Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

irriterande pip i MBP

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-03-28 11:53

Jag har fått den famous pip-grejen hos MBP. Skitstörande pip från vänstra övre hörnet.

Nu är frågan, har något haft detta pipet och går det bort med tiden eller måste jag skicka in den till Apple och få en ny (vilket jag helst inte gör eftersom jag är starkt beroende av att använda datorn dagligen) ?

Jag har provat Mirror-widget vilken iof fungerar bra, pipet försvinner, men det känns ju inte som en permanent lösning, vill ju inte att min iSight ska lysa 24/7.

Mitt pip la av efter två dagar.... Jag brukade ändra skärmbelysningen och tilta skärmen för att temporärt lösa ljudproblemet. Sen som sagt, var det plötsligt borta...

Mitt tips är att vänta, förhoppningsvis går det över...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-03-28 12:19

Jag har ju två veckor på mig så det är kanske lika bra att avvakta ett tag... Ska prova några av dia tips! Tack!!

Det finns allsköns rykten/påståenden/önskingar om vad felet beror på och hur det ska åtgärdas permanent eller inte åtgärdas alls.

- Vissa säger att det rör sig om ett mjukvarufel, att Mac Os X kernel inte är riktigt anpassad för strömspararfunktionerna i Intels processor. Tydligen piper inte datorn när man bootar upp i Windows nämligen. Är det så enkelt låter det ju jättebra och kanske löser det sig med Mac OS X 10.4.6 som är på g.
- Andra säger att Apple anser detta ligga inom specifikationerna och att de inte kommer göra något åt det.
- Sen finns det de som säger att det är hårdvarufel och måste åtgärdas genom ett reparationsprogram.

Många påstår sig fått bekräftat från Apples support att de jobbar på problemet. Till vissa har däremot Apple sagt att de inte känner till problemet.

Så vad man ska dra för slutsats av detta är svårt att säga. Vad man skulle vilja är att Apple officiellt skulle uttala sig och ge sin syn på det, är det ett problem eller inte. Att de inte uttalat sig än hoppas jag är ett bra tecken, de jobbar på en mjukvarulösning som kommer snart. (Bara inte den lösningen är att öka processoranvändningen i viloläge...)

Och jag hoppas verkligen det löser sig snart. Ska beställa en idag nämligen....

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:24

Om det vore mjukvara skulle väl alla ha det? (jag har det inte).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:34

-Apple support i sverige (för butiker) verkar ej godta "pipet" som ett fel.

Jag skall följa upp med vad som kommer hända nu, men det verkar som om jag inte kommer få min MBP 2.0
åtgärdad..
-På tanke av vad maskinen kostar ställer jag mig tveksam till vad Apple sverige har för syfte att inte byta ut
"defekta " maskiner med oljudet.
Jag personligen klarade inte av att använda datorn i 2h innan jag gav upp och packade ihop maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:37

låter det väldigt högt? Jag tycker mig höra ett svagt pip när jag trycker huvet mot t-bordet, annars hörs det inte. (Ja, jag har mkt bra hörsel)...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-03-28 16:26

Jo, det är mycket högt... Det är outhärdligt... Hör oxså ett mycket svagt ljud när datorn är belastad (när jag inte hör det höga pipet)...

En mycket bra sammanfattning av de olika ljuden finns här: http://www.red-sweater.com/blog/

Där kan man också ladda ned QuietMBP som fixar ljudet som uppstår när man kör utan laddare ansluten. Då slipper man ha ett kameraöga som stirrar på en.

Jag är övertygad om att Apple kommer fixa till de här problemen, men det går inte i en handvändning tyvärr.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-06 19:56

Jag finner detta ljud extremt jävla irriterande. Vet någon om Apple har kännedom om detta problem och om dom tänker lösa det genom någon uppdatering? Eller blir jag tvungen att be om en ny dator för andra gången?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-06 20:02

Starta Photo Booth. Ta en bild, eller klicka på en befintlig bild så den kommer upp i huvudfönstret. Avsluta Photo Booth. Pipet borta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-06 21:55
Ursprungligen av akesson:

Starta Photo Booth. Ta en bild, eller klicka på en befintlig bild så den kommer upp i huvudfönstret. Avsluta Photo Booth. Pipet borta.

Detta fungerade, antar att det gäller tills datorn startats om? Det skall ju inte vara så att man skall behöva göra detta, Apple måste väl fixa detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-11 13:07
Ursprungligen av akesson:

Starta Photo Booth. Ta en bild, eller klicka på en befintlig bild så den kommer upp i huvudfönstret. Avsluta Photo Booth. Pipet borta.

Haha, det fungerade. Rikigt skummt fel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-06 23:08

Installerade BootCamp igår och konstigt nog så är pipet borta när jag botar XP... Kan det vara mjukvarurelaterat????

Ursprungligen av jfd:

Installerade BootCamp igår och konstigt nog så är pipet borta när jag botar XP... Kan det vara mjukvarurelaterat????

Nu har jag egentliga inte en aning om vad jag pratar om men jag har läst på lite olika forum om pipande processorer. Då av andra tillverkare än Apple och med Windows.

Enligt en person uppkom pipet på hans dator när processorn gick ner i ett visst läge (olika lägen som drar olika mycket ström) men hördes inte när processorn jobbade hårt. Det är ju lite samma som folk beskriver om MacBooken. Nu tror jag iofs att han i inlägget via nåt program kunde tvinga processorn i ett visst läge men ändå.

Apple skriver att Windows-drivrutinerna inte ger samma strömsparar funktionalitet som under Mac OS så det skulle kunna förklara att processorn aldrig vilar på samma sätt där.

Som sagt, detta är skrivet av en glad amatör.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-07 10:13
Ursprungligen av Rickard A:

Nu har jag egentliga inte en aning om vad jag pratar om men jag har läst på lite olika forum om pipande processorer. Då av andra tillverkare än Apple och med Windows.

Enligt en person uppkom pipet på hans dator när processorn gick ner i ett visst läge (olika lägen som drar olika mycket ström) men hördes inte när processorn jobbade hårt. Det är ju lite samma som folk beskriver om MacBooken. Nu tror jag iofs att han i inlägget via nåt program kunde tvinga processorn i ett visst läge men ändå.

Apple skriver att Windows-drivrutinerna inte ger samma strömsparar funktionalitet som under Mac OS så det skulle kunna förklara att processorn aldrig vilar på samma sätt där.

Som sagt, detta är skrivet av en glad amatör.

Det ligger faktiskt en poäng i det, jag upplevde nämligen att hårdiskarna lät mer under XP.

Andra folk som installerade BootCamp sa att pipet försvann även i OSX efter firmwareuppgraderingen... ingen ?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-07 10:13
Ursprungligen av lilledanne:

Andra folk som installerade BootCamp sa att pipet försvann även i OSX efter firmwareuppgraderingen... ingen ?

Nix, inte det, ljudet fortf kvar efter firmware

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 15:11
Ursprungligen av jfd:

Nix, inte det, ljudet fortf kvar efter firmware

Ja det tycker jag mig också höra. Men när man kör windows är datorn tyst och fin - vilket tyder på att det är mjukvarurelaterat antar jag...

Firmwareuppdaterade min här om dagen UTAN att installera Boot Camp. Ingen förbättring.

Jag är helt övertygad om att det är mjukvarurelaterat och att Apple håller på med en fix. Talade med support tidigare idag och det lät som om de jobbar på det.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-07 17:47
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag är helt övertygad om att det är mjukvarurelaterat och att Apple håller på med en fix. Talade med support tidigare idag och det lät som om de jobbar på det.

Låter bra!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-07 19:10

jag är helt övertygad av att det är hårdvarurelarerat. Låter nästan som en spole eller ett jordfel, hör det dock på min maskin när den går på batteri så det utesluter ju jordfel. Det hörs för övrigt när jag kör på AC också.

Jag har missljud ifrån min dator också när skärmen är igång, inte annars, dock hjälper inte Photo Booth-tricket.

CPU Ljud ett mjukvaru fel - Garanterat!!

Som de flesta (inte alla) har jag en MPB utav den senaste modellen, när jag fick datorn så upptäckte jag de fel som beskrivits på alla forumen, hettan från vänstra delen av MBP, men herregud who cares?? har man inget bord att ställa datorn på? visst är det lite smått irriterrande men inte så mkt att göra åt! - INGEN laptop har inte blvit varm?!

sedan för att återgå till de irriterande CPU-ljudet, visst finns det där och det är lite smått irriterande, men jag har börjat vänja mig vid det (har haft QuietMBP igång) men sedan beslöt jag mig för att inte använda det. Jag valde att lämna in datorn på MAC-rent för service och check (var den första som lämnade in en MBP för dessa problem). De bytte Logikkort som de beställt via Apple. Blev det bättre? Nej värmen kvarstod och det fina CPU-ljudet, så jag antar väll att det är något mjkvaru fel som kommer lösas så småning om:) Det gäller bara att vänta och hålla ut, tills dess ignorera ljudet eller använd QuietMBP för er MBP användare som har dessa problem!

För övrigt : This machine rocks!!! AWSOME and fast!

Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 11:19

hur kan det vara mjukvaran om inte alla verkar ha det?

jadu hur kan det vara hårdvara om inte alla verkar ha det? det känns skumt att typ 50 procent av alla MBP har hårdvaru fel och 50% inte, vad gick snett vid tillverkning isådanafall? det är skumt det här!!

  • Medlem
  • 2006-05-07 11:55

Hoppla! Nu har jag också fått pipsurret, efter några månaders lugn och ro med MBPRO. PhotoBooth-tricket funkar inte och jag har inte testat QuietMBP än, men lustigt är att mit ljud verkar skärmrelaterat. När jag ökar eller minskar ljusstyrkan på skärmen så förändras pitchen på tonen. Med full ljusstyrka och inget ljus alls så försvinner ljudet helt. Hmm? Skrev just på den där uppropet till Apple för att få till någon åtgärd.

låter som mitt fel. bytt inverterbord, funkar fint numera.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 12:06
Ursprungligen av mac-tias:

låter som mitt fel.

be om ursäkt då

Bevaka tråden