Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väck din iPod från de döda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Egentligen hör väl det här hemma på ipod.se men om jag vill frottera mig med 13-åringar med taskig attityd går jag hellre ner på gården och sparkar på deras boll.

Hursomhelst, min iPod 4G 20 GB har uppfört sig mycket märkligt med en hårddisk som inte vill rymma mer än 4-5 GB, korrupta filer och en batteritid på cirka en timme, beroende på vilka låtar man spelar. Något vajsing med hårddisken alltså.

Igår beslöt jag mig för att göra något åt saken och hittade den här guiden till hur man öppnar iPoden och byter hårddisk. Hämtade en rakbladskniv och fick loss bakplåten (mm, bullar...). Jag lossade IDE-kontakten och blåste rent. Gjorde samma sak med kretskortet och satte tillbaks allt.

Resultatet blev en helt frisk och kry iPod som spelat oavbrutet i tio timmar, trots snart två år på nacken. Inspirerad rotade jag fram sambons iPod 4G 40 GB som inte velat starta på ett halvår. Gjorde samma manöver där och vips -- ytterligare en fungerande iPod.

Så kassera inte en iPod utan att ge den ett blås. Så att säga.

Du bytte alltså inte hårddisken, du blåste bara rent? Det verkar ju konstigt att det skulle åtgärda några problem...

Ja, visst är det konstigt. Speciellt på två av två försök. Men jag klagar inte...

Oj, jag har tre kasserade ipods stående i hyllan. Kanske skulle prova

Om det här funkar för någon annan är det ju nästan läge att bygga en industri kring idén, med Blocket som underleverantör. Inom ett år har jag blåst till mig en miljon eller två.

Skämt åsido, rapportera gärna om eventuella lyckade mirakel. Något annat att testa är ju hålla-iPoden-i-ena-handflatan-och-slå-den-hårt-med-andra-handflatan-tricket som verkar ha gjort flera kommenterande på länken ovan till lyckliga iPod-användare igen.

Ursprungligen av hedelina:

Skämt åsido, rapportera gärna om eventuella lyckade mirakel. Något annat att testa är ju hålla-iPoden-i-ena-handflatan-och-slå-den-hårt-med-andra-handflatan-tricket som verkar ha gjort flera kommenterande på länken ovan till lyckliga iPod-användare igen.

Det tricket har räddat mig ett par gånger med en G4 20GB. Funkar faktiskt

Ursprungligen av ztaafen:

Det tricket har räddat mig ett par gånger med en G4 20GB. Funkar faktiskt

Det är väl inte helt otroligt att de har ungefär samma effekt som att plocka isär och sätta ihop den, som jag gjorde. Två varianter av samma knep, I guess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 22:41

Det känns ju lite som så man fick nintendo 8 bitarsspelen att funka!

1
Bevaka tråden