Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote Desktop 3 släppt

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Remote Desktop 3: http://www.apple.com/remotedesktop/

Universal såklart.

Läser här. Använd den här tråden.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96387

Låser upp denna då "någon" hade tagit bort tråden det hänvisas till. Jag? :rolleyes:

Additional new features include: System Status Indicators that let administrators quickly check the overall health of multiple systems at a glance; the capacity to Power Copy files up to 11 times faster than with Apple Remote Desktop 2; Remote drag-&-drop of files and folders between local and remote computers; and remote copy-paste for simple transfer of text and images between local and remote computers.

Skönt med bättre hastighet.

Drag & Drop, menar dom då att ja bara kan dra en fil till remote-fönstret o den hamnar på den datans skrivbord? Vore ju smut..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 16:42

Verkar så Johan.

Andra nyheter:
• Spotlight sökningar på fjärrstyrda datorer
• Dashboard widget
• Automator stöd
• "Curtain Mode" för administrationsarbete som inte syns på klientdatorn
•*Drag and drop stöd av filer och text till och från den fjärrstyrda datorn
• "Power Copy" för snabbare dustrubition av filer i nätverk (11 gånger snabbare enligt Apple)
• System indikationer för minne, hårddisk och CPU-belastning
• Förbättrade möjligheter att strukturera upp större samlingar datorer genom listor och grupper
• Möjlighet att sätta upp så kallade "Task Servers", som utför arbeten åt en ARD administratör

Allt som allt verkar det som en stabil uppdatering….Frågan är om prestandan är bättre vad gäller fjärrstyrningen…

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 17:20

Fattar inte varför apple ska envisas med att använda VNC som teknik. KOmmer ju aldrig gå snabbt om de ska behöva skicka bilder av skrivbordet över nätverket istället för att rita upp gränssnittet på datorn som man fjärrstyr ifrån. Microsofts Remote Desktop är ju 100 ggr bättre, och det är endast p.g.a. en sak, hastigheten! Med Microsoft Remote Desktop känns det ju som om man sitter vid datorn man fjärrstyr. Med Apple Remote Desktop laggar det som fan även fast båda datorerna sitter på 1GBit i samma switch.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-11 17:38
Ursprungligen av Stephan H:

Fattar inte varför apple ska envisas med att använda VNC som teknik. KOmmer ju aldrig gå snabbt om de ska behöva skicka bilder av skrivbordet över nätverket istället för att rita upp gränssnittet på datorn som man fjärrstyr ifrån. Microsofts Remote Desktop är ju 100 ggr bättre, och det är endast p.g.a. en sak, hastigheten! Med Microsoft Remote Desktop känns det ju som om man sitter vid datorn man fjärrstyr. Med Apple Remote Desktop laggar det som fan även fast båda datorerna sitter på 1GBit i samma switch.

Jag tycker det är riktigt bra med VNC... Det är perfekt för då kan man köra med vilken vnc-klient som helst.

Men viist. Microsofts är rejält mycket bättre, men så har de köpt deras teknik rakt av från Citrix. Det är ju gjort för att man ska arbeta över en sådan Remote. Högst effektivt.

Jag skulle vilja ha en "curtain-mode" där man kan logga in som en annan användare i bakrunden, o tex göra de man ska, sen loggar man ut igen, och den vanliga användaren märker inget av detta..

Jag hoppas då att Apple utvecklar någon teknik som liknar Microsofts RDP, eller som Xserv. För VNC känns då långt ifrån snabbt, och segare i högre upplösningar. Precis som Stephan H säger så förstår inte jag heller varför dom kör under VNCtekniken. Och dessutom ta 300 dollar för bara en samlingslista och lite annat lull lull som som kommer med.

Eller jag vet inte, de kanske har trixxat med VNCtekniken så den fungerar bra i OSX jag har inte provat, men mina erfarenheter med VNC gentemot Microsoft RDP eller Xserv i Linux är dåliga hacki hacki och vissa ouppdaterade delar.

Det ända vi kan hoppas på är en bättre framtid, eller att någon av oss sätter oss ner och programmerar något som fungerar bättre än VNC

Jag vill kunna administrera hemdatorn från jobbet och jobbdatorn från hemmet.
Går detta med 10-licens-paketet?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag vill kunna administrera hemdatorn från jobbet och jobbdatorn från hemmet.
Går detta med 10-licens-paketet?

Tror inte du behöver det där programmet, du behöver nog bara en VNCviewer på din jobbdator.
Sen att komma åt jobbdatorn kan bli knepigt om det ligger några brandväggar framför eller ett NAT som inte har någon slags portforwarding till din dator

Finns också VNCserver till OSX
http://sourceforge.net/projects/osxvnc/

Jag är bekväm med ARD eftersom jag använt det tidigare. Jag var nu mer intresserad av hur Apple ser på licensfrågan. Är dator hemma/borta + borta/hemma inrymt i 10 clientlicensen eller behövs det tyngre paketet som är obegränsat. Jag vill inte betala 5000 kr om jag kan klara mig undan med 3000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 22:59

Anders:
Du betalar för Adminstrationsverktyget samt antalet clienter du får administera med det, dvs 10st eller hur många som helst. Sedan vet jag inte hur Apple ser på intallation av programmet på flera datorer (som i ditt fall). Jag skulle absolut "köra på det", men jag vet inte hur det är till punkt och pricka. Bl.a. Adobe tillåter det så länge man inte kör båda programmen sammtidigt.

Ok... jag kör på det. Vi får väl byta paket om det skiter sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 23:30

För att förtydliga: Adobe tillåter att man köper 1st licens som får köras på ex. en arbetstation på jobbet och i hemmet, så länge båda inte körs samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 23:30

Tja, i ditt fall skulle du behöva köpa två stycken 10-packlicenser vilket verkar helt galet

Jag kör på att Apple är lika förståndiga som Adobe dvs man kan inte köra två program samtidigt, speciellt inte som det är 25 km mellan datorerna som i mitt fall. Men det är klart... om jag "remåtar" från en dator till den andra och på den datorn "remåtar" tillbaka till den jag står vid så kör jag två installationer samtidigt. Kommer dock inte på något bra användningsområde för den varianten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 12:36

Du vill knäcka Apples licensavtal, det är därför du gör så

Finns det något sätt att "dra" eller skicka en fil på något annat från client datorn till administratör datorn? Det går ju lätt att skicka saker det andra hållet. Någon som vet?

1
Bevaka tråden