Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB 24mbit värdelöst långsamt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 14:18

Hej!

Jag och sambon har BBB 24Mbit internet. Detta betalar vi 400kr/månad för. Gjorde en TP-test nyss. Jag fick detta resultatet:

Om jag fattat testet rätt så har vi endast 39% mottagning (nerladdningshastighet)?
Det är ju för fan inte ens hälften av vad det vi betalar för att få.

Sen så är min dator speciellt konstig på en sak (vet ej om sambons dator är det med), den tar liksom skitlång tid på att ladda vissa sidor, som t.ex Aftonbladet och 99mac.com och www.flashback.se och www.sydsvenskan.se tar skitlång tid och endast halva sidan blir laddad på aftonbladet så får man uppdatera ett par gånger. Jag kan ju inte tänka mig att dessa samtliga sidor allihopa har serverproblem eller överbelastning? Dessa sidor brukar annars gå fort att ladda.

Och så lade jag märke till att datorn piper när jag gjorde tptestet. Det verkar som att airporten piper under belastning?

Datorn är en ibook g4 1.2 ghz 12".

Är vårt TP-resultat rimligt eller ska vi ringa och klaga? Vad kan man göra åt saken? Det står ju visserligen "upp till 24mbit" men 39% av 24mbit är INTE acceptabelt enligt mig. Vad anser ni?

Har du Netgear router?
Min Netgear ger extremt långa laddtider på hemsidor.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 15:00
Ursprungligen av hansfilipelo:

Har du Netgear router?
Min Netgear ger extremt långa laddtider på hemsidor.

Nej Airport Express. och den andra datorn var avstängd vid testen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 15:18

Njae, upp till 24mbit är just "upp till" tyvärr. Jag får ut c:a 20mbit på mina 24mbit här med BBB, men det finns inga garantier som jag förstått det…

54MBit WLAN är i bästa fall hälfen av det så… Men lite sur kan man bli. Märkligt att du får ut så mycket högre på UDP kontra TCP…

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 15:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Njae, upp till 24mbit är just "upp till" tyvärr. Jag får ut c:a 20mbit på mina 24mbit här med BBB, men det finns inga garantier som jag förstått det…

54MBit WLAN är i bästa fall hälfen av det så… Men lite sur kan man bli. Märkligt att du får ut så mycket högre på UDP kontra TCP…

Ja upp till men hallå? 39%? Det är ju inte ens hälften, jag vill ju inte betala 400kr/månad för något jag inte ens får ut hälften av ju?

Har du inte läst lite fel - du får ju 17Mbit/sek?

Siffran 39,5% visar ju bara skillnaden mellan UDP och TCP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 19:36
Ursprungligen av Björnström:

Har du inte läst lite fel - du får ju 17Mbit/sek?

Siffran 39,5% visar ju bara skillnaden mellan UDP och TCP.

Ja, så han får i själva verket mindre än 39,5 %. Vad han får i UDP är inte särskilt intressant, det mesta går ju via TCP.

...men först, testa med datorn kopplad direkt till modemet (glöm inte att stänga av eventuella fildelningsprogram etc).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 15:55

Prova att koppla förbi din Airport och gör testet igen... på en "upp till" 24mbit/s så ligger gränsvärdet på 20mbit/s, annars skulle de aldrig leverera den hastigheten hem till dig... kontakta kundtjänst och begär billigare pris ifall du inte får upp hastigheten när du kopplat modemet rakt till datorn, ta även bort ev ADSL splitter och testa igen, och gör det alltid RAKT MOT DATORN, inte genom någon switch eller liknande...

Skulle precis föreslå detsamma - testa med ethernetkabeln rätt i modemet.

Glöm inte läsa de trådar som redan finns om ämnet, de har tips om hur man får bättre prestanda. Sök och I skolen finna.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-10 22:00

Gå in på deras hemsida.

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_KUNDSERVICE_HASTIGHET?c=1&p=4

"Mät mot Bredbandsbolaget, Stockholm, värdet du ska titta på är UDP-hastigheten nedströms.
TP-test kan bara komma upp i 85% av den hastighet som levereras när den mäter. Detta beror på att TP-testet mäter genomströmningshastigheten till/från en mätserver, medan den hastighet vi levererat är hastigheten för anslutningen."

Ändrade innehållet.

Ursprungligen av Sten_n:

Gå in på deras hemsida.

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_KUNDSERVICE_HASTIGHET?c=1&p=4

"Mät mot Bredbandsbolaget, Stockholm, värdet du ska titta på är UDP-hastigheten nedströms.
TP-test kan bara komma upp i 85% av den hastighet som levereras när den mäter. Detta beror på att TP-testet mäter genomströmningshastigheten till/från en mätserver, medan den hastighet vi levererat är hastigheten för anslutningen."

Ändrade innehållet.

Det här lät ju lite skumt. Den stora skillnaden mellan TCP och UDP är att med TCP finns en kontroll av att alla paket kommer fram och i rätt ordning. UDP har inte den kontrollen. UDP är normalt snabbare än TCP på grund av detta eftersom med TCP händer det att samma paket måste skickas flera gånger.

Detta gör att TCP används för i princip allt och UDP i video- och ljudströmningar samt i vissa nätverksspel.

Vem man än frågar så är det siffrorna för TCP man ska titta på. Undantaget är Internetleverantörerna. Varför kan man ju ganska lätt gissa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 09:04

Testa den korta telesladden

Jag slängde upp mitt nya BBB modem med den långa sladden som hängde med i paketet och fick liknande värden som du framförallt låga procenttal, testade sen att flytta allt närmare mitt första jack och använda den superkorta telesladden som hängde med i paketet och vips så var jag uppe i 21 Mbit, sen beställde jag Digital TV i och för sig och då dök ju hastigheten ca 5 Mbit direkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-04-10 22:48

När jag försöker köra TPTest på min dator hänger sig programmet efter ett par test... den klarar visst inte av att ladda ner saker för snabbt heller. BBB Uppgraderade precis vårat nät här till 100Mbit ner och 10Mbit upp... har det och ip-telefoni telefoni inbakat i hyran för 150kr/månaden

1
Bevaka tråden