Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att koppla ihop php och MySQL

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-08 17:03

Jo, jag har en sajt som gjorts av en annan snubbe men hamnat i mitt knä. Den är i php, men behöver en databas. Och jag har inte en susning om hur man skapar tabeller och jox i en sån, och inte hur man kopplar ihop enheterna.

Det ena dokumentet heter "dbconn.php" och har den här koden (jag har bytt namn mot några siffrorhär):

<?php
$host=preg_match("/local$/",$_SERVER['HTTP_HOST'])?"localhost";

$connection=@mysql_connect($host,"1","2","3)
	or die("Database Connection Failed");

$dbconn=@mysql_select_db("4")
	or die("Failed to Select Database");
?>

Det andra dokumentet heter "xdbconn.php" och har det här:

<?php
$connection=@mysql_connect('localhost')
	or die("Database Connection Failed");
$dbconn=@mysql_select_db("4")
	or die("Failed to Select Database");
?>

Jag använder MyPHPadmin för att skapa databaser.

Problemen:

Jag har inte en aning om hur många tabeller databasen behöver, vad dom ska heta, etc. Kan man lösa det med hjälp av koden ovan? Eller kan man lägga tillegen kod eller nåt?

Och, om du får kalla databas, tabeller, användare och allat annat vad du vill, hur ska uppgifterna in i koderna ovan?

Danne

EDIT: Otroligt. Jag hann inte mer än posta inlägget, så fick jag mail från killen som gjort sajten men som jag inte fått tag på på tre dagar! Ska se om han kan hjälpa till - vilket han borde kunna....

De koden ovan gör är egentligen bara att öppna den databas man specar.. Så för att ta reda på tabeller o sånt så måste du kolla annan kod, vart den sparar saker o sånt..

Du kan inte få nån kopia på en databas som använts med sajten sen innan, eller har de aldrig funnits nån?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-08 17:25

Hej Johan,

Ska se vad han som står bakom kalaset kommer med. Det ska nog ordna sej. Hoppas jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 00:48

Jag brukar ha koden i en separat fil och bara länka till den som en include eller require. Ändrar du något i konfigurationen, ändrar du bara i den filen...

Bara ett grundläggande tips.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-09 08:49
Ursprungligen av hicke:

Jag brukar ha koden i en separat fil och bara länka till den som en include eller require. Ändrar du något i konfigurationen, ändrar du bara i den filen...

Bara ett grundläggande tips.

Huh?
Jo, koden ligger i en include.
Jag tackar givetvis för tips, även om dom inte har direkt med frågan att göra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-11 12:47

Jo, jag ska berätta att allt har löst sig, eftersom fler kanske stöter på samma bekymmer nån gång.

Problemet var att jag hade en alldeles för färsk PHP-version (5.1.2) där tydligen inte koden i sajten funkade. Så jag slängde mappen usr/local/php5, tog bort 7-8 rader längst ner i httpd.conf som pekade mot den mappen och startade den php versionen. Sen laddade jag ner en äldre version (4.3.11) av php från http://www.entropy.ch/software/macosx/php/ installerade och startade om servern. Då vaknade sajten till liv, kopplade upp sig mot databasen och allt slutade i frid och fröjd....

1
Bevaka tråden