Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera system på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-12 10:37

Kan man inte installera systemet på en extern FW HD med en MacBook Pro?
Jag har en extern HD som jag brukar ha ett sytem på så jag kan starta från den ibland.
Men nu kan jag inte installera systemet på den externa HD när jag har en MacBook Pro.
Det har aldrig varit ett problem innan.:)

Har du partionerat om HD:n i GUID? Se här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303220

Ändrade din rubrik till något som beskriver problemet.

Tänkte startat ny tråd, men som erfaren forumskrivare sökte jag först, och fann denna.
Mitt sökord var GUID

Lite knepigt att detta inte kommit fram bättre, vikten av att formattera sin externa hårddisk i GUID om man har en IntelMac.

Har haft Mac Mini Intel Core Duo ett tag nu, och då jag alltid är noga med backups så fortsatte jag med det även på denna dator.
Har flera andra Mac, men då med PPC.

Flyttade över allt fråm min MDD till denna Mac Mini med hjälp av Flyttassistenten, tog bort de program jag visste inte fungerade under Intel, (DiskWarrior och Tech Tool Pro mm)
Så allt har varit frid och fröjd, utom när det gällt Backup.

Dels till ett Firewirekabinett, dels till Iomegadisken som sitter under Mac Minin.
Försökte först att installera Tigern på Iomegadisken, men det gick inte, fattade inte varför, men jag brydde mig inte utan körde över allt från Mac Mini till Iomegan med hjälp av SuperDuper, så var det löst..trodde jag..

Det var bara det att när jag försökte starta från Iomegan, så kom förbudsskylten upp, eller så hände ingenting, bara grå skärm.

Van "macare" som jag är, lät jag mig inte nedslås av det, körde säker uppstart med hjälp av shift, körde Reparera Skivbehörighet, startade om gick fint.

Men nästa gång gick det inte lika bra.. förbudsskylten igen..

Så jag var rätt härsken, samma sak med Firewirekabinettet, gick fint att clona över, men tjurade om jag ville starta upp från den ..
Djäkla Intel svor jag många ggr..tills igår, när jag av en tillfällighet fick syn på Alternativknappen i Skivverktyg..
Och fann att man kunde formatera på 3 olika sätt PPC, Intel och något som heter MBR.

Kollade genast min Iomegadisk och fann att den var PPC-formaterad, medans Mac Minis HD var i GUID..
Jisses, det hade jag missat.
Så nu raderade jag min Iomegadisk och passade samtidigt på att Partitionera den i två delar samt i GUID-format

Sedan var det inga problem att installera Tigern om jag ville, testade för skojs skull, men avbröt, använde SuperDuper igen och clonade över rubbet till Iomegan, och nu startade den upp utan minsta tvekan.

Så min externa kabinett fick samma behandling.
Apple har varit lite otydliga att informera. Såg Dokumentet här ovan för första gången och det är bedrövligt att det inte finns på svenska i vanlig ordning.

1
Bevaka tråden