Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast medlemmar på Onsdag!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac.com kommer att låsa ytterdörren på onsdag så att endast registrerade medlemmar kan läsa & delta i diskussionerna. Målet är att få fler att registrera sig.

I dagsläget har vi upp till fem gånger så många som läser diskussionerna som antalet inloggade medlemmar - och vi vill gärna ha fler medlemmar!

Därför kommer vi testa att låsa forumet för registrerade medlemmar på onsdag - är du inte medlem så kan du inte läsa eller delta i diskussionerna.

Förtydligande: Detta gäller alltså endast onsdagen 23/10 - en enda dag!!

Bra eller dålig idé? Kommentera!

Klicka här för att registrera dig som medlem (kostnadsfritt!)

[ 21 Oktober 2002, 09:38: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-21 09:14

Ja, varför inte? Låter som en bra idé.

Varför?

Det är ju bara bra att folk följer diskussionerna för att lära sig. Men kanske inte har vill eller vågar engagera sig med egna inlägg.

Det ska väl inte bli som gamla Macworld.se där man inte får läsa något om man inte är prenumerant (ja, jag vet att 99mac är gratis och det var inte Macworld, men känslan består).

Fritt fram för alla!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-21 09:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Varför?

Det är ju bara bra att folk följer diskussionerna för att lära sig. Men kanske inte har vill eller vågar engagera sig med egna inlägg.

Det ska väl inte bli som gamla Macworld.se där man inte får läsa något om man inte är prenumerant (ja, jag vet att 99mac är gratis och det var inte Macworld, men känslan består).

Fritt fram för alla!

Håller faktiskt med, hur ska man annars kunna bilda sig en uppfattning om forumet?
Innan man registrerar sig så vill man nog se vad man får. Alla som är gäster är ju faktiskt potentiella medlemmar.

Det gäller bara Onsdagen 23/10 - en enda dag!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-10-21 10:18

Det här med förbättring är en svår sak. Vad är egentligen en förbättring? Är det kvalitet eller kvantitet?

Låt mig dra en kort parallell inom scoutrörelsen. Det handlar även där om förbättring. Man vill bli bättre. Man vill bli världens bästa ungdomsrörelse. startar man en rekryteringskampanj! Man har också besviket noterat att medlemsantalet har minskat med 3% varje år de senaste åren. Man sätter alltså likhet mellan kvalitet och kvantitet.

Snälla - gör inte samma sak här!

Om vi håller en hög kvalitet på utformning av siten, på inläggen och på det sätt som alla medlemmar beter/uppför sig på som kommer ryktet att gå och medlemmarna ansluter sig. För man vill ju inte vara en anonym individ om saknar talan?! Därför kommer folk att bli medlemmar. Att passivt bara sitta och läsa ger inget i längden. Och att tvångsansluta sådana medlemmar gangnar inte oss andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-21 13:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det gäller bara Onsdagen 23/10 - en enda dag!

När du skriver att det är ett "test" så kan man ju få för sig att det kan följas av en mer permanent stängning om testet "lyckas"....?

/Nils

Jag är inte säker på att siffrorna är helt pålitliga. Det händet titt som tätt att jag läser på forumet från en annan maskin än den jag normalt jobbar med. Då låter jag ofta bli att logga in om jag inte hittar något jag känner att jag vill svara på. Är det egentligen något fel med att folk läser utan att vara registrerade? Jag menar - vad blir skillnaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-21 20:24

Är det så farligt att registrera sig? Tar 5 minuter och man lämnar ju ut exakt så mycket man vill om sig själv.

Håller med The Joker. Ofta läser man från en jobbdator eller liknande. Jag blir lite orolig att det ska gå åt Macworld-hållet. Är ofta inne på amerikanska forum. Registrera sig gör man när man vill fråga något (eller svara). Jag tycker att det är viljan att kommunicera som ska styra om man registrerar sig. Inte "tvångsmetoder". Sedan uppfattade jag att det bara rörde sig om en dag. Men man måste väl få göra sin "röst"hörd, eller hur?
Mvh
Jörgen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
och vi vill gärna ha fler medlemmar!

Bara som en allmän synpunkt. Se upp så att inte att få fler medlemmar blir ett gift, eller ett tävlingmoment. Jag tycker det är bättre att göra en 99Berra.com-avknoppning på vanligt Björnströmvis när antalet Berra här på forumet har nått kritisk massa för en egen subkultur.

Jag gillar 99mac. Jag gillar det som det är, om det blir mycket större kanske det inte blir lika trevligt.
Jag har dock ingen emot ett endagarstest. Men, som sagt. Se hellre till att forumet fortsätter att vara bra och trevligt än att det skall växa konstant.

Jupp det finns ju inget självändamål med att bara bli fler och fler hela tiden...Allt blir inte bättre automatiskt bara för att antalet medlemmar ökar...

Kanske skulle testa med att ta bort medlemmar som inte är inloggade minimum 1 gång per dag i månaden eller varför inte testa att begränsa antalet inlägg per dag och medlem,då om inte förr kanske kvaliteten på inläggen skulle öka...Istället för att som nu bara hålla med eller dissa något som någon annan har skrivit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 00:14

Tror heller inte att ett växande forum i sig självt är ett mål - bara om något bra växer är det värt att vårda. Att nästa alla forum har så många "passiva" medlemmar är nog snarare ett naturligt fenomen. I de flesta sammanhang är människor passiva, men när de känner sig lite mer bekväma och varma ikläderna så kanske de ger ifrån sig ett och annat minnesvärt ord.
Somliga gillar helt enkelt inte att "orera" i tid och otid - medans andra kan lägga ner hur mycket tid som helst bara på inlägg som är rena rama "telefonsamtalet" (ständiga replikskiften utan egentligt innehåll).

Själv är jag "periodare"; många gånger aktiv , men också passiv...jag vill kunna välja själv! Frihet att välja lockar fler till forumet än krav på aktivt medlemskap.

Men visst är man nyfiken...på dom som aldrig skriver något.

  • Medlem
  • 2002-10-22 04:42

En endagarstest har jag inget emot, det kan bara vara intressant.

men generellt så tycker jag illa om forum som man inte ens får läsa utan att vara medlemm...

Endagarstestet är ok. Då kanske några fler reggar sig. Men att stänga det alla dagar är inte ok. Men det har inte heller varit uppe på tapeten (vad jag har hört).

Jag är en ny medlem (Detta är mitt andra inlägg tror jag). Ok, jag vet att det "bara är en dag", men ändå, jag är emot en låsning av flera orsaker...

1. Jag läser 99mac med hjälp av iCab, en bra web-läsare som dock kraschar mycket. Jag har cookies avstängd i den. Om jag (mot förmodan) vill skriva ett inlägg i ett ämne så klipper jag ut ämnet och klistrar in den i Netscape och skriver inlägget. Alltså, jag loggar bara in för att skriva inlägg.

2. Får många inloggningar.
Alldeles för många sidor på internet kräver inloggning av någon sort. En del kräver också information som jag är ovillig att lämna ut (detta gäller mest amerikanska sidor).
Detta är dåligt, anser jag, på många sätt. Man måste lämna ut information som man inte vill (eller lämna falsk information), man måste komma ihåg sin inloggningsinformation, vad man gör medan man är inloggad kan spåras i större utsträckning, inloggning tar tid (även med cookies, för ibland blir det fel och man måste leta reda på sin inloggningsinfo eller få den e-postad till sig och mata in den för hand).

3. Hur vet man att forumet är "rätt".
Om ett forum är låst för icke medlemmar, hur vet icke medlemmar att dom vill bli medlemmar?
Eller lite mera cyniskt, anta att man har en diskussion i "actual reality", även känt som verkligeheten. Om man är flera som diskuterar så finns alltid några som inte säger något. För att de inte kommer in, för att de inte har något att säga osv.... Men att säga "Ni får inte lyssna om ni inte säger något", tycker jag är fel. Dessutom är det lite konstigt med forum där en persons värde mäts i antalet inlägg han gör (tänker inte på 99mac här, men tendensen finns).

Tillägga kan jag göra att jag läste 99mac ett bra tag innan jag blev medlem, jag gjorde det först när jag kände att "det här bara måste jag svara på", fast när jag väl hade registrerat mig kände jag att jag inte riktigt kunde formulera mig så bra som jag önskade och skrev inte inlägget ändå.
Jag har heller ingen avsikt att registrera mig för Macworld, trots att jag prenumererar.

[ 22 Oktober 2002, 10:52: Meddelandet ändrat av: ChrilleB ]

Vi kommer testa detta som ett experiment - 99mac är helt kostnadsfritt och det enda vi nu önskar är att man talar om vem det är som besöker sidan. Det känns inte som den största uppoffringen man kan göra - en cookie gör sedan att du stannar inloggad "för alltid".

Du behöver inte lämna speciellt mycket information vid en registrering, det är främst ditt namn, epostadress, varifrån du kommer och hur du hittade oss.

Med tanke på det jobb och de kostnader som finns i arbetet med 99mac tycker jag inte att det är någon dålig "deal".

Jag håller med att det är inläggshets, vi kanske skulle ta bort "antal inlägg" ifrån medlemspresentationen.

[ 22 Oktober 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

För ett tag sedan diskuterades ju huruvida man skulle stänga 99mac för nya medlemmar,så att det bara blev x antal. Har svårt att se hur detta går ihop med att det nu skall bli ännu mer medlemmar. Varför inte låta dem som vill registrera sig göra det och de som inte vill behöver inte. Alla skriver ju inte inlägg, vilket man måste vara medlem för att kunna göra.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 12:58

Ni som administrerar den här sajten får naturligtvis göra som ni vill men personligen anser jag det helt fel att begränsa eller försvåra tillgång till och utbyte av information. Jag är för ett öppet samhälle. Å andra sidan jag kanske missat ironin i förslaget?

[ 22 Oktober 2002, 12:59: Meddelandet ändrat av: Lebowski ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-22 13:03

Är det bara onsdagen så är det väl ok

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lebowski:
Ni som administrerar den här sajten får naturligtvis göra som ni vill men personligen anser jag det helt fel att begränsa eller försvåra tillgång till och utbyte av information. Jag är för ett öppet samhälle. Å andra sidan jag kanske missat ironin i förslaget?

Försvåra tillgång till information? Stjäl du tidningar på kiosken?

Vi lägger ner tusentals timmar på att driva 99mac. Det kostar inte någon person en krona att vara här dygnet runt och delta i alla diskussioner, läsa nyheter osv. Det enda jag vill veta är vem du är.

Tror inte att en många av läsarna på 99mac tycker att det är dålig deal.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-22 13:29

Ang onsdagen: ok för mig, men om det skulle fortsätta är jag nog emot det.
Jag har läst på forumet mer eller mindre varje dag i snart ett år, och varit medlem i...tja, vet faktiskt inte.
Jag läste väldigt länge innan jag bestämde mig för att bli medlem av den orsaken att jag ville se vad det var för ett ställe, vilken nivå pratet och kunskapen är på samt vad det är för människor innan jag reggade mig...och framför allt: behövde jag det här forumet?

Hade det varit inloggning direkt hade jag nog lämnat sajten.

Ett förslag om ni vill stänga för oregistrerade:

går det inte att bara ge tillgång till någon del av forumet för oregistrerade och blir man nyfiken får man regga sig?
Eller kanske en förstasida med några väl valda tips, tricks och problem från några diskussioner, lite info om forumen, bara för att väcka nyfikenhet...

/edit: kollade, och jag har varit medlem i snart ett år och då har jag nog läst i iallafall 6mån-12 mån innan jag reggade mig!

[ 22 Oktober 2002, 13:32: Meddelandet ändrat av: Tesa ]

Jag tycker av hävd att internet skall vara fritt och inte kosta något men kan och andra sidan resonera som så att jag är villig att betala någon krona för nåt som är bra...Och 99Mac är för mig något bra

Martin med flera gör ett jätte jobb en stor elogé till dom,men min ide är som följer...

Jag tycker och andra sidan att 10-50:- inte är mycket pengar och skulle det gå att lösa på ett smidigt sätt med pg-inbetalning så skulle i vart fall jag betala det till 99Mac å andra sidan skulle man ju kunna skicka pengarna i ett vanligt kuvert.

I och med att man betalar för något så finns det ju ett egenintresse i att tala om vem man är och samtidigt vill man ju ha något i gengäld...Men det enda jag önskar är att 99Mac lever kvar och att inläggen som skrivs har ett högt läsvärde,det här forumet är guld värt inte bara för mac användare utan även för undertecknad. Kan jag hjälpa till så gör jag det.

Hej Martin!
Jag antar att man håller till på ett diskussionsforum för att man gillar att diskutera...
När jag läser inläggen här får jag en massa frågor i huvudet. Du driver det här forumet vilket kostar en massa pengar och tid,gratis...Varför? Vad är motivationen till den insatsen? Vad jag kan se har ni inte reklam, vilket skulle kunna generera lite kosing. Är det för den goda saken skull? Ideellt arbete?. Jag är inte ironisk. Jag vill verkligen veta. För något vill man alltid ha ut av sitt arbete. I dag är denna site sveriges bästa mac-forum. Ni ser dagligen hur många som besöker siten. Och antalet inloggade är liten i jämförelse med antal besökare. Nu vill ni att fler registrerar sig /loggar in/ fyller i sin profil.
Vad ger detta? Det finns igentligen inget syfte med det. Om man inte bara är nyfiken.
Men du säger att det är en liten "mot-prestation" mot att få vara här och läsa dygnet runt - gratis.
Då låter det plötsligt som om denna motprestation är värd något - mer är nyfikenhet - kanske pengar?
Är våra profiler värda pengar för någon? Alla går som katten runt het gröt. Diskussionen för - eller emot blir obalanserad om inte alla fakta om syftet med denna registering läggs fram. Annars blir förslaget från xplane att betala in en liten slant obegripligt. Jag tror inte att någon är förvånad att en sådan här site kostar både pengar och tid att driva. Men om någon ekonomisk "motprestation" behövs vare sig det är via en säljbar "profil" eller rena cash - säg det rakt ut. Nu hoppas jag att ni förstår att jag inte skrivit detta inlägg som "snål gratis-surfare", utan för att försöka få klarhet om vad denna diskussion handlar om.
Mvh
Jörgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 17:07

Lebowski: Håller med dig till 100%! Jag önskar och tror faktiskt att motivet för 99mac var att osjälviskt främja infomationsflödet för oss Mac-användare. Med onsdagsförslaget samt MArtins inlägg ovan så verkar det som om han och grabbarna har andra tankar med forumet. Exakt vad det är, kan man bara spekulera över. Eller fråga om. (Lågt av Martin att kalla dig för en tjuv!)

Jörgen Iversson: Jag satt just och tänkte samma tankar när jag såg ditt inlägg. Vad ÄR egentligen 99mac? Jag har alltid trott att det är ett ideellt forum? Men det kanske är en marknadsföringsplats för Martins affärer? Eller något som så småningom är tänkt att bli betaltjänst? Eller något annat? Det kanske står någonstans, men jag kan inte hitta det.

Missförstå mig inge. Jag älskar bra affärsideér som drar in ordentligt med kulor. Och det finns i min värld inte mycket som slår en bra marknadsföringsinsatts. Och jag skulle mycket väl tänka mig kompensera kreatörerna av detta forum. För det fyller verkligen en funktion i mitt Mac-användande.

Men det borde vara raka puckar om vad det handlar om. IMHO.

[ 22 Oktober 2002, 17:08: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

Jösses vilken storm i ett vattenglas detta blivit! Det handlar ju bara om att Martin ville förbättra forumet genom att få fler registrerade medlemmar. Onsdags-grejen är ett vertkyg just för att öka medlemsantalet.
* Det handlar inte om att Martin vill registrera oss, och utföra någon "storebror ser dig"-verksamhet.
* Det handlar heller inte om att låsa forumet för utomstående.
* Det handlar vidare inte om att 99mac ska bli en betaltjänst.

Martin har med forumets bästa i åtanke, föreslagit ett sätt att öka medlemsantalet. Jag förstår inte varför ni blir så förbaskat upprörda?

/M

Vi vill helt enkelt få fler att registrera sig, vilket också skulle leda till fler diskussioner och mer givande diskussioner. Vill inte alla det? Det är ju hela grejen med 99mac; en kunskapskälla som hela tiden utvecklas och växer. Vi letar hela tiden olika sätt att växa på.

Registreringen tar 30 sekunder och kostar inget. Jag registrerade mig på download.com (tog 30 sekunder), för att få fortsätta använda deras gratistjänst. Jag skulle registrera mig på aftonbladet.se om de "stängde deras sajt". Jag pratar alltså om gratistjänster, inte Macworld.se.

Jag och Martin hoppas många väljer onsdagen som en bra dag att registrera sig på. Vi kommer presentera ett par extra roliga nyheter den dagen också, som en extra morot.

Återigen, allt detta, gör vi för 99macs skull. Bara besökarna registrerar sig (första "svåra" steget) brukar inläggen ta fart.

Fast jag förstår inte varför fler skulle skriva bara för att de tvingas registrera sig... Tror ni verkligen att det finns en sådan koppling? Är det bra att många skriver?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Vi vill helt enkelt få fler att registrera sig, vilket också skulle leda till fler diskussioner och mer givande diskussioner. Vill inte alla det? Det är ju hela grejen med 99mac; en kunskapskälla som hela tiden utvecklas och växer. Vi letar hela tiden olika sätt att växa på.

Registreringen tar 30 sekunder och kostar inget. Jag registrerade mig på download.com (tog 30 sekunder), för att få fortsätta använda deras gratistjänst. Jag skulle registrera mig på aftonbladet.se om de "stängde deras sajt". Jag pratar alltså om gratistjänster, inte Macworld.se.

Jag och Martin hoppas många väljer onsdagen som en bra dag att registrera sig på. Vi kommer presentera ett par extra roliga nyheter den dagen också, som en extra morot.

Återigen, allt detta, gör vi för 99macs skull. Bara besökarna registrerar sig (första "svåra" steget) brukar inläggen ta fart.

Där är vi kanske olika som individer. En del registrerar sig gladeligen lite överallt. Själv skulle jag t ex aldrig regga mig på Aftonbladet eller på andra siter om jag inte absolut såg det som nödvändigt. Jag kan t o m tänka mig att avstå från att besöka siter där det krävs att man reggar sig. Men som sagt alla är olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 18:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Jösses vilken storm i ett vattenglas detta blivit! Det...
...Martin har med forumets bästa i åtanke, föreslagit ett sätt att öka medlemsantalet. Jag förstår inte varför ni blir så förbaskat upprörda?

Om du tycker att jag verkar upprörd, så har du missuppfattat mig. Martin ville ju ha synpunkter. Nu får han det. Det är väl jättebra?

Edit: Det enda jag tycker är lite onödigt är att det lät som om Martin kallade oss som förespråkar fritt informationsutbyte för "tjuvar". Men det är ju inget att hänga upp sig på!

[ 22 Oktober 2002, 19:05: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

Bevaka tråden