Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Nokia 6280 med mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-25 21:56

hur funkar 6280 med macen? har precis lagt vantarna på en, verkar inte vara jätte smidig ihop med min apple-skönhet.

tråkigt att mobiltelefontillverkarna inte förstår bättre, varför bara en Suite till PC.

ngn som har bra och konkreta tips på bra-ha grejer och så ihop med 6280:n, isync stöds inte osv. VAD GÖRA???

tack på förhand,
oscar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 22:51

Apple är inte så snabba med att uppdatera iSync, det brukar ta några månader. Under tiden kanske du kan testa det som står här: http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=630427&postcount=3

Jag hade testat att byta ut alla förekomster av "N90" i kodexemplet på Macosxhints och ersatt dem med "6280" (och självklart tagit en backup på iSync först...).

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-26 15:38

tyvärr verkar det som att det inte funkar med detta heller. n90, n70 osv har series 60... 6280 har series 40. på isync support på apple.com snackas det om att det är problem o att isync inte stöder series 40-telefoner... ngn som vet mer, har jag fel?

// G.

Ursprungligen av C-mon:

Apple är inte så snabba med att uppdatera iSync, det brukar ta några månader. Under tiden kanske du kan testa det som står här: http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=630427&postcount=3

Jag hade testat att byta ut alla förekomster av "N90" i kodexemplet på Macosxhints och ersatt dem med "6280" (och självklart tagit en backup på iSync först...).

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-26 22:15

Jag funderar på att köpa en 6280 snart.

Jag bryr mig inte så mycket om iSync - men filöverföring (mp3-or osv), fungerar det? Finns ju både Bluetooth och USB-sladd.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-27 13:23

Jag har en fråga också:

Är det verkligen så att max minnet som fungerar är det medföljande 64 megs kortet eller kan man köpa till större själv?

Verkar ju rätt dumt att ha MP3 spelare om man max kan lägga in en skiva och inga bilder så är kortet fullt!

Någon som vet?

MVH / BJÖRN

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-27 19:14

Den har ju mini-SD-kortplats, vet inte om den är begränsad men det vore ju dumt. Borde ju gå att sätta i större minnen, iaf 512.

Jag _TROR_ (som sagt, hittar ingen info på Nokias hemsida) att det som begränsar är hur stora mini-SD-kort det finns...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-28 23:13

Att koppla in via USB och föra över filer verkar inte fungera. Minnet är formaterat som FAT16 (MS-DOS) - Får inte rätt på det via Skivverktyg heller. Att skicka filer via Bluetooth går dock smidigt och snabbt.

Man kan använda adressboken i OSX och skriva SMS till kontakter osv, men inte synca med iSync. Synd att Nokia och Mac inte lirar lika bra ihop som SE och Mac.

För övrigt sjukt nöjd med telefonen. Förmånligt erbjudande hos 3 också, med 3Bomben.

jurassic579 - Telefonen stöder upp till 2GB minne enligt broschyren: http://www.nokia.se/phones/pdf/nokia_6280.pdf , läs under "Musik och minne". Funderar själv på 1GB för 519kr på datorubiken.se. Har en iPod för musik men mer minne i telefonen skadar ju inte

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 10:07

Tack...Gick och köpte en och är också sjukt nöjd....

En annan fråga ( kan verka löjligt) men min skyddsplast för displayen lossnade direkt..Är det någon som vet om det finns att köpa och sätta på...Det är ju en sådan stor display som bara ber om att bli repad känns det som....

MVH / Björn

Skyddsplast

Björn. Jag köpte skyddsplats till min nokia 6280 från www.dangab.se.

Ha det bra.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-03 21:59

nån mer än jag som tycker att den känns lite "ranglig" i konstruktionen. känns som att sliden kommer bli sämre med tiden...

ranglig

Håller verkligen med om det. Konstruktionen känns långt ifrån gedigen. Om det är något som jag är besviken över med denna telefon skulle just vara detta "glappandet" mellan "plattorna". Materialet kring knappsatsen hade gärna fått täcka hela telefonen, känns ungefär som samsungs "soft feel". Detta är mycket reptåligare och känns mer kvalitativt. Annars en fin telefon med enormt fin display.

-christoffer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 11:47

Musikspelaren

Jag har ett problem och det gäller musikspelaren. När jag för över låtar från iTunes så hamnar dom i fel ordning på telefonen.
Jag har testat att ändra id3 taggarna till version 2.3, då fungerar det iallafall så långt som att telefonen visar rätt artist och låtnamn. Men det är ruskigt irriterande att tex. ett album med Bach Kantater hamnar i fel ordning. Hur kul är det att lyssna på låt 24 innan låt 2?:mad:
Nån som kan ge ett tips?

Ursprungligen av klaren:

Jag har ett problem och det gäller musikspelaren. När jag för över låtar från iTunes så hamnar dom i fel ordning på telefonen.
Jag har testat att ändra id3 taggarna till version 2.3, då fungerar det iallafall så långt som att telefonen visar rätt artist och låtnamn. Men det är ruskigt irriterande att tex. ett album med Bach Kantater hamnar i fel ordning. Hur kul är det att lyssna på låt 24 innan låt 2?:mad:
Nån som kan ge ett tips?

får du med artistens namn i telefonen? jag får bara med låttitel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 01:27
Ursprungligen av marcusbabe:

får du med artistens namn i telefonen? jag får bara med låttitel...

Jo, om jag konverterar dom till mp3 och sen ändrar id3 taggen till version 2.3. Det fungerar inte att föra över direkt från iTunes....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 02:34
Ursprungligen av klaren:

Jag har ett problem och det gäller musikspelaren. När jag för över låtar från iTunes så hamnar dom i fel ordning på telefonen.
Jag har testat att ändra id3 taggarna till version 2.3, då fungerar det iallafall så långt som att telefonen visar rätt artist och låtnamn. Men det är ruskigt irriterande att tex. ett album med Bach Kantater hamnar i fel ordning. Hur kul är det att lyssna på låt 24 innan låt 2?:mad:
Nån som kan ge ett tips?

I "skicka"-fönstret i Bluetooth Filöverföring väljer du det vänstra/streckade vy-alternativet och klickar på namnmenyn så låtarna hamnar i "omvänd" ordning vilket blir rätt ordning i din telefon eftersom Bluetooth Filöverföring läser sista låten först.

Lycka till!

Ursprungligen av chribb:

Björn. Jag köpte skyddsplats till min nokia 6280 från www.dangab.se.

Ha det bra.

Hur mycket täcker plasten? Är det som skyddet som satt på vid köp, att det täcker hela vägen upp till Nokialoggan eller bara själva displayen?

Ursprungligen av chribb:

Björn. Jag köpte skyddsplats till min nokia 6280 från www.dangab.se.

Ha det bra.

Gå ihop några stycken och köp från ebay för betydligt mindre, jag har köpt 2 st och när vi delat på alla kostnader blev det 43:- per skalle köper man till fler blir det billigare.

Man kan sätta i större minneskort i telefonen, tex ett 2gb-kort. Hade jag i min

Nån som har fått 6111:an att fungera ihop med iSync?
Jag försökte enligt beskrivningen ovan i den här tråden, men det funkade inte...
iSync säger "den här enheten stöds inte"

Igår kväll satt jag i två timmar och förde över alla adressboksposter till mobilen via bluetooth - en i taget!
Om jag markerar fler poster samtidigt och skickar så tar telefonen bara emot den första av dem...

Hjälp!

klaren: hur för du över låtarna? bluetooth?
tar inte det lång tid?
för usb sladden funkar ju inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-26 00:27
Ursprungligen av Kristoffer N:

klaren: hur för du över låtarna? bluetooth?
tar inte det lång tid?
för usb sladden funkar ju inte.

Köpte en kortläsare....

kringgår man då att minneskortet är formaterat som FAT16? eller du har köpt ett nytt kort oxå?

klaren: tack för hjälpen, nu funkar det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 15:45

Ok, kan meddela för de som inte redan vet att nu fungerar både Nokia 6280 och 6111 på Mac i och med iSync 2.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 23:36

nokia 6280 surfa

nyss köpt min nokia 6280 helt okey lur.. där i mot så funkar den ju inte att surfa på, via BT.
TRE säger dom att den inte stödjer MAC

samma sak med min Gamla Z800 funkar ej.

behöver mobilt internet över sommaren! nån som vet?

Välj internetanslutning>där finns det bluetooth och där skriver du in telefonnummer> *99# > anvnamn: data.tre.se lösen: inget eller så skriver du>void
Men du måste först ställa in bluetoothinställningarna så att din dator känner igen 6280...
Funkade super för mig, förvånansvärt snabbt men 10:- megget kan bli dyrt i längden så beställ 1GB för 199:-/mån. ett tips bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 20:09

funkar super!

funkar hur bra som helst, helt otroligt att inte TRE har den suporten, fick svaret att Nokia 6280 inte är konvertibel med MAC
nu kan jag betala mina räkningar i sommar
tack

Ursprungligen av jbirgne:

funkar hur bra som helst, helt otroligt att inte TRE har den suporten, fick svaret att Nokia 6280 inte är konvertibel med MAC
nu kan jag betala mina räkningar i sommar
tack

det had jag också tänkt att göra...men det kostar 199:- för att pröjsa räkningarna...dagens ilandsproblem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 21:51

nokia 6280

hehe, joo fast hur många mb går det åt att läsa in en hemsida tex FSB betala lite räkningar ?

Ursprungligen av jbirgne:

hehe, joo fast hur många mb går det åt att läsa in en hemsida tex FSB betala lite räkningar ?

...och bara råka att fastna lite i surfträsket en regnig sommardag, "ska bara"

Bevaka tråden