Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN på jobbet - "krig" mot it-snubben

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 12:08

Tjena, på mitt jobb gillar uppenbarligen inte it-killen att jag har msn, så vi har ett krig i det tysta där han nu återigen har övertaget tyvärr, så jag behöver råd.

Jag började med att försöka koppla upp mig med "vanliga" msn vilket ej funkade, så jag fick höra talas om MSN Webmessenger vilket jag körde och det funkade. Dock är det ej helt pålitligt så jag letade vidare och hittade aMSN vilket jag till slut fick att funka (till min stora förvåning faktiskt) genom att under "Connections" klicka i Connect using HTTP method (uses HTTP protocol over port 80).
Så jag har gladeligen kört med aMSN fram till i måndags då jag skulle logga in som vanligt och då får till svar att jag har wrong user name or password...vilket jag naturligtvis inte har. Så min fråga är; har han på nåt sätt lyckats kryptera mina uppgifter så de inte kommer fram rätt till msn-servern? Finns det något sätt jag kan frångå detta?

Jag har testat med vanliga MSN för Mac och Admium utan att få kontakt öht så det kände som aMSN var mitt enda hopp. Jag får köra Webmessenger så länge men är som sagt inte så förtjust i den.
Alla goda råd mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-04-12 12:13

Du kan ju använda en HTTP-proxy med aMSN, borde funka bra för dig. Tänk bara på att inte ta någon random rysk proxy, tråkigt om någon nallar dina uppgifter. Kanske sätta upp en http-proxy hemma?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 13:04

Don't blame the IT guy!

Fungerar inte längre för mig heller med aMSN!
Har något med MS och SSL att göra, eller hur det nu var!

Läs mer själv på aMSN Mac forum.

http://forums.cocoaforge.com/viewforum.php?f=14

Ursprungligen av JLJ27:

Tjena, på mitt jobb gillar uppenbarligen inte it-killen att jag har msn, så vi har ett krig i det tysta där han nu återigen har övertaget tyvärr, så jag behöver råd.

Jag började med att försöka koppla upp mig med "vanliga" msn vilket ej funkade, så jag fick höra talas om MSN Webmessenger vilket jag körde och det funkade. Dock är det ej helt pålitligt så jag letade vidare och hittade aMSN vilket jag till slut fick att funka (till min stora förvåning faktiskt) genom att under "Connections" klicka i Connect using HTTP method (uses HTTP protocol over port 80).
Så jag har gladeligen kört med aMSN fram till i måndags då jag skulle logga in som vanligt och då får till svar att jag har wrong user name or password...vilket jag naturligtvis inte har. Så min fråga är; har han på nåt sätt lyckats kryptera mina uppgifter så de inte kommer fram rätt till msn-servern? Finns det något sätt jag kan frångå detta?

Jag har testat med vanliga MSN för Mac och Admium utan att få kontakt öht så det kände som aMSN var mitt enda hopp. Jag får köra Webmessenger så länge men är som sagt inte så förtjust i den.
Alla goda råd mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 13:23
Ursprungligen av Ola Hansen:

Don't blame the IT guy!

Fungerar inte längre för mig heller med aMSN!
Har något med MS och SSL att göra, eller hur det nu var!

Läs mer själv på aMSN Mac forum.

http://forums.cocoaforge.com/viewforum.php?f=14

Där ser man...då har jag anklagat vår it-kille utan att ha grund för det tydligen. Får väl hämta honom en kopp kaffe vid tillfälle, även om han aldrig får veta varför.

Läste lite på länken dock men fick inte riktigt kläm på om felet var för alltid eller tillfälligt.

Tur att jag är "IT-killen" på mitt jobb och tillåter mig själv (och eleverna) att använda MSN.

Det finns en helt annan fråga också i det hela.
Varför får du inte använda MSN på jobbet? Det kan finnas regler som säger att du inte får använda det. Jag har varit på ställen där det är förbjudet och risk för avsked om man bryter mot regler som att inte använda MSN och liknande tjänster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 13:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns en helt annan fråga också i det hela.
Varför får du inte använda MSN på jobbet? Det kan finnas regler som säger att du inte får använda det. Jag har varit på ställen där det är förbjudet och risk för avsked om man bryter mot regler som att inte använda MSN och liknande tjänster.

Det är en frågeställning som isf kan diskuteras i en annan tråd och inget som är relevant i den här tråden. Mitt problem isf liksom

Jag hittade något på länken från Ola Hansen och laddade ned det (http://amsn.sourceforge.net/amsn_cvs.tar.gz) men det var inget jag blev klokare direkt av. Jag är alltså inte programmerartypen och begriper mig inte på sånt där...hoppades att det kunde vara en nyare version av aMSN men icke.

Jag får inte använda iChat längre, för it-killen säger att "då draor du baora in en massa veirus å trojanår i alla Malmes dateorår"

Vet inte vad jag ska säga. Jag bara: "Men jag kör ju iChat på MacOSX"
Han bara "Malme staud steödår äntä Macken"

Jag bara lägger på. [suck!] Mitt jobb har blivit mycket krångligare nu, då jag inte kan sitta och diskutera och visa ändringar/foto etc med mina leverantörer (fotograf/tecknare etc)

Ursprungligen av sjovall:

Jag får inte använda iChat längre, för it-killen säger att "då draor du baora in en massa veirus å trojanår i alla Malmes dateorår"

Det där är ju bara ren och skär inkompetens från IT-killens sida. Jag skulle ta ärendet ytterliggare en nivå upp i chefsledet och redogöra varför Ichat är ett väl fungerande verktyg i arbetet och att IT-teknikern bara är arbetsskygg och har extremt dålig koll.

För de som inte får någon MSN-mjukvara eller annat IM-program att funka, testa meebo.com. Kan liknas med en multichatklient för webben. Det finns givetvis nackdelar jämfört med de mjukvaror som finns, men det är iaf ett steg på vägen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-12 20:15

Jag tycker det är helt rätt att förbjuda MSN på jobbet. Varför skulle det vara ok att sitta och chatta på arbetstid? Om det är jobbrelaterat kan jag gå med på det, men det hör nog till undantagen.
På mitt jobb är det t.o.m förbjudet att surfa om det inte har med jobbet att göra. Säg att det var fritt fram för alla kommun- landstings- och statsanställda att göra det, hur mycket skulle det inte kosta oss? Omvandla tiden i pengar, och omvandla pengarna i effektivitet som så många efterlyser i den offentliga sektorn. Jag gjorde en nätt uträkning på vad det skulle kosta om alla anställda i min kommun skulle surfa 2 timmar om dagen......937.000:-/dag!!!! Siffran svindlar om jag tar fram vad det kostar på ett år.

Ursprungligen av Picasso:

Jag tycker det är helt rätt att förbjuda MSN på jobbet. Varför skulle det vara ok att sitta och chatta på arbetstid? Om det är jobbrelaterat kan jag gå med på det, men det hör nog till undantagen.
På mitt jobb är det t.o.m förbjudet att surfa om det inte har med jobbet att göra. Säg att det var fritt fram för alla kommun- landstings- och statsanställda att göra det, hur mycket skulle det inte kosta oss? Omvandla tiden i pengar, och omvandla pengarna i effektivitet som så många efterlyser i den offentliga sektorn. Jag gjorde en nätt uträkning på vad det skulle kosta om alla anställda i min kommun skulle surfa 2 timmar om dagen......937.000:-/dag!!!! Siffran svindlar om jag tar fram vad det kostar på ett år.

Jag undrar hur mycket vi har tjänat i tid och pengar på vårt företag sen vi började använda ett IM-system...

Förbjuda IM och surf? Varför inte stänga faxen dra ur teleproppen och sätta gaffatejp över munnen?
Som vanligt gäller frihet under ansvar (som går att styra upp med lite enkla regler).
Sunt bondförnuft! (fn vad jag hatar det utrycket men det håller ibland)

Ursprungligen av Picasso:

Jag tycker det är helt rätt att förbjuda MSN på jobbet. Varför skulle det vara ok att sitta och chatta på arbetstid? Om det är jobbrelaterat kan jag gå med på det, men det hör nog till undantagen.

Hej där. Precis som Baron skriver (vi jobbar med ungefär samma sak i samma stad) så sparade även jag massor av tid och pengar åt min arbetsgivare när jag fick iChatta. I dag måste jag i stället buda, sitta i telefon, eposta, lägga upp filer på ftp som nån annan får gå o hämta etc - i stället för att använda sig av jobba på iChatten, vilket fungerade alldeles lysande för mig och mina kontakter. (Ja det händer såklart en o annan på min kontaktlista vill småprata om nåt onödigt, men är jag upptagen så är jag upptagen och då chattar jag ju inte.)

I övrigt har du absolut en poäng i att det säkert finns massor av slösurf och annat som försinkar arbetet, även jag hamnar i den fällan ibland. Men har du tänkt på att alla de där "micropaus-programmen" nu lyser med sin frånvaro? Folk skapar sina egna micropauser med att kolla privatmejlen ibland t.ex. Och jag är ju på jobbet hela tiden - till skillnad från t ex rökare som försvinner i 8 minuter en gång i timmen. Det är nästan en timme om dagen.

Men grejen här var ju att ingen hade nog i princip något emot om jag satt och chattade bort hela dagarna - nä de tyckte att om just de brandväggssiffrorna var öppna så skulle alla datorer infekteras. Kanske är det så? Kanske är det inte IT-killen som ska skällas på? Kanske är det alla nötter som skickar spelande julkort till varandra hela tiden och klickar på varenda exe-fil som dyker upp jag skall vara arg på? Inte vet jag - jag är ingen tekniker, jag vill bara jobba så effektivt som möjligt.

För övrigt så borde ingen bry sig om HUR jag sköter mitt jobb (alltså om jag pratar privat i telefon etc) utan OM jag gör mitt jobb, dvs levererar det som arbetsgivaren har satt upp som mål för mig. Jag kanske är RUSKIGT snabb på att jobba - OM jag får ventilera huvudet med slösurf då och då. Alla är olika. Att jobbet görs inom avsatt tid är det som är mest intressant.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-13 00:38

Jag tycker du skall ta upp en vettig diskussion med IT-avdelningen eller dess chef. Förnuftiga människor brukar förstå om det är vettigt. Bara förbered dig noggrant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 07:57

Fan vad ni har mördat min tråd...det var inte en etikfråga utan en teknisk sådan

För övrigt är jag med på vad sjovall skriver till 100%. Jag vet vilka krav som ställs på mig på jobbet och de lever jag upp till. Nuff said.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-13 09:55
Ursprungligen av JLJ27:

Fan vad ni har mördat min tråd...det var inte en etikfråga utan en teknisk sådan

För övrigt är jag med på vad sjovall skriver till 100%. Jag vet vilka krav som ställs på mig på jobbet och de lever jag upp till. Nuff said.

Oj då, sorry!
Visst har väl sjövall en poäng i det han skriver, jag säger inte emot. Självklart ska man använda nätet om det gagnar ens arbete och beroende på vad det är för slags jobb man har, det fattar jag väl. Vad jag menar är att om man som jag sitter på en myndighet och är avlönad med skattemedel så är det inte ok att sitta och chatta med kompisar, eller surfa runt för egen räkning. Vi har ögonen på oss från it-enheten också som kan kolla vad vi gör och vilka sidor vi är inne på, senast var det två st som åkte dit för att de porrsurfat på arbetstid.

Nu ska jag inte störa tråden mer!

Ha en kuckelikulig påsk allesammans!

I så fall borde man även förbjuda alla anställda att tala med varandra under arbetstid i ämnen som inte är relaterade till arbetet. Inte heller borde man få tala med vänner, släkt och familj i telefon under arbetstid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-12 21:35
Ursprungligen av Björn Leander:

I så fall borde man även förbjuda alla anställda att tala med varandra under arbetstid i ämnen som inte är relaterade till arbetet. Inte heller borde man få tala med vänner, släkt och familj i telefon under arbetstid.

Ah mäh hallå! Du behöver inte överdriva. Jag står ändå fast vid vad jag skrev, för jag tycker inte det är ok att använda arbetstid till att göra privata saker.

  • Medlem
  • 2006-04-12 20:45

Och i mitt och sjovalls fall skulle det dessutom blir högre räkningar för konsulttjänster och inspirationsseminarier... Jag får och ger hjälp på 99mac och iChat. Netto ligger jag på plus så det skriker.

vem har sagt att man bara utför privata saker över msn?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-12 22:45

Ponera att du sitter som handläggare på kommun, inte fan gör du mycket som är jobbrelaterat på msn iaf!! Jobbar man i den privata sektorn med data eller vad det nu kan vara kan jag förstå vitsen med det (inte helt dock), kontakter och annat som kan vara bra att ha, men det finns ju telefoner också. Det är väl upp till arbetsgivaren att avgöra vad som är ok eller inte, i mitt fall är jag avlönad på skattemedel och jag tycker det vore rent ut sagt oetiskt att använda nätet privat på arbetstid. Likväl som att sitta och fika i 45 min det första jag gör när jag kommer till jobbet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-12 23:00
Ursprungligen av Picasso:

Ponera att du sitter som handläggare på kommun, inte fan gör du mycket som är jobbrelaterat på msn iaf!! Jobbar man i den privata sektorn med data eller vad det nu kan vara kan jag förstå vitsen med det (inte helt dock), kontakter och annat som kan vara bra att ha, men det finns ju telefoner också. Det är väl upp till arbetsgivaren att avgöra vad som är ok eller inte, i mitt fall är jag avlönad på skattemedel och jag tycker det vore rent ut sagt oetiskt att använda nätet privat på arbetstid. Likväl som att sitta och fika i 45 min det första jag gör när jag kommer till jobbet.

Hur är jobbet som kommunhandläggare egentligen? Har alltid undrat!

Ursprungligen av Picasso:

Ponera att du sitter som handläggare på kommun, inte fan gör du mycket som är jobbrelaterat på msn iaf!! Jobbar man i den privata sektorn med data eller vad det nu kan vara kan jag förstå vitsen med det (inte helt dock), kontakter och annat som kan vara bra att ha, men det finns ju telefoner också. Det är väl upp till arbetsgivaren att avgöra vad som är ok eller inte, i mitt fall är jag avlönad på skattemedel och jag tycker det vore rent ut sagt oetiskt att använda nätet privat på arbetstid. Likväl som att sitta och fika i 45 min det första jag gör när jag kommer till jobbet.

vad bitter du låter?

Självklart beror det på vilket jobb man har, jag har ju inte mycket att skylla på om jag som fastighetsskötare chattar iväg en timme per dag. Om man jobbar med datorn så åstadkommer åtminstone jag mycket mer om jag chattar med 4 personer samtidigt än om jag ringer till en. Att prata i telefon och t ex koda är helt uteslutet för mig, jag avundas de som kan göra flera saker samtidigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-12 23:11

-->Babyman
Det beror på var du sitter, vilka arbetsuppgifter du har och i vilken förvaltning. Själv jobbar jag med arbetsmarknadsfrågor och har fullt påställt från morgon till kväll, jag hinner för det mesta inte med att ta en fikarast, och lunchen är på sin höjd 30 min. Jag sitter i telefon minst 50% av tiden, resten sitter jag med individuella samtal och i möten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 09:41
Ursprungligen av Picasso:

-->Babyman
Det beror på var du sitter, vilka arbetsuppgifter du har och i vilken förvaltning. Själv jobbar jag med arbetsmarknadsfrågor och har fullt påställt från morgon till kväll, jag hinner för det mesta inte med att ta en fikarast, och lunchen är på sin höjd 30 min. Jag sitter i telefon minst 50% av tiden, resten sitter jag med individuella samtal och i möten.

Det finns inga kommunala tjänstemän som svarar på vare sig mail eller telefon. Antingen sitter dom i möten eller ska återkomma utan att de gör det.
iChat och liknande är perfekt om man vill ha snabb respons. Oftast går det åt mindre med tid för att få reda på det man vill om den i andra änden är på alerten. Att påstå att chatklienter bara kostar pengar, är farligt och onödigt är rent nys. Dessvärre står det oftast en bromskloss i vägen i form av en sunkig peze-tomte som är IT-ansvarig, eller åtminstone tror att han är det. Det är ett utdöende släkte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-13 10:17
Ursprungligen av Konrad:

Det finns inga kommunala tjänstemän som svarar på vare sig mail eller telefon. Antingen sitter dom i möten eller ska återkomma utan att de gör det.
iChat och liknande är perfekt om man vill ha snabb respons. Oftast går det åt mindre med tid för att få reda på det man vill om den i andra änden är på alerten. Att påstå att chatklienter bara kostar pengar, är farligt och onödigt är rent nys. Dessvärre står det oftast en bromskloss i vägen i form av en sunkig peze-tomte som är IT-ansvarig, eller åtminstone tror att han är det. Det är ett utdöende släkte.

I så fall begår de tjänstefel! Alla tjänstemän i kommun är skyldiga att svara på mail. Antar att detsamma gäller för statsanställda.

Och resonerar du nu då? Menar du att myndigheter och förvaltningar ska sitta och chatta med folk som vill ställa frågor? *dumt*
Det snabbaste sättet är väl ändå telefon, och hinner man inte svara av någon anledning, så lär man nog inte hinna med att sitta och chatta heller!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-12 23:15

Bitter? Moi? Neeee.......jag är för det mesta en ganska glad å go skit!

JLJ27, du har rätt! (Fast på nåt sätt är det rätt kul med sådana här trådar ibland, där nästan ingen skriver kortare än 7 rader, haha)

Vad du vill (?) är att få hjälp här att helt enkelt köra på en annan port. En som är öppen i nätverket du sitter på. Alltså ungefär som du gjorde med "connect via http" som du beskrev. Jag gör så själv numera, jag ändrade portarna till (minns inte vilken - kan det ha varit 8080?) i iChats inställningar - men tyvärr så funkar inte filöverföringen, den går visst på en egen port som jag inte lyckas ändra. Men chat funkar (än så länge) på detta sättet.

Bevaka tråden