Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart ska windowsdiskussioner ta vägen iom BootCamp?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En tanke som slagit mig nu när Apple har släppt BootCamp är var skall det diskuteras? Det finns inget windowsforum just nu, och jag tycker att det faktiskt hör hit. Det heter ju 99mac och inte 99osx. Speciellt om det i framtiden kommer någon hållbar i lösning i stil med wine eller någon form utav virtualisering så kommer det ju att behövas nånstans att diskutera det. Till vilken gräns ska windowsrelaterade diskussioner tillåtas?

Jag tycker att det inte hör till 99mac. 99mac berör inte bara Mac OS X utan även Mac OS X Server, Mac OS och Unix. Frågan blir ju då om 99mac även ska behandla t ex Linux då det också kan installeras på en Apple.

Det vore nog bättre att starta 99windows istället.

Så som jag har förstått det så finns det redan gott om linuxdiskussioner i Unixforumet. Men ska diskussioner om just att köra windows på apples hårdvara tillåtas?

Å andra sidan är ju det här 99mac och inte 99apple så bara för att det går att göra på en Apple så betyder det inte att det hör hemma här.

  • Medlem
  • 2006-04-08 14:18

Å tredje sidan diskuterar vi digitalfoto, skärmar, skrivare, mm, mm...

Å fjärde sidan så är macen datorn och inte operativsystemet.

Ursprungligen av irrelogical:

Å fjärde sidan så är macen datorn och inte operativsystemet.

Det kan diskuteras. En dator är hårdvara, firmware och mjukvara, helheten. Det kan ifrågasättas om en Mac som bootar i Windows eller Linux egentligen är en Mac längre.

Det finns ändå många anledningar för oss Mac-användare att diskutera Windows ibland, inte bara Boot Camp. Många Mac-fora har en speciell avdelning för ALLA andra OS.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det finns ändå många anledningar för oss Mac-användare att diskutera Windows ibland, inte bara Boot Camp. Många Mac-fora har en speciell avdelning för ALLA andra OS.

Precis, t ex integrering i nätverk osv...

Jag röstar definitivt NEJ.
Får ont i magen bara jag tänker på windows.
Låt 99mac förbli ett forum som handlar 99% om mac.

Behöver man hjälp och support med Windows så finns det oftas många i sin bekantskaps krets som kan hjälpa en.

Förstör nu inte känslan och tjusningen med 99mac, genom att dra in diskusioner om windows.

Ursprungligen av Panic:

Förstör nu inte känslan och tjusningen med 99mac, genom att dra in diskusioner om windows.

Känslan och tjusningen för mig med 99mac är att jag som glad amatör kan ställa frågor till proffs som vet vad dom pratar om. Detta utan massor med inlägg dränkta i smileys, utropstecken osv...

Men det är ju självklart olika från person till person.

Håller med dig så länge det handlar om frågor och svar om mac

Switchade förra året till mac. Det var så skönt att slippa windows med alla dessa buggar, virus och frustrationer.

Jo det är ju sant att jag inte behöver läsa inläggen i en eventuellt windows forum. Men känns fruktansvärt att windows ska börja sprida sig som en cancer svulst i det allra heligaste som finns 99mac (om det nu blir så)

Är det inte bättre att man har en speciell del för frågor rörande Boot camp etc än som nu när de popar upp win-frågor lite varstans? Tycker ni win e så läskigt kan ni ju alltid låta bli o gå in på dessa forum.
Jag kan inte tänka mig att någon som sitter me en vanlig pc med xp skulle snurra in här för vår expertis rörande win.

Eller så kan man begränsa forumet till Windows på Apple-hårdvarafrågor typ: varför funkar inte mitt airport-kort i xp, hur installerar jag boot camp osv.

Fattar inte resonemanget att Windows inte är tillräckligt "fint" för att diskuteras här. Om nu en del av Macanvändarna här på forumet av en eller annan anledning installerar Windows på sina Macar så ska väl forumet återspegla den verkligheten, det är i så fall hur Macar används 2006. Sedan kan väl ni som tycker det är hemskt och cancersvulstigt stoppa huvudet i sanden och låta bli att läsa diskussionerna i det underforumet.

Ursprungligen av Hagelin:

Fattar inte resonemanget att Windows inte är tillräckligt "fint" för att diskuteras här. Om nu en del av Macanvändarna här på forumet av en eller annan anledning installerar Windows på sina Macar så ska väl forumet återspegla den verkligheten, det är i så fall hur Macar används 2006. Sedan kan väl ni som tycker det är hemskt och cancersvulstigt stoppa huvudet i sanden och låta bli att läsa diskussionerna i det underforumet.

Naturligtvis ska man få diskutera Windows. Men ska man göra det i ett underforum av 99mac eller ska man öppna t ex 99windows och driva på samma sätt som t ex FCPUG tog videodiskussioner från 99mac?

Ursprungligen av Hagelin:

Fattar inte resonemanget att Windows inte är tillräckligt "fint" för att diskuteras här. Om nu en del av Macanvändarna här på forumet av en eller annan anledning installerar Windows på sina Macar så ska väl forumet återspegla den verkligheten, det är i så fall hur Macar används 2006. Sedan kan väl ni som tycker det är hemskt och cancersvulstigt stoppa huvudet i sanden och låta bli att läsa diskussionerna i det underforumet.

Du har kunnat köra Windows bra länge via Virtual PC. Varför har inte frågan varit aktuell tidigare då? Själv så tror jag inte intresset är allt för stort. Och dessutom så kan du köra en hel drös andra operativ system på din mac med en emulator. Så kommer det in ett windows forum. Då kan vi ju fortsätta med ett för DOS, DR DOS, Linux, Amiga Workbench och Atari.

Det har inget att göra med att windows inte är tillräckligt fint för att diskuteras här. Detta är ett mac forum. Ja åtminstone til 99%, där av namnet 99mac.

Låt nu 99mac förbli det bästa mac forumet på nätet. Genom att förbli ett renodlat mac forum.

Ursprungligen av Panic:

Du har kunnat köra Windows bra länge via Virtual PC. Varför har inte frågan varit aktuell tidigare då? Själv så tror jag inte intresset är allt för stort. Och dessutom så kan du köra en hel drös andra operativ system på din mac med en emulator. Så kommer det in ett windows forum. Då kan vi ju fortsätta med ett för DOS, DR DOS, Linux, Amiga Workbench och Atari.

Det har inget att göra med att windows inte är tillräckligt fint för att diskuteras här. Detta är ett mac forum. Ja åtminstone til 99%, där av namnet 99mac.

Låt nu 99mac förbli det bästa mac forumet på nätet. Genom att förbli ett renodlat mac forum.

Men jag tycker inte det spelar så stor roll hur stort du tror att intresset kommer att bli. Redan idag finns det ett gäng diskussioner som handlar om att köra Windows på sin Mac. Det vore naturligt att ha ett Windowsunderforum att sortera in dem under. Om, mot all förmodan, en massa nya besökare dyker upp bara för att diskutera Windows så kan väl forumledningen omvärdera det, men fram till dess förstår jag inte vad problemet är. Om vi samlar dem i ett underforum så blir det ju lättare för dig att undvika att befläcka dina rena leverne med dessa vidriga diskussioner.

Ursprungligen av Hagelin:

Om vi samlar dem i ett underforum så blir det ju lättare för dig att undvika att befläcka dina rena leverne med dessa vidriga diskussioner.

Du har ju humor i allafall

Ursprungligen av Panic:

Du har ju humor i allafall

Höll på att skriva att du kunde undvika att befläcka din lever, men upptäckte det i sista sekund...

Svår fråga det här. Kanske en omröstning anordnad av Björnström vore på sin plats.

Jo, det vore nog på sin plats. Problemet är bara att det finns så många olika nivåer på det. Det handlar inte bara om windows/inte windows, utan även "endast windows på macar", "endast problem med att köra windows på macar", "allmänt om windows", osv...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-04-08 14:28

Tänkte faktiskt precis lyfta samma grej.. Men det behöver helt klart diskuteras igenom, en omröstning vore ju som sagt bra.

Det borde läggas ett windowsforum under operativsystem, jag tror det är ett överlevnadsvillkor för 99mac.
För vad ska vi annars diskutera när alla kör Windows?

Äsch, nu ska vi väl inte vara såå pessimistiska?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-08 19:08

Jag föreslår att vi tar de diskussionerna här: www.sweclockers.com

Ursprungligen av Jogin:

Jag föreslår att vi tar de diskussionerna här: www.sweclockers.com

Jag håller med till fullo. Snälla, låt diskussionerna om Windows hamna någon annanstans, förslagsvis på ovan nämnda site. Utöver giganten SweClockers finns Nordichardware, Flashback eller 64bits, för att nämna några.

Det är inte för att jag har något emot ämnet i sig, men 99Mac borde väl ändå handla om just Mac och Apple? Och därför tycker jag inte det är så ologiskt att vi diskuterar filmklippning, foto, bild och musik här - det är ju där Macar glänser som mest.

Ursprungligen av Jogin:

Jag föreslår att vi tar de diskussionerna här: www.sweclockers.com

Det ät som en bra idé.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-04-17 11:16
Ursprungligen av Jogin:

Jag föreslår att vi tar de diskussionerna här: www.sweclockers.com

Bra förslag! Nog med förslag.

  • Medlem
  • 2006-04-08 20:32

Jag tycker tvärt om. Windows kommer aldrig att bli huvudfåran på 99mac. Det kommer på sin höjd bli lika stort som Unix-delen. Däremot är det nog många som nästan alltid sitter med sin mac men ibland behöver fråga om nåt windowsrelaterat. Som det är nu är de frågorna i stort sett hänvisade till Lounge™ om de ska ställas här. En Windowsavdelning under Operativsystem skulle få en del trafik, men inte bli en tillflyktsort för avfällingar från exempelvis Sweclockers.
Varför avvisa frågor som har med macen att göra?

Ursprungligen av Baron:

Jag tycker tvärt om. Windows kommer aldrig att bli huvudfåran på 99mac. Det kommer på sin höjd bli lika stort som Unix-delen. Däremot är det nog många som nästan alltid sitter med sin mac men ibland behöver fråga om nåt windowsrelaterat. Som det är nu är de frågorna i stort sett hänvisade till Lounge™ om de ska ställas här. En Windowsavdelning under Operativsystem skulle få en del trafik, men inte bli en tillflyktsort för avfällingar från exempelvis Sweclockers.
Varför avvisa frågor som har med macen att göra?

Tittar man på resultatet i omröstningen om du ska installera Windows på din intelmac så är det nog snart huvudfåran:(

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Tittar man på resultatet i omröstningen om du ska installera Windows på din intelmac så är det nog snart huvudfåran:(

Man ska nog ta det med en nypa salt. Det är ju inte alla som röstar, jag har t ex inte gjort det. Alla är inte så intresserade/insatta att de bryr sig om att rösta ang. något de kanske aldrig kommer att använda.

Bevaka tråden