1763198#1763198

" It only happens with line-out connected devices. Built-in speakers have no issues. I'd say it looks like some audio driver problem instead a hardware one."

här kan man köpa dem…

http://www.monstercable.com/computer/productPageComputer.asp?pin=2809

Har jag uppfattat saken rätt????

1
Bevaka tråden