Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databaskrasch stoppar 99mac nyheter

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har tyvärr råkat ut för riktigt tråkiga problem. Vid uppgraderingsarbetet av systersidan 99musik gjorde vår utvecklare ett fel och raderade hela redaktionssystemet av misstag.

Alla försök att läsa tillbaka säkerhetskopior har misslyckats och vi har nu kommit till slutsatsen att nyheter, notiser, kommentarer och hela utseendet (templates) är raderade för alltid under perioden 1:a December - 3:e April. Det innebär alltså allt som gjorts sedan version 6.0 beta uppgraderingen.

Problemet gäller både 99mac och iPod.se som delar redaktionssystem.

Vi ser över våra möjligheter att finansiera en återuppbyggnad av systemet - uppgraderingen var vår största investering någonsin räknat i nedlagda mantimmar och konsultkostnader.

Tack alla ni som visar sympati med oss i denna svåra stund. Det känns otroligt tungt för oss alla - Adrian hade skrivit 1000 nyheter under perioden som exempel. Vi närmade oss lanseringen av den slutgiltiga 99mac 6.0 inför 5-årsdagen i Maj.

En förfärlig nyhet! Att tvingas börja om från början med något som man har arbetat med länge är oerhört bistert. Jämmer och elände och min största sympati för er.
Vi får dock i denna stund vara tacksamma att forumdelen - med 99macs oslagbara kunskapsnätverk - är intakt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-08 10:27

Fruktansvärt. Ibland hatar man Murphys första lag - att om det finns ett val där allt går åt skogen, så kommer någon, någon gång, att välja det valet. Tyvärr också bevisat matematiskt. Mina sympatier.

Det kunde likaväl varit forumet (även om vi har dubbla säkerhetskopior) och då hade man nog låst in sig i ett mörkt rum under lång tid framöver.

Jag ska sätta mig och börja rita på nya rutiner för säkerhetskopiering, framtida utvecklingsarbete och rättigheter för admins & utvecklare.

Troligen kommer vi behöva in pengar för att finansiera en del extrakostnader så jag kommer ev snabba på förändringen av 99mac Plus (hade redan planerat att ändra det) och öppna för rena bidrag till vår verksamhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 10:57

Lider med er! Tänk dock inte för mycket på detta, shit happens :-/

Fast bättre rutiner och liknande kommer göra 99mac ännu bättre!
Sen tror jag att fler än mig kan ställa upp på 99mac Plus då vi sett så mycket bra från er och vill fortsätta se mer nyheter..
Fortsätt med ert bra jobb!!

Jag har givit upp försöken till betalda medlemskap (99mac Plus) och hade tänkt ta bort det inför nästa version av sajten. Tror inte längre att det går att få intäkter från medlemmarna mer än rena bidrag. Undantaget är mac.se men det ser jag inte som en del av 99mac.

För er som är lite nya här på 99mac kan jag hänvisa till en gammal krönika där jag berättar om hur viktigt det är att 99mac blir självförsörjande för att säkra överlevnaden:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=52342

Själva innehållet (nyheter och sådant) bör väl finnas cachade i exempelvis Google/Archive.org

http://66.249.93.104/search?q=cache:JQAHjzrFhH0J:www.99mac.se///+99mac+nyheter&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1

http://www.google.com/search?q=site:99mac.se/index.php/

Hur avancerat var det där nyhetssystemet? Hur lång tid tror ni att det kommer att ta för att bygga upp det igen?

Angående gamla nyheter och dess värde: Det är ju få som sitter och lusläser nyhetsarkiven, det är helt sant. Nyheter är dagsfärska och har utgångsdatum för det mesta. Så ur den synvinkeln är förlusten inte så stor.

Men att ha ett arkiv har ändå ett värde, både för besökare och för 99mac. Jag hade skrivit närmare 1000 nyheter och notiser sedan i december för 99mac och ipod.se. Alla dessa sidor plockas upp av sökmotorerna och kan hjälpa att driva in viktig trafik (mycket viktig för annonsintäckterna, vilket vi är helt beroende av - men även bra för att hjälpa 99mac att synas rent allmänt). Sen fanns det också kommentarer till många av nyheterna och även om de ibland är rätt intetsägande så fanns det också en hel del bra kommentarer som gav andra personer åsikter (ungefär som att kommentarerna hos MacUpdate och Versiontracker kan vara rätt intressanta ibland).

Det är sant att mycket utan nyheterna bara var hänvisningar till andra sidor, men det var ju lite av poängen med nyheterna. Och själva urvalet var tänkt som ett filter för den som inte besöker jordens alla macsajter varje dag (även om vi inte på något sätt var heltäckande). Sen fanns det också en liten mängd egenproducerat material, som intervjun med Wishlistr och reportage från Apple Center-invigningar, och det är ju tråkigt att förlora sådant.

Ursprungligen av Standout:

Själva innehållet (nyheter och sådant) bör väl finnas cachade i exempelvis Google/Archive.org

Redan kollat, och det finns, delvis. Men det vore ett drygt jobb att återskapa det ändå för ungefär 1000 nyheter och notiser. Se mina tidigare inlägg om detta här och här.

Ursprungligen av Standout:

Hur avancerat var det där nyhetssystemet? Hur lång tid tror ni att det kommer att ta för att bygga upp det igen?

Själva systemet är ExpressionEngine och går att installera igen rätt fort (redan gjort faktiskt, bakom kulisserna). Men vi hade utvecklat mallar för nyhetssidorna, notiserna, arkiven osv som också låg i databasen och som det låg många timmars jobb bakom av Belak och Arvid. Och den biten tar tid att återskapa. Men i och med att detta hände så kanske vi tar en helt annan approach nu, jag hade en hel del synpunkter och idéer om hur det borde fungera jämfört med hur det fungerade med nyheterna och vi ska försöka ta tillvara detta och kanske bygga upp något helt annat istället. Martin och Arvid ska jobba på det i påsk och jag ska förstås vara med i diskussionerna och så får vi se var vi hamnar.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 13:01

Upp med en PayPal-knapp någonstans snabbt och kanske en tacksida Björnström så kanske vi får se ett gåvorace.

Ibland måste man förnedra sig. Jag tror att alla skulle ha förståelse.

Om ni frågar så är jag säker på att massor av oss här hjälper till med att försöka bygga upp ett nytt system om det är något som vi kan göra.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 17:02

tråkigt, men förbannat klantigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-08 17:05

Vem läser gamla nyheter?
Om en månad är det glömt.

Ursprungligen av Macus:

Vem läser gamla nyheter?
Om en månad är det glömt.

Om det bara vore nyheterna som försvunnit hade det ju inte varit någon större katastrof, men som jag förstått det är hela det redaktionella systemet borta.
Lider med er!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-08 17:42

uj...
hade ni en pc som server eller?

Ursprungligen av darios:

uj...
hade ni en pc som server eller?

Servern var det inga större fel på. Det var olika databaser som blandades ihop så fel databas blev borttagen. Det kan man råka ut för oavsett vad man kör.

Upp med PayPal-knappen då!
Vi är nog många som skulle kunna tänka oss att lägga en hundring eller två om det skulle hjälpa.
.. stackars den som gjorde misstaget ... måste kännas i magen att inse vad man har gjort i det läget.

Tråkigt att höra ... ni har en riktigt bra nyhetssida .. läser den dagligen ( eller brukade ) ..
tur att forumet blev kvar i alla fall.. .. annars hade jag varit kokt .. har lärt mig massor av grejer här om vår xserve och os x server ..

keep up the good work - hoppas att ni kommer på benen snart igen ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 20:10

FCPUG.se råkade ut för samma öde som 99mac i denna vända..Jag känner av "smärtan" verkligen mer ser hur mycket hårdare denna site slagist… hela arbetet som lagts ner på nyhetsinsamligen här slår alltså…

Hoppas det kommer ut något bra av det här!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-08 20:34

Trist. Lider med alla inblandade och ansvariga.

PayPal - bra idé.
DROP table - ingen bra idé

Positive thinking area:
Jag känner inte till katastrofens omfattning i detalj och behöver inte göra det
En klen tröst dock:
När man gör om något man tidigare värkt/svettats/blödit fram brukar det faktiskt gå bra mycket snabbare och kanske också bli snäppet bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 22:17

Hört från utvecklare på 99mac: OUPS!

Jag har pratat med en massa folk under dagen och fått tillbaka lust och inspiration till detta arbete. Kan nästan lova att vi är tillbaka i någon form efter påsk, eventuellt tidigare med något enkelt utseende & halv funktionalitet.

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har pratat med en massa folk under dagen och fått tillbaka lust och inspiration till detta arbete. Kan nästan lova att vi är tillbaka i någon form efter påsk, eventuellt tidigare med något enkelt utseende & halv funktionalitet.

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

Man lär sig av sina misstag, många håller tyst om sina, andras blir av naturliga skäl mer tydliga. Hursomhelst, gjort är gjort och nu finns det bara framtiden kvar. Kör hårt!

Ursprungligen av Björnström:

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

Ursprungligen av Steve Jobs:

“To go forward you have to leave something behind.”

Mr. Steveness sammanfattar läget.

Ursprungligen av Björnström:

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

Men hälsa personen att denna har gjort ett helt fantastiskt jobb i övrigt och att vi ser fram emot allt fantastiskt jobb i framtiden.

Ursprungligen av Björnström:

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

Det borde han inte ha, däremot den som inte testade backuppen då och då ...

Ursprungligen av Björnström:

Klantigt? Ja det behöver vi nog inte ens diskutera, personen som gjorde detta har rätt mycket ångest idag.

99 rätt och 1 fel. Så tråkigt det kan bli.

Sen bör man också se över om systemet tillät en sådan felhandling och varför den inte erbjöd något sätt att stega tillbaka. Men det är kanske en annan fråga...

Är det tal om någon insamling? Jag skulle hemskt gärna se nyheter på förstasidan igen.

Martin oavsett vad så är 99mac en fantastisk site...ge mig ett bankonto och du får 500 spänn nu!

99mac är ju mitt hem!

Ursprungligen av Kellogs:

Martin oavsett vad så är 99mac en fantastisk site...ge mig ett bankonto och du får 500 spänn nu!

99mac är ju mitt hem!

Själv har jag inte råd med 500 kr denna månaden. Men jag kommer att sätta in 100kr på Mac.se bankgiro inom ett par dagar.

Hoppas att fler öppnar sin plånbok. Det viktiga är nog inte hur mycket man bidrar med. Bara man hjälper till med det man har råd med. Många bäckar små...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 12:42

Kan bara instämma med vissa andra deltagare...
Upp med en Paypal-knapp eller ett konto, så bidrar jag mer än gärna med en slant...

Så mycket support och kunnande som jag har fått från detta forum så vore det väl skam om man inte kan bidra med en slat...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-09 00:06

Tråkigt att höra om detta missöde. Jag har hängt här från första dagen jag blev macägare!
Donerar gärna en slant också till sidan om det görs möjligt på ett smidigt sätt...

Bevaka tråden