Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från statisk till dynamisk sajt - vad krävs?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som lärare på gymnasiet och vuxenutbildningen och har mitt undervisningsmaterial på nätet (jonasweb.nu), men också på CD. (Jag säljer ibland också CD:n till självkostnadspris till folk som saknar bredband.)

CD-versionen har funnits pga att många skolor har fram tills nu saknat bredband. Därför har jag tvingats köra statiska Html-sidor med en frames-lösning.

I och med att de flesta numera har bredband har behovet av CD minskat. Därför tänker jag nu försöka få upp mina sidor med en lite mer modern lösning. Frames har ju sina nackdelar.

Jag inser dock att jag inte riktigt vet var eller hur jag skall börja och behöver lite feedback. Inbillar mig också att fler än jag sitter med samma problem och att det därför kan finnas ett allmänt intresse av denna diskussion. Slå mig gärna hårt om jag har fel. :rolleyes:

Tankar:

a) Jag vill ersätta frameset/frames och måste väl då använda ASP eller PHP och någon slags include-kommando. Är detta rätt tänk?

b) Mitt webbhotell tillåter både ASP och PHP. Vilket är att rekommendera? Jag är helt okunnig om serverkod, men också om den debatt som förmodligen rasar mellan ASP- och PHP-anhängare...

c) Min sajt består av en ganska omfattande mapphierarki och c:a 3500 filer, varav drygt 1000 textfiler. Därför är batch-ersättningar inte helt lätta att göra. Därför undrar jag om det räcker med att skapa en sådan include-sida eller måste include-kommandona in på varje sida?

d) Måste jag ha en "databas" för mina sidor? Eller hur funkar det här egentligen?

e) Dessutom finns gott om relativa länkar mellan sidorna. Gissar att alla manuellt måste ändras, från sida.html till sida.asp och kanske ytterligare krusiduller efter?

f) Finns det nåt sätt att slippa göra all redigering för hand? Ett verktyg som söker upp och ersätter med automatik hade ju varit grymt! Har tidigare använt Dreamweaver för batch-sökningar, men det verktyget är lite trubbigt, i synnerhet om man ändrar sökvägar till filer, eftersom det inte alltid förstår skillnaden mellan olika mappnivåer.

g) Inte 17 behöver jag väl ett CMS? Jag redigerar normalt allt lokalt på datorn och skickar upp till servern via ftp. Eller? :eek:

Okunnig således, men tacksam för svar...

a) Jag vill ersätta frameset/frames och måste väl då använda ASP eller PHP och någon slags include-kommando. Är detta rätt tänk?

Det beror på vilken lösning för innehållet du använder. Antingen så lägger du in ett eller flera includekommandon i varje sida, eller så använder du någon form utav CMS.

b) Mitt webbhotell tillåter både ASP och PHP. Vilket är att rekommendera? Jag är helt okunnig om serverkod, men också om den debatt som förmodligen rasar mellan ASP- och PHP-anhängare...

Vill man ha färdiga open sourceprogram så är PHP att rekomendera. Men eftersom wehotellet tillåter bägge så förmodar jag att det kör windows. PHP-program under windows har åtminstone jag dåliga erfarenheter av.

c) Min sajt består av en ganska omfattande mapphierarki och c:a 3500 filer, varav drygt 1000 textfiler. Därför är batch-ersättningar inte helt lätta att göra. Därför undrar jag om det räcker med att skapa en sådan include-sida eller måste include-kommandona in på varje sida?

Det går att skriva ett script som anropas med något i stil med doman.com/index.php?=sida, där sida anger vilken fil som ska inkluderas. Det förutsätter dock att filerna bara innehåller själva "inkluderingsdelen".

d) Måste jag ha en "databas" för mina sidor? Eller hur funkar det här egentligen?

Det beror på vilken lösning du tänker använda. En databasbaserad lösning är smidigare att underhålla (om man har ett bra CMS vill säga).

e) Dessutom finns gott om relativa länkar mellan sidorna. Gissar att alla manuellt måste ändras, från sida.html till sida.asp och kanske ytterligare krusiduller efter?

Ja, om du inte konverterar om det hela till ett CMS.

f) Finns det nåt sätt att slippa göra all redigering för hand? Ett verktyg som söker upp och ersätter med automatik hade ju varit grymt! Har tidigare använt Dreamweaver för batch-sökningar, men det verktyget är lite trubbigt, i synnerhet om man ändrar sökvägar till filer, eftersom det inte alltid förstår skillnaden mellan olika mappnivåer.

AppleScript? Kanske finns någon guru här på forumet?

g) Inte 17 behöver jag väl ett CMS? Jag redigerar normalt allt lokalt på datorn och skickar upp till servern via ftp. Eller? :eek:

Jag tror att det blir lättare om du skaffar ett bra CMS. Hur du än gör så kommer det att bli massor med arbete. (I alla fall vad jag vet).

Tack!

Jag blev åtminstone lite klokare. Verkar som om jag måste kika mer på CMS. Hittade gott om gamla trådar om detta så...

Du kommer säkert att stöta på det ändå, men det är värt att nämnas igen.

www.opensourcecms.com är en guldgruva.

1
Bevaka tråden