Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har InteliMac någon reboot-knapp?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haha, Har intell iMacsen en reboot knapp som dom _JÄTTE_ gammla 600mhz iMacsen?

För jag har då inte funnit den...

Tack // Eric

Finns det någon ny mac som har det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 10:43
Ursprungligen av irrelogical:

Finns det någon ny mac som har det?

Sista Macen med reboot-knapp var väl pre-Quicksilver G4?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-08 22:57
Ursprungligen av rhesus:

Sista Macen med reboot-knapp var väl pre-Quicksilver G4?

QS hade väl också en rebootknapp?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-04-10 16:43
Ursprungligen av bogg:

QS hade väl också en rebootknapp?

Jag har en Quicksilver 2002 och ja den har rebootknapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 10:43

På nyare burkar håller man väl in startknappen en stund, för att tvångsavsluta, och trycker en gång till för att starta!

Vänligen, Ylan

Hur ofta behöver man "resetta" en mac förresten?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 16:00
Ursprungligen av irrelogical:

Hur ofta behöver man "resetta" en mac förresten?

Lika ofta som en PC? :rolleyes:

Ursprungligen av fredrikm:

Lika ofta som en PC? :rolleyes:

Nej. Men däremot inte sagt att det är omöjligt för en Mac att hänga sig - för det gör den. Men det är ju nästan löjligt att säga lika ofta som en PC (?) Ta ett genomsnitt: Alla Macar i världen med OS X jämfört med alla PC i världen med Windows XP. Dela upp antalet hängningar (som kräver omstart) per dator.

Vilket OS tror du utmärker sig?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 15:05
Ursprungligen av disposable:

Nej. Men däremot inte sagt att det är omöjligt för en Mac att hänga sig - för det gör den. Men det är ju nästan löjligt att säga lika ofta som en PC (?) Ta ett genomsnitt: Alla Macar i världen med OS X jämfört med alla PC i världen med Windows XP. Dela upp antalet hängningar (som kräver omstart) per dator.

Vilket OS tror du utmärker sig?

4 år med windows XP, 3 olika datorer, 0 hängningar. 1 månad mad Mac OS X, 1 hängning.

Allt har att göra med hårdvara. Kör Windows XP med rätt hårdvara och rätt drivrutiner och det hänger sig aldrig. Min Mac OS X hängning berodde på att jag försökte trixa igång en webkamera som inte stöds i OS X.

  • Medlem
  • 2006-04-11 15:36
Ursprungligen av fredrikm:

4 år med windows XP, 3 olika datorer, 0 hängningar. 1 månad mad Mac OS X, 1 hängning.

Allt har att göra med hårdvara. Kör Windows XP med rätt hårdvara och rätt drivrutiner och det hänger sig aldrig. Min Mac OS X hängning berodde på att jag försökte trixa igång en webkamera som inte stöds i OS X.

Det är mycket möjligt, men det går ju tyvärr inte att ta reda på vad rätt hårdvara är. Företag brukar ju inte skriva ut att deras produkter gör att datorn hänger sig. Dell/Netgear ger blåskärm hos mig t ex. Ingen av företagen vill kännas av problemet.

Om Windows aldrig har hängt sig har du haft tur. Jag tycker att Explorer brukar dyka rätt frekvent, med resultatet att man måste stänga av datorn. Fast det beror säkert på vad man gör.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 16:56
Ursprungligen av stfm:

Det är mycket möjligt, men det går ju tyvärr inte att ta reda på vad rätt hårdvara är. Företag brukar ju inte skriva ut att deras produkter gör att datorn hänger sig. Dell/Netgear ger blåskärm hos mig t ex. Ingen av företagen vill kännas av problemet.

Njao, det finns ju alltid HCL ( http://www.microsoft.com/whdc/hcl/default.mspx ), följ den och använd drivrutiner som är signerade av Microsoft så har du nästan garanterat inga problem.

Jag försöker inte påstå att Windows är stabilare än OS X, men tänk dig själv, hade du förväntat dig att OS X skulle vara jättestabilt om du fulhackar in så att din hårdvara fungerar?

För övrigt är jag en halv-switcher (kör PC och iBook hemma sen 1 månad) och är ytterst nöjd med 12-tummaren, snygg är den också!

  • Medlem
  • 2006-04-11 17:03
Ursprungligen av fredrikm:

Njao, det finns ju alltid HCL ( http://www.microsoft.com/whdc/hcl/default.mspx ), följ den och använd drivrutiner som är signerade av Microsoft så har du nästan garanterat inga problem.

Ska man bara ha signerade drivrutiner så försvinner nästan alla fördelar med att använda Windows. Hittills har jag inte stött på någon hårdvara som inte visat en varning för att drivrutinen är osignerad, och jag köper nästan aldrig "Taiwan-grejer"...

Fast eftersom jag stod ut med System 7, som kraschade tre gånger om dagen, så kanske jag inte ska klaga på XP.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 17:14
Ursprungligen av stfm:

Ska man bara ha signerade drivrutiner så försvinner nästan alla fördelar med att använda Windows. Hittills har jag inte stött på någon hårdvara som inte visat en varning för att drivrutinen är osignerad, och jag köper nästan aldrig "Taiwan-grejer"...

Jo, men då får man ju vara beredd på att det fungerar "hyfsat", och i HCL finns där riktigt många leverantörer och alla de har signerade drivrutiner, viktigt att tänka på för stabilitet är att man får skilja på MS drivisar och Tillverkarens drivisar. MS drivisar är skapade för att fungera klockrent tillsammans med XP.

Nä, ska dra hem och leka lite med iBooken.. Försöka trixa igång min webcam (som har signerade drivrutiner i XP) på den..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-11 20:00
Ursprungligen av fredrikm:

4 år med windows XP, 3 olika datorer, 0 hängningar. 1 månad mad Mac OS X, 1 hängning.

Allt har att göra med hårdvara. Kör Windows XP med rätt hårdvara och rätt drivrutiner och det hänger sig aldrig. Min Mac OS X hängning berodde på att jag försökte trixa igång en webkamera som inte stöds i OS X.

Du har helt rätt, har själv eller aldrig haft några hängningar när jag körde Windows som var relaterade till hårdvara.

Det som jag upplever skapar mest problem under Windows är ju skum programvara.
Är jäkligt lätt för någon som inte har så stor koll att få in en massa skit i datorn. Dom flesta Win-burkar ute hos "vanligt" folk är fulla med skit och spyware

En okunnig macanvändare kan inte ställa till med så mycket

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 20:08

Jag har rebootknapp på min PM G4 och det är inte helt positivt, det händer ibland att man touchar den med foten etc, eller kommer åt den när man ska sätta datorn i vila.

  • Medlem
  • 2006-04-11 02:07
Ursprungligen av oscar89:

Jag har rebootknapp på min PM G4 och det är inte helt positivt, det händer ibland att man touchar den med foten etc, eller kommer åt den när man ska sätta datorn i vila.

"Händer ibland"? Jag har använt den formfaktorn sedan G3:an och det har inte hänt än.

Visst kan en Mac hänga, men jag skulle tro att Windows i allmänhet slår Macen med minst en faktor på tio när det gäller hängningar som kräver en hård omstart. Det händer ett par gånger i månaden på min PC, och har hänt kanske fem gånger i OS X. Nian däremot var ju hopplös.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 11:22
Ursprungligen av stfm:

"Händer ibland"? Jag har använt den formfaktorn sedan G3:an och det har inte hänt än.

Haha, japp, men det kanske kan bero lite på att jag alltid sätter den i vila med tån, går det lite fort då är det lätt att träffa fel.

1
Bevaka tråden