Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF03: Apple lanserar nya Powerbooks

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mannen, vi är spännda på dina första intryck om de nya PB-maskinerna. Främst om vad du tyckte om 12" PB.

Hur känns den?
Är den gedigen?
Är skärmen bra/ljusstark?
Hur känns hastigheten?
Är den köpvärd?

Väntar spännt på dina kommentarer!

/M

Ledsen att jag inte skrivit något tidigare.

De flesta verkar undra om 12" modellen och jag måste säga att jag fastande längst vid 17" modellen - den e fet (vill ha)!

PBG4 17"
Det första som slår en är att den är stor, sen att den är hur tunn som helst och att den verkligen sticker ut. Att komma in på ett "styrelsemöte" med en sådan skulle nog starta en del diskussioner. Den väger lite mer än PBG4 15" detta tillsammans med dess storlek gör den inte perfekt vid dagliga transporter men det kan vara väl värt besväret för många. Alumunium känns som helt rätt väg att gå - mycket solid känsla och väldigt "ny" känsla som kanske Ti inte ger längre...
Om jag får välja mellan 12" och 17" så skulle jag vilja ha 17" (jag skulle inte bära med mig den utan ha den som "hemma-dator" vilken jag enkelt skulle kunna ta med mig någonstans om jag behövde).

PBG4 12"
Först trodde jag att den skulle vara en iBook i nytt skal men den är så mycket mer slimmad att man blir ärligt imponerad. Alu är även här riktigt nice och känns nytt. Skärmarna på bägge modellerna är mycket ljusstarka (utveckligen på TFT har gått framåt...)
Testade inte snabbheten i mycket mer än Safari (och upptäckte till min fasa att vår hemsida inte funkade) och övriga findern vilket rullade på mycket bra.
Den är framförallt mycket liten och perfekt tillsammans med en större extern skärm.

Jag tycker att de två nya PBna tillsammans med 1GHz Ti ger mycket att välja på för alla som skall köpa ny PowerBook - täcker allas önskemål så att säga...

Ja inte blev man mindre sugen nu...

Någon som hittat några bra bilder på 12"?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Någon som hittat några bra bilder på 12"?

http://www.pbzone.com/mwsf2003/day1/

http://www.macnn.com/feature.php?id=364

http://www.macnn.com/feature.php?id=369

http://www.macnn.com/feature.php?id=371

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 01:46

Någon som har hittat bättre bilder?

Vad var det för fel på bilderna ovan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 01:55

Borsett från att många av dem är oskarpa, mörka och tagna ur rätt ointressanta vinklar?

Jag tyckte det fanns ur alla möjliga vinklar... men det är ju inga produktpresentationsbilder från fotostudio direkt, men datorerna har ju bara funnits ute några dagar och bara på mässan, så det är ju inte så konstigt.

Angående diskussion om USB2 tidigare i denna tråd:

Apple has yet to commit to including USB 2.0 on any of its machines, but Rubinstein said the company is watching the technology. All of Apple´s current CPUs are come with the slower USB 1.1 technology, which is mainly used to attach keyboards, a mouse or other peripherals to the computer.

"We think FireWire is a fundamentally better technology," said Rubinstein.

Visst är det bättre Mr Rubenstein, men det ena utesluter ju inte det andra, eller hur?

Citat var från en lång artikel hos MacCentral:
Apple embraces two new fast standards

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 03:07

Italienska MacProfs bilder var bäst! (De andra var ju oskarpa och ointressnta allihop.)

Mille grazie!

Tack för länkarna Adrian! Kan du låna mig 10.000:- nu?

Nu lutar det åt en PB 12" med SuperDrive..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 09:23

Det verkar som 12" modellen saknar PC Card/cardbus-platser. Stämmer det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
Det verkar som 12" modellen saknar PC Card/cardbus-platser. Stämmer det?

Svar ja.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-13 11:24

Är det bara jag som tycker att powerknappen på 17" sitter på ett konstigt ställe - malplacerad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-15 10:48

Ang USB2 diskussionen så tycker jag det är verkligen beklagligt att Apple blundar för det. Det är inte första gången. Det är snarare en vana (dålig) att Apple låtsas som om alla de väl etablerade standarder inte finns. Sen införs de när de är på utgående. Är inte det så? Så var det med IDE diskar, ATA 100 diskar, DDR minne, USB osv.
Det spelar ingen roll om en teknik är bättre men används inte av många. Det spellar roll om en teknik är sämre men har stöd i alla produkter.
Det är inte alltid så att bättre teknik vinner i längden. Det vet vi i samband med VHS - den hade ingen lysande kvalitet. Philips hade bättre lösning, Sony också men det var JVCs VHS som erövrade världen.
Vad USB2 klarar i praktiken är irrelevant. Det används i nästan allt idag och kommer att användas i ALLT imorgon.
Då borde det finnas i alla nysläppta datorer NU. Sen det skadar inte att man sätter en Firewire 800 till.
Det är tyvärr den korkade Apples inställning och oftast snålhet som ställer oss Mac användare i en situation när pc har levt med en teknik i åratal och har redan trötnat på den, DÅ kommer den i Apples datorer.
Det är VÄLDIGT SÄLLAN Apple lyckades sätta in en egen standard i datavärlden. Det är tyvärr pc som styr det och det är sällan klokt att motsätta sig det.

[ 15 Januari 2003, 10:50: Meddelandet ändrat av: malen ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Ang USB2 diskussionen så tycker jag det är verkligen beklagligt att Apple blundar för det. Det är inte första gången. Det är snarare en vana (dålig) att Apple låtsas som om alla de väl etablerade standarder inte finns. Sen införs de när de är på utgående. Är inte det så?

Det där var mera sant förut. Nuförtiden har Apple bättrat sig och går i bräschen för många standarder. Apple var t.ex. först ut av alla med 802.11b och firewire. USB tror jag kom hyfsat tidigt också, men jag är inte säker. Nu har Apple dessutom tagit steget över till FW2 och 802.11g, först av alla igen. Apple var först ut med ett färdigt stöd i systemet för Bluetooth omän den tekniken i sig funnits ute ett tag.

Däremot ligger Apple fortfarande efter när det gäller "interna standarder" alltså det som sitter inuti som IDE, AGP osv, där kan man nog inte påstå att Apple ligger i frontlinjen.

Vad gäller påståendet att USB2 kommer att användas i allt imorgon så tror jag inte på det. Det finns marknader där FW är hårt förankrat som t.ex. digitalvideo. Där kan du glömma att USB2 tar över. I senaste HemmaBio (nr 12 - 2002) så står det om en ny DVD/DVD Audio/SACD-spelare från Pioneer (DV-757Ai) som har firewire inbyggt. Så bli inte förvånad om framtidens musik/hembioanläggningar kopplas samman med just firewire.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Det är VÄLDIGT SÄLLAN Apple lyckades sätta in en egen standard i datavärlden. Det är tyvärr pc som styr det och det är sällan klokt att motsätta sig det.

Firewire är faktiskt Apples egen teknik som numera används i hela världen. Och jag skulle inte bli förvånad om Rendezvous blir väldigt stort.

Men i övrigt jag kan bara hålla med om att Apple redan idag borde sätta in USB2, jag tror inte de har nåt att förlora på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-15 13:20

All äran för FW är Apples och ingen annan. Det håller jag med om.
Jag ville bara säga just det att Apple ligger generellt efter med att införa redan fungerande nyttigheter i sina datorer.
Såsom nya losningar på buss, minne, hårddiskar och liknande.
Det enda de skulle förlora med USB2 det är att betala för licensen, men inget är gratis i den här världen.
Nytta av USB2 för Mac användare - kanske på lite kort sikt ha bättre kompatibilitet, med skanners och liknande grejer.
Jag själv valde en FW anslutning på min skanner men inte väl alla skannrar är kompatibla med FW idag.
Nu tänker jag mer på konsumentprodukter:
skanners, digitala kameror av enklare modeller.
Det är sällan en vanlig användare köper mer minne än de standard typ 32MB som följer med och då är USB/USB2 helt acceptabla.
Jag säger inte heller att proffsgrejor skall ha en USB.
För t o m en FW 800 blir snabbt för långsam.
Stationäre datorer borde ha det snabbaste och bättre anslutningar men en iMac, en iBook och en enklare PB kunde utrustas med de enklare anslutningar.
Nu tänker jag och retar mig ingen på Apples idiotlösning för ljudkontakter på de större datorer - fy skam för en sånt snålhet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-01-18 12:11

Angående diskussionen om USB2 kontra FW.

http://www.idg.se/ArticlePages/200301/16/20030116155600_CS/20030116155600_CS.dbp.asp

Sony´s nya DV-kamera som bara har USB2. Känns ju inte så kul om det är åt detta håll standarden svänger. Då är Apple lite fel ute.

Bevaka tråden