Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från statisk till dynamisk sajt - vad krävs?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som lärare på gymnasiet och vuxenutbildningen och har mitt undervisningsmaterial på nätet (jonasweb.nu), men också på CD. (Jag säljer ibland också CD:n till självkostnadspris till folk som saknar bredband.)

CD-versionen har funnits pga att många skolor har fram tills nu saknat bredband. Därför har jag tvingats köra statiska Html-sidor med en frames-lösning.

I och med att de flesta numera har bredband har behovet av CD minskat. Därför tänker jag nu försöka få upp mina sidor med en lite mer modern lösning. Frames har ju sina nackdelar.

Jag inser dock att jag inte riktigt vet var eller hur jag skall börja och behöver lite feedback. Inbillar mig också att fler än jag sitter med samma problem och att det därför kan finnas ett allmänt intresse av denna diskussion. Slå mig gärna hårt om jag har fel. :rolleyes:

Tankar:

a) Jag vill ersätta frameset/frames och måste väl då använda ASP eller PHP och någon slags include-kommando. Är detta rätt tänk?

b) Mitt webbhotell tillåter både ASP och PHP. Vilket är att rekommendera? Jag är helt okunnig om serverkod, men också om den debatt som förmodligen rasar mellan ASP- och PHP-anhängare...

c) Min sajt består av en ganska omfattande mapphierarki och c:a 3500 filer, varav drygt 1000 textfiler. Därför är batch-ersättningar inte helt lätta att göra. Därför undrar jag om det räcker med att skapa en sådan include-sida eller måste include-kommandona in på varje sida?

d) Måste jag ha en "databas" för mina sidor? Eller hur funkar det här egentligen?