Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac VS. PowerMac som videoredigerare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-09 15:15

Sitter och klurar på om jag ska köpa en beggad PowerMac G5, och i så fall vilken modell - ELLER - om jag ska använda min 20% rabatt hos Apple och köpa en iMac 17" (även MED rabatten blir en 20" för dyr).

Jag har nyligen köpt en semiprokamera, och kan absolut inte tänka mig att använda min iBook G4 som redigerare. Så jag står i valet, som ni förstår: Ny iMac 17" eller beggad singelpropp alt. dualpropp PowerMac (och i så fall, vilken av dessa).

Jag ska inte klippa film för något företag, nja förtuom mitt framtida, egna i så fall. Jag har ingen jättetidspress på det jag gör. Tanken är att jag ska börja skjuta bröllop och lite annat smått och gott, kanske något reportage eller dokumentär.

Om vi kikar på en ny Intel iMac 17" resp. En beggad PowerMac G5, vilka är plus och vilka är minuskontona för de båda? Vad skulle ni ha köpt och varför. Kanske är en G5 PowerMac ett givet val, men åh så tråkigt med en "vanlig" burk med skärm. Imacen är ju lite...hmm..spännande, och har den "nya" teknologin känns det som.

Så ni klippare och filmare och allt...tipsa mig gärna!
Tack!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 16:57

En Dual Intel mot en Dual G5 håller ganska likvärdig prestanda per Mhz, så en iMac intel är väldigt prisvärd rackare. Nackdelen med iMacen vs PowerMacen är:

- Intel CPU:n gör att flera program idag INTE är optimerade (eller ens funkar) på denna maskin. Dessa inkluderar hela Adobes svit bl.a.
- Utbyggbarheten är minimal. PowerMacen kan du i framtiden klicka in ett videokort eller SATA/RAID kort för att kunna jobba i en bättre kvalité än DV.

Men som sagt….Intel iMacen är väldigt prisvärd. Tyvärr lider den ganska mycket i prestanda i program som Photoshop och After Effects vilket gör den mindre rolig om man jobbar mycket i dessa program. Å andra sidan kan du på intel-macen även kör saker som "Boot Camp" och få tillgång till Windows-världen.

Själv köpte jag precis en G5:a hem och till jobbet just för vi behöver burkar NU och då är inte Intel-macarna ett val. I höst kommer vi se ersättare till G5-tornet och de skulle givetvis vara ett val för mig. Men vi är inte där ännu så.

Ska du mest sitta i Final Cut Pro och klippa DV så kommer en Intel iMac rulla på väldigt bra. Ska du klippa och göra effekter i After Effects ex. kommer iMacen idag (och säkert 12-18 månader framåt) vara mindre rolig. Har du krav på att jobba i ett bättre format än DV så är iMac nästan utesluten.

Det är ett mycket svårt val idag

  • Medlem
  • 2006-04-09 17:38

Hej, Erik!

Tack för ditt svar. Jag får väl helt enkelt avvakta lite.
Jag sitter idag med en iBook G4 1.2Ghz 768 i minne. Hur "rolig" skulle denna kunna bli om man maxade minnet till 1.25Gb, satta in en 5400, eller 7200 disk. Skulle den funka? Tänkte i så fall även ha tangentbord + extern skärm. Vet att detta eg alls kan jämföras med en staionär mac, men det skulle vara roligt att veta vad den "kan" gå för.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-04-09 17:42

Klurar även på en beggad 1.8Ghz 17" IMac . Kan den vara något? Har en sådan på gång för 8000 kr

G5 1.8 Ghz
17 Tums LCD skärm inga död pixlar
756 MB Ram
64 MB grafik
80 Gig hdd
10/100 mbit Ethernet
Blåtand.
blåtand tangentbord och mus ingår.

Är det ett bra pris? Hur är det med moppeljud osv? Hur hårdtestar jag maskinen för att få fram ev. defekter - och vilka defekter ska jag generellt leta efter?

Mvh
Fredrik

Jag tycker G4 duger bra för att redigera DV. Sitter nu vid en PB G4 1.67Ghz, 1.5Gb med final cut express. Det flyter på bra. Tidigare använde jag en Ibook G4 800Mhz, 640Mb. Detta var också helt OK. Så länge man inte lägger på tokmycket filter o effekter i after effects mm. så tycker inte jag processorkraft är SÅ viktigt.

Kör man HDV eller vill ha ett professionellt arbetsflöde, dagligen, är det en helt annan sak.

/jens...

  • Medlem
  • 2006-04-10 14:29

Vette 17...skulle gärna fortsätta med min iBook för ekonomins skulle + klucka till en TFT till den, samt mus och tangentbord (varav jag just sålde mitt trådlösa *skratt*). Men..jag vet...även om jag drämmer till med en extern 7200 disk av nån Seagatemodell, 8mb cache - så tror jag nog att själv applikationerna (FCE, iMovie...) känns lite responslösa. Har ju 768mb i burken nu + den inbyggda 30Gb (wow) stora hårddisken som snurrar i 4200. Men den orkar jag bara inte byta. Dessutom kostar det väl multum om någon gör det åt mig. Skulle vara om någon vänlig själ i Göteborg kunde hjälpa, och tyckte det var kul...

Men men..annars är det extern, billiig sak som gäller.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 21:00

Själv satt jag förut på jobbet med en Dual 1Ghz G4 och hemma en Dual 500Mhz:are….Nu sitter jag med en Quad G5 på jobbet och en Dual 2.3 hemma….Det är som natt och dag, verkligen, går inte att jämföra.

Men visst går det att jobba på en G4 också, jag gjorde det i fem års tid så

En iBook kan du faktisk använda till ganska mycket. Det är främst renderingen som tar tid. Du måste dock ha en extern hårddisk ansluten via FireWire för att det ska fungera vettigt. Allt är ju dock relativt. För tio år sedan redigerade jag film på min Quadra 840av. Den kändes snabb, då.

Vore jag du skulle jag dock satsa på en Power Macintosh G5. Den är kraftfull och kommer att kunna byggas ut även i framtiden.

  • Medlem
  • 2006-04-11 08:01

Kommer jag uppleva någon prestandaskillnad genom att enbart boosta minnet från 758Mb till 1.2Gb vad det beträffar hastigheten på själva programmen, eller måste det till ett systemdisksbyte för att jag ska känna någon "boost" där ?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 10:38

Både byte av disk och uppgraderat minne kommer göra generellt lite i sammanhanget. Men visst kan det ge en liten push framåt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-11 10:50

Din iBook duger finfint till de behov du har beskrivit. Lite mer minne eller så kommer inte göra nån jätteskillnad.

Tycker inte du behöver bygga ut nånting förutom att skaffa en FireWire-disk för videomaterialet.

Sluta fundera och oroa dig så över hårdvaran och börja filma är mitt tips.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-11 11:47
Ursprungligen av Nifo:

Sitter och klurar på om jag ska köpa en beggad PowerMac G5, och i så fall vilken modell - ELLER - om jag ska använda min 20% rabatt hos Apple och köpa en iMac 17" (även MED rabatten blir en 20" för dyr).

Jag har nyligen köpt en semiprokamera, och kan absolut inte tänka mig att använda min iBook G4 som redigerare. Så jag står i valet, som ni förstår: Ny iMac 17" eller beggad singelpropp alt. dualpropp PowerMac (och i så fall, vilken av dessa).

Jag ska inte klippa film för något företag, nja förtuom mitt framtida, egna i så fall. Jag har ingen jättetidspress på det jag gör. Tanken är att jag ska börja skjuta bröllop och lite annat smått och gott, kanske något reportage eller dokumentär.

Om vi kikar på en ny Intel iMac 17" resp. En beggad PowerMac G5, vilka är plus och vilka är minuskontona för de båda? Vad skulle ni ha köpt och varför. Kanske är en G5 PowerMac ett givet val, men åh så tråkigt med en "vanlig" burk med skärm. Imacen är ju lite...hmm..spännande, och har den "nya" teknologin känns det som.

Så ni klippare och filmare och allt...tipsa mig gärna!
Tack!

/Fredrik

Enligt denna test så om du kör Final Cut 5.1 bör intel iMac vara ett bättre köp om man behöver en snabb redigeringsdator.

  • Medlem
  • 2006-04-11 14:39

Sådär, då var extern HDD inköpt; Köpte löst chassi a typen "ST-labs" (pc-kungen, gbg) samt en Seagate 200Gb 7200, 8mb cache. Borde ju funka. Nu ska vi se.. Däremot har jag hört att minnet kan göra skillnad? Rätt / fel?

Fredrik

1
Bevaka tråden