Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka diskar i en PM G4 QSLVR 2002?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite frågor om hårddiskar i PM G4 QSLVR 2002 (det gäller alltså interna diskar):
1. Hur många kan jag ha max i burken?
2. Hur stora får de vara? På Macotekets hemsida står det att man måste köpa till nått kort för större diskar än 127 GB. Men på apple-history står det såhär i en kommentar: "the PowerMac Quicksilver 2002, despite its ATA-66 spec, natively supports two hard drives larger than 137 GB". Någon som har mer fakta?

Det var nog allt faktiskt. Tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2006-04-06 12:49

Rent fysiskt har du plats förberett för 4 diskar, kör du slave/master kan du bara köra 2 stycken på den befintliga ATA-bussen. Vet inte hur många man kan köra om man väljer kableselect istället. Man får även tänka på värmeutvecklingen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-04-10 17:11
Ursprungligen av Korsriddaren:

Rent fysiskt har du plats förberett för 4 diskar, kör du slave/master kan du bara köra 2 stycken på den befintliga ATA-bussen. Vet inte hur många man kan köra om man väljer kableselect istället. Man får även tänka på värmeutvecklingen.

Även om du kör Cabel Select så kan det bara sitta två diskar på samma kanal. Enda skilnaden är hur man väljer vilken disk som skall vara Master respektive Slave.

  • Medlem
  • 2006-04-06 16:41

Det ska vara så att f o m 2002 års modell så kan kvicksilvern se och använda diskar större än 128GB, det har iaf jag bestämt för mig.

Det säger också sign MacDaniel på Lowendmac: http://www.lowendmac.com/macdan/05/1024.html (i fjärde stycket står det: "Big drives are supported under OS X 10.2 and later in iMac G4s, eMacs, 2002 Quicksilvers, and all later models.")

Tackar för infon, jag får försöka jaga reda på en stor disk och se hur det går tror jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-09 20:23

Jag har en Quicksilver 2002. Jag har 3st 200GB diskar i den. Fungerar kanon.

Ah, Perfekt. Hur kör du diskarna? Har det blivit nått varmare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-10 16:55

Jag kör alla 3 diskar liggandes på rad på botten. Och 120mm fläkten har jag blåsande innåt i burken för att kyla dem.

1
Bevaka tråden