Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bör jag formatera hårddisken för XP på MacIntel

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 23:43

Hej!

I morgon dyker min arbetskamrats MacBook Pro upp. Han vill som gammal Windowsanvändare ha möjlighet till båda operativsystemen. Men hur ska hårddisken delas upp smartas och hur går man sedan tillväga?

Ska man ha NTFS eller FAT32 för XP-partionen? Båda har ju begränsningar NTFS saknar skrivstöd från OS X, men FAT32 tillåter inget större utrymme. (4 Gb eller?) Finns det andra nackdelar eller fördelar?

Tack på förhand!

FAT32 kan hantera ganska stora partitioner, har själv formaterat bl.a en 80gb HD till min kompis i FAT32, så det är inga problem. Jag skulle inte partionera hälften Windows, hälften OSX utan snarare 60% OSX, 40% Windows. Det bästa vore väl kanske 75% OSX och 25% Windows, allt för att försöka övergå till OSX så mycket som möjligt. 4gb spärren du snackar om är filspärren. FAT32 kan inte hantera filer större än 4gb.

//Knezzen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 12:00

Kan man ha två olika format på en och samma disk? Jag försökte det med en extern HD, att ha en partition i FAT32 och en i HFS+ men lyckades inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-01 02:37
Ursprungligen av elsevero:

Kan man ha två olika format på en och samma disk? Jag försökte det med en extern HD, att ha en partition i FAT32 och en i HFS+ men lyckades inte.

Du kan ha hur många olika format som helst på samma disk.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-01 13:21

Tackar för svaren!

Det får nog bli att satsa 15-20 gb åt FAT32 och resterande 80 gb till OS X och HFS+.

mitt tips är:
Gör det inte, släng XP och håll fast vid OSX

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 20:55

Jag har en 150GB hårddisk som systemdisk i min Mac-dator. Och inom snar framtid ska jag införskaffa VMWare Fusion för att skapa två virtuella "datorer" med vardera Win XP Pro SP2.

Min fråga är, kommer VMWare Fusion att formatera den delen som tilldelas för Windows till FAT32 automatiskt eller får man välja det manuellt vid installation av Win XP? Eller hur går det till i VMWare Fusion?

Virtualiseringprogram som t ex VMWare Fusion arbetar normalt inte med vanliga volymer, utan använder en virtuell hårddisk som lagras som en dynamiskt växande skivavbild. Vad du kör på den kan du välja själv. För den virtuella datorn uppenbarar den sig som en vanlig hårddisk och kan formateras som en i vilket format som helst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 22:19
Ursprungligen av Marcus K:

Virtualiseringprogram som t ex VMWare Fusion arbetar normalt inte med vanliga volymer, utan använder en virtuell hårddisk som lagras som en dynamiskt växande skivavbild. Vad du kör på den kan du välja själv. För den virtuella datorn uppenbarar den sig som en vanlig hårddisk och kan formateras som en i vilket format som helst.

Aha, på så vis! Tack för förklaringen. Och eftersom det var länge sen jag installera Windows, så kommer här en följdfråga. Man får väl fortfarande välja NTFS eller FAT32 under installationen av Windows?

Jag har ett problem. Kör VM ware Fusion på jobbet då alla fjärsstyrnings och andra verktyg är Windowsbaserade oftast. Mitt problem är att jag vill kunna komma åt min hårddisken dels fårn macen och även från XP i fusion.

Problemet med fusion är och om man delar upp partiionen så kan man bara komma åt antingen en HFS+ eller NTFS partition. Delar jag en HFs+ volum händer samma sak. Du kan inte komma åt HFS+ om du ska ge fusion access. Blir galen. Måste kunna komma åt båda på något sätt då jag vill kunna göra dels backup på min mac men även ha data från PC sidan på en extern disk.

Tacksam om någon man komma med ett bra förslag eller en hint om en lösning

Större partion med wmware fusion 2?

Howdy
Jag kör wmware fusion 2 och windows 7 men diskpartionen blir bara 40 gb. Hur ändrar jag? Det står att man skall gå in i wmware library- settings men jag lyckas inte hitta dit
Tips någon
/Ghosy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-14 22:48

Högerklick i Fusions "huvudmeny" och sedan Settings, Hard drive. Men då är detta från Fusion 3. Kan väl tänka att det inte är så stor skillnad på den punkten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-14 22:53

Detta bör tas upp i en lämpigare tråd än denna som faktiskt handlar om hur man formatterar hårddiskar för XP.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-14 22:53

Kul med nya användare, men ännu roligare om dom lata moderatorerna kunde flytta tråden till ett nytt inlägg, kidnappning är inte roligt.

1
Bevaka tråden